InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Bruiloft plannen

Bruiloft plannen

Het plannen van een bruiloft kan beangstigend zijn. Het is de dag grootste dag van je leven en je wilt dan ook niets liever dan dat deze dag tot op de puntjes verzorgd is. Stellen die vroeg beginnen met het plannen van de bruiloft en daarbij gebruik maken van bestaande bronnen en ervaringen van anderen, zullen merken dat de taak voor het plannen van de bruiloft veel minder zwaar is. Een jaar van te voren starten met het voorbereiden van de bruiloft helpt voor het plannen van een perfecte bruiloft. Met minder tijd om te plannen, zullen dezelfde taken in een kortere tijd gedaan moeten worden.

Een jaar van te voren

Begin met een draaiboek, schrijf alles uit wat in je op komt. Als de datum voor de bruiloft vast ligt, kun je op zoek naar de benodigde locatie(s). Leg deze snel vast voordat deze vol zitten. Er zijn locaties die een fotograaf, DJ, bakker en dergelijke ter beschikking hebben. Nu kun je ook gaan informeren bij de burgerlijke stand van de gemeente en daar de datum vastleggen. Maak een keuze of je het huwelijk op één locatie laat plaats vinden of op meerdere locaties. Kies een datum uit om in ondertrouw te gaan. Controleer of je paspoort nog geldig is op de datum dat je gaat trouwen.
Andere beslissingen die op deze termijn al gemaakt kunnen worden zijn:
  • Het budget vaststellen.
  • Wie de ceremoniemeester wordt of worden.
  • Wie gaan getuigen.
  • Het aantal gasten dat je uitnodigt.

Tot zes maanden van te voren

In de maanden daarna kun je de gastenlijst gaan bijschaven. Er zijn stellen die hier veel moeite mee hebben. Het is ook geen makkelijke beslissing om mensen niet uit te nodigen, of juist wel. Nodig je collega’s uit? Vrienden van ouders? Doe dit alleen als je vindt dat ze er bij horen. Maak hierin ook een keuze tussen dag-gasten en gasten die alleen op het feest, of de receptie komen.

De volgende aandachtspunten komen ook nog aan bod. De muziek, een DJ of een band. Welke muziek wil je? Misschien wil je naast de muziek nog een andere invulling laten geven aan entertainment op je bruiloft. Een illusionist of een typetje. Dan komt de tijd dat de bruidsjurk en het pak aangeschaft dienen te worden. Maak van te voren afspraken over de kleur. De trouwringen kunnen worden uitgezocht, of iets anders wat jullie beiden aanspreekt. Een gezamenlijke tattoo. Van belang zijn:
  • Nagelstyliste
  • Kapper
  • Make-up

Drie maanden van te voren

Mocht je ook voor de kerk gaan trouwen, maak een afspraak met de dominee of pastoor en de organist. Bespreek de kerkdienst met hen. Maak eventueel vast een proefkapsel bij de kapper. Maak een afspraak bij de notaris voor de huwelijkse voorwaarden. Verstuur de uitnodigingen. Bestel het bruidsboeket en de corsages.

Twee weken van te voren

Een week voor de bruiloft hou je je bezig met de tafelschikking. Spreek je met de ambtenaar, de dominee of pastoor nog eens de bruiloft door. Eventueel neem je ook met de dj of band nog een keer alles door. Zorg dat je speech klaar is en voorbereid is. Zorg dat je er comfortabel bij loopt op de bruiloft. Schoenen die ingelopen zijn. Neem eventueel een extra paar mee op de dag zelf.
Geniet van de dag zelf. Laat zoveel mogelijk aan de ceremoniemeester over.
© 2013 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.theperfectwedding.nl
  • http://www.info.com

Reageer op het artikel "Bruiloft plannen"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 25-07-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!