InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Hoe gaat het trouwen in het buitenland?

Hoe gaat het trouwen in het buitenland?

Hoe gaat het trouwen in het buitenland? Trouwen in het buitenland is voor sommige mensen noodzaak, maar voor velen een droom die uitkomt. Trouwen op de locatie van je dromen is met een buitenlandse bruiloft dichterbij dan ooit. Wanneer je gaat trouwen in het buitenland is er veel waar je rekening mee moet houden. Er is veel extra papierwerk wat gedaan moet worden en ook het regelen van een locatie, catering en andere zaken is net even wat ingewikkelder dan in Nederland. Je moet tenslotte alles vanaf grote afstand regelen. Wanneer je hier zelf niet helemaal uitkomt, kun je altijd de hulp van een weddingplanner inschakelen. Deze persoon weet wat er moet gebeuren en heeft vaak veel ervaring met het organiseren van (buitenlandse) bruiloften. Ondanks het vele papierwerk kan een buitenlandse bruiloft geweldig zijn en echt de moeite waard. Als alles goed geregeld is, kan je eindelijk ontspannen en volop gaan genieten van de grote dag, die precies geworden is zoals je altijd wilde.

Een buitenlandse bruiloft

Een buitenlandse bruiloft kan op vele manieren vorm krijgen. Romantisch op een parelwit strand of juist met mooie bergen op de achtergrond. In Nederland zijn zulke plaatjes moeilijk te vinden, je zult dan toch echt ergens anders moeten zoeken. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden en is het uitkomen van deze droom dichterbij dan ooit. Nederlanders trouwen niet alleen in het buitenland omdat ze dat nu zo leuk vinden, soms is het gewoon het meest logische scenario. Bijvoorbeeld als je in het buitenland woonachtig bent.

Het nodige papierwerk

Wanneer je besluit om buiten Nederland te gaan trouwen, zijn er een aantal zaken die van te voren goed geregeld moeten zijn. Allereerst is het belangrijk om te weten of je in het land van je keuze als buitenlander wel mag trouwen. Ook is het van belang om te weten welke documenten er nodig zijn om de plechtigheid te kunnen voltrekken. Dit kan een geboorteakte zijn, maar vaak zijn er meer documenten noodzakelijk.

De huwelijksakte

Een buitenlands huwelijk is niet zomaar in Nederland te registreren. De huwelijksakte dient dan eerst gelegaliseerd te worden in het land waar de bruiloft heeft plaatsgevonden. Als het papierwerk in orde is ben je er natuurlijk nog niet. Er is nog veel meer wat geregeld moet worden om een fantastische bruiloft te kunnen organiseren.

Duizend en één dingen regelen

Er moet voor een bruiloft veel geregeld worden. Dit geldt zeker wanneer het feest plaatsvindt op een locatie in het buitenland. Je moet dan alles op afstand zien te regelen, vaak met leveranciers en bedrijven uit het land zelf. Denk bijvoorbeeld aan de locatie, de cateraar en de bloemist. Om alles goed te laten verlopen, kun je ervoor kiezen om een weddingplanner in te schakelen. Hij of zij kan je met alles helpen en weet precies waar op te letten. Een weddingplanner kan ook het papierwerk voor zijn of haar rekening nemen. Sommigen zijn zelfs gespecialiseerd in buitenlandse bruiloften.

De gastenlijst compleet?

Natuurlijk wil je de perfecte trouwdag organiseren met iedereen die je lief is om je heen. Het is dan wel belangrijk dat deze mensen op tijd weten hoe en wat, zodat ze de reis goed kunnen plannen. Trouwen in het buitenland kan voor de gasten extra kosten met zich meebrengen, waardoor sommigen misschien niet aanwezig kunnen of willen zijn. Dit is een risico wat je neemt door een bruiloft in het buitenland te organiseren.

Nederlandse ceremonie

Ook in het buitenland kan het fijn zijn om toch een Nederlandse ceremonie te hebben. Het is dan mogelijk om een BABS (buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand) mee te nemen en deze de ceremonie te laten leiden.

De grote dag

Dan is de grote dag eindelijk daar. Een perfecte dag op een perfecte locatie. Als alles tot in de puntjes geregeld is kun je hier met volle teugen van gaan genieten. Het is misschien een hoop extra regelwerk en kost veel tijd en moeite, vaak meer dan een bruiloft in Nederland, maar de bruiloft van je dromen is alle moeite zeker waard!
© 2014 - 2019 Vriesjestekst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De mooiste trouwlocaties van Zuid-HollandBen je op zoek naar een romantische locatie in Zuid-Holland voor jullie bruiloft? Wat dacht je van een sprookjesachtig k…
Trouwen met een groot budgetInternet staat vol met DIY (Do It Yourself) ideeën en low budget tips. De gemiddelde Nederlandse bruiloft kost tussen de…
Trouwen op het strand, tips en ideeënMet de voeten in het zand met een ondergaande zon elkaar het ja-woord geven. Een unieke relaxte sfeer die voorheen met n…
Het zoeken naar een trouwlocatieHet zoeken naar een trouwlocatieVoor een bruiloft moet een hoop geregeld worden. Zo zult u ver van te voren op zoek moeten naar een geschikte trouwlocat…
Belangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterBelangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterEen bruiloft is voor veel mensen spannend, en zeker ook voor de ceremoniemeester. Wat wordt er nu precies verwacht van j…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/trouwen-en-het-buitenland
  • http://www.zankyou.nl/p/trouwen-in-het-buitenland-10-belangrijke-planning-tips-13345

Reageer op het artikel "Hoe gaat het trouwen in het buitenland?"

Infoteur: Vriesjestekst
Gepubliceerd: 10-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!