InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Waarom onderscheid het probleem niet is

Waarom onderscheid het probleem niet is

Waarom onderscheid het probleem niet is Al sinds jaar en dag is het de mens gewoon om onderscheid te maken in de eigen menselijke soort. Dit is in alle tijden zo geweest en het onderscheid is er in alle vormen geweest. Of het nu gaat om verschil in huidskleur religie of zelfs geaardheid, het onderscheid is er in alle vormen. In het verleden heeft dit geleid tot afschuwelijke taferelen, van vervolging tot uitbuiting en verstoting. De maatschappij heeft echter verandering doorgemaakt en in moderne tijden is het idee ontstaan dat iedereen gelijk zou moeten zijn, maar zien we dan niet iets over het hoofd?

Onderscheid

Onderscheid komt in allerlei vormen voor. Of het nu gaat om verschillen in kleding of eetgewoonten of juist om verschillen in huidskleur of zelfs denkwijzen, er is tussen mensen veel onderscheid te maken en dat is niet erg. Mensen zijn namelijk niet allemaal hetzelfde. Het idee is ontstaan dat mensen wel allemaal als hetzelfde beschouwd moeten worden, maar het feit blijft nu eenmaal dat ieder mens anders is.

Haatvorming

De crux zit hem in het feit dat gebleken is dat mensen echter niet met dit onderscheid weten om te gaan. Uit verschillende tragedies die de menselijke geschiedenis kent (en die nog steeds plaatsvinden) is op te merken dat het gevaarlijk is als mensen anderen als anders zien. Personen die behoren tot een afwijkende groep zijn telkens weer slachtoffer van situaties waarin zij benadeeld worden of zelfs gehaat worden. Men krijgt een hekel aan mensen die anders zijn zonder daar ook maar een reden voor te hebben.

Het probleem

Wat we over het hoofd zien is dat het probleem niet zit in het verschillen van elkaar. De moeilijkheid zit hem in de denkwijze en de aard van mensen. De mens is van nature gewend met een wij-zij mentaliteit te handelen in het dagelijks leven. Het behoren tot een eigen groep zorgt voor veiligheid en een gevoel van eigenwaarde. Dit zorgt alleen wel voor het probleem dat de zij-groep vaak als minder wordt behandeld. Als de zij-groep even sterk in positie staat zorgt dit voor onderlinge problemen. Als de zij-groep zwakker staat worden zij in een slechte positie gebracht.

Verandering

De oplossing tot het probleem is niet het wel bedoelde, maar erg pragmatische principe dat iedereen dan maar tot hetzelfde gebombardeerd moet worden waarbij de eigen identiteit onder vuur komt te staan. Het gaat juist om het veranderen van de mind-set van mensen. De bewustwording dat we wel degelijk allemaal anders zijn, maar dat dat niet erg is, vooral omdat we nog altijd allemaal behoren tot dezelfde gezamenlijke wij-groep: de mens. Het moment dat het mensen lukt om in hun eigen onbewuste principes zaken te veranderen, zal onderscheid het probleem niet meer zijn.

Identiteit

Dat we niet zomaar iedereen gelijk mogen stellen is ook vanuit de eigen identiteit te beredeneren. Onderscheid maakt namelijk de eigen identiteit. Juist het feit dat iedereen anders is zorgt ervoor dat we kunnen zijn wie we willen zijn. Het ontkennen van het anders zijn kan ervoor zorgen dat sommige mensen hun eigen identiteit verliezen en dat is ook niet de bedoeling.

Tot slot

Samen staan we een stuk sterker om allerlei obstakels die de menselijke soort bedreigt aan te pakken. Dit heeft de geschiedenis ook uitgewezen. Daarom is het zaak vandaag nog te beginnen onderscheid niet als probleem te zien, maar juist als een verrijking van onze wereld.

Lees verder

© 2014 - 2019 Jona28, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom onderscheid het probleem niet is"

Infoteur: Jona28
Gepubliceerd: 17-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Levensbeschouwing
Schrijf mee!