InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Hoe Aum Shinrikyo zenuwgas produceerde

Hoe Aum Shinrikyo zenuwgas produceerde

Op 20 maart 1995 heeft de Aum Shinrikyo (hoogste waarheid) sekte onder leiding van haar leider Shoko Asahara een terroristische aanval gedaan op de ondergrondse van Tokyo. Tien jaar later werd ter nagedachtenis een symposium gehouden op het Chiba Institute of Science, een in april 2004 geopende universiteit met een belangrijke faculteit crisismanagement.

Rampenbeheersing

Pas tien jaar na de aanslag met het zenuwgas sarin in de ondergrondse van Tokyo, zijn details bekendgemaakt hoe de Aum Shinrikyo sekte het zenuwgas heeft bereid en de voorbereidingen voor de aanslag zijn verlopen. Informatie, die aangeeft hoe onopvallend een grote industriële installatie kan worden opgezet.
Na het besluit om zenuwgas aan het al uitgebreide wapenarsenaal toe te voegen, is de voorbereiding zorgvuldig uitgestippeld. In de voormalige Sovjet Unie is een voor sarin-productie geschikte fabrieksinstallatie gekocht. De fabriek in Kazakstan is later officieel verloren gegaan door een grote brand. Nu blijkt dat de technische installatie al in onderdelen naar Japan was verscheept. In een industriehal in Yamanashi werd de vier verdiepingen hoge chemische installatie weer opgebouwd in verscheidene aparte sectoren. Alleen de leider van de operatie, de briljante, toen 28 jaar oude chemicus Masami Tsuchiya had het totale overzicht.
De Aumshinrikyo sekte had onder haar Japanse volgelingen veel academici en technici en kon in eigen beheer de chemische installatie opbouwen. De sekte met wereldwijd zon 60.000 volgelingen was in Rusland drie maal zo groot als in Japan. Aumshinrikyo was zeer rijk met meer dan een miljard Dollar in cash en in goud, mede doordat de sekte in Japan als religieus werd erkend en daardoor geen belasting betaalde. Zodoende kon men in Rusland, behalve allerlei wapens, ook een helikopter kopen, die geschikt werd gemaakt voor verspreiding van zenuwgas.

Alle vijf synthese stappen onder controle

De synthese van sarin behelst vijf stappen uitgaande van fosfortrichloride. De eerste proefcharge van 20 gram kwam in augustus1993 gereed. Een maand later kon de productie al worden opgeschaald naar 30 kg. In de nacht van 27 juni 1994 werd 12 liter hiervan, drie maanden nadat het product gereed was, in Matsumoto getest. De charge sarin werd verwarmd verneveld vanuit een bestelbusje met twee grote ventilatoren in de zijwand. Het doel was een gebouw waar rechters verbleven, maar ook in aangrenzende woonhuizen vielen 417 slachtoffers, waaronder 7 dodelijk. Hierop begon de productie van 70 ton sarin. Een hoeveelheid, die in de opgebouwde fabriek binnen dertig dagen was te produceren. Door onvoorziene omstandigheden werd pas een paar dagen voor de aanslag op de ondergrondse in Tokio vanuit het tussenproduct difluoromethyl fosforzuur, sarin geproduceerd. Men kon het niet meer op tijd zuiveren. De bruinachtige in plaats van heldere substantie bevatte 20% sarin en daardoor bleef het aantal doden gelukkig beperkt tot twaalf hoewel er ongeveer 5000 mensen werden vergiftigd.
© 2012 - 2017 Stienstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.cis.ac.jp
  • http://www.nta-mach.com/2005nbc/Programs0613.pdf

Reageer op het artikel "Hoe Aum Shinrikyo zenuwgas produceerde"

Infoteur: Stienstra
Gepubliceerd: 01-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!