InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Migratie: wat is migratie en emigratie?

Migratie: wat is migratie en emigratie?

Hoewel het in de 21e eeuw lijkt alsof migratie een nieuw fenomeen is, is het dat in geen geval. Migratie bestaat al, zolang er mensen zijn. Ver voordat zich allerlei Rijken vormden (Hellenistische Rijk, Romeinse Rijk en het Ottomaanse Rijk) trokken mensen en volkeren rond. Maar wat is nu precies migratie? En wat is emigratie?

Migratie in de oudheid: door honger, oorlog of het klimaat

In de alleroudste oudheid trokken mensen en volkeren rond omdat dat nodig was om aan voedsel te komen, maar ook vanwege natuurrampen en oorlogen. Pas toen zich landen en staten gingen vormen heette dat emigratie en migratie.

Wat is migratie eigenlijk?

Migratie is in de letterlijke zin het rondtrekken van groepen mensen. Groepen mensen verplaatsen zich dus van A naar B. Dat kan zijn van het platteland naar een stedelijk gebied, maar ook over veel grotere afstanden en dan van het ene continent naar het andere continent. Maar ook gewoon van het ene land naar het andere land.

Wat heeft migratie voor gevolgen gehad

Door migratie zijn alle volken van de wereld op andere plekken terechtgekomen. De mensheid in al zijn facetten is daardoor verspreid over de hele aarde.

Wat is het verschil tussen migratie en emigratie?

Daar waar migratie het rondtrekken van bevolkingsgroepen betekent, is emigratie iemands keuze om zijn geboorteland te verlaten en in een ander land te gaan wonen. Overigens hoeft dat niet een vrijwillige keuze te zijn. Veel emigranten zijn verdreven door oorlog of economische omstandigheden.

Immigratie

Immigranten vestigen zich in een land dat niet hun geboorteland is. Immigranten zijn inkomende landverhuizers die de bedoeling hebben om zich vast en voor altijd in een land te vestigen. Maar mensen die zich langer dan 1 jaar in een land vestigen worden al beschouwd als immigrant.

Remigratie

Remigranten zijn mensen die nadat zij eerst geëmigreerd zijn naar een ander land, toch terugkeren naar het eigen geboorteland.
Transmigratie
Transmigranten zijn mensen die zich tijdelijk vestigen in een ander land. Dit kan zijn voor studie of werk.

Seizoensmigratie

Seizoensmigranten zijn mensen die voor een deel van het jaar naar een ander gebied gaan. Onder hen horen bijvoorbeeld ook overwinteraars die in de winter 3 maanden naar Spanje vertrekken of renteniers die in een ander land een huis hebben waar ze een deel van het jaar verblijven.

Indiërs in Nederland: kennismigranten

Hoewel bijna niemand dat weer bevinden zich in Nederland in 2011 zo'n 20.000 Indiers die als kennismigranten worden aangemerkt. In het land zijn heel veel hoog opgeleiden en Nederlandse bedrijven halen deze Indiers daarom graag naar Nederland om voor hen te gaan werken. Het is de verwachting dat het aantal Indiers dat op deze basis naar Nederland komt alleen nog maar groter zal worden de komende eeuw.
Gerelateerde artikelen
De terugkeerpremie: een uitkering voor remigratieDe terugkeerpremie: een uitkering voor remigratieIn de volksmond ook wel oprotpremie genoemd. De terugkeerpremie is bedoeld voor een werkloze buitenlandse werknemer, die…
Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?Mensen in het oosten en zuiden van het land zijn erg honkvast en blijven het liefst wonen in het gebied waar ze zijn geb…
De pluriforme samenleving in de praktijkIn theorie klinkt het allemaal leuk en aardig, maar hoe loopt het allemaal in de praktijk? Gaan allochtonen en autochton…
Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenVerhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenMeer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren…
Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezinEmigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezinEmigreren is sowieso al geen eenvoudige stap om te zetten, en zeker al niet als je met het hele gezin naar het buitenlan…
Bronnen en referenties
  • Interculturele communicatie LOI
  • Boek Interculturele communicatie

Reageer op het artikel "Migratie: wat is migratie en emigratie?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!