InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?

Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?

Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land? Mensen in het oosten en zuiden van het land zijn erg honkvast en blijven het liefst wonen in het gebied waar ze zijn geboren en waar hun voorouders zijn geboren. Mensen in het noorden trekken wel vaker weg naar andere delen van het land. Al die mensen dragen overigens niet allemaal een andere naam. In Nederland zijn zo地 300.000 familienamen, tot voor kort waren er zo地 100.000 familienamen.

Bijna 1 op de 4 mensen woont nog steeds in het gebied waar hun stamouders zijn geboren

Bijna 1 op de 4 mensen woont in 2011 nog steeds in het gebied waar hun voorouders ook vandaan komen. Dit blijkt uit onderzoek.

De minste migratie in Nederland: mensen die in Nederland amper verhuizen

Er zijn een aantal gebieden in Nederland waar de laatste twee eeuwen bijna helemaal geen bewegingen naar andere gebieden zijn en zijn geweest. Dit zijn onder andere:
  • Brabant
  • Limburg
  • Twente
  • De Achterhoek
  • Vissersplaatsen als Katwijk, Volendam en Scheveningen

Mensen vanuit het noorden gaan vaak naar de Randstad

Uit ditzelfde onderzoek is gebleken dat veel mensen uit het Noorden wel vaak verhuizen naar de Randstad omdat daar betere kansen voor hen zijn of omdat ze daar gaan studeren of werken.

De meest voorkomende familienamen

Uit datzelfde onderzoek is ook naar voren gekomen dat er een aantal familienamen zijn die heel veel voorkomen in Nederland. Dit zijn:
  • De Jong
  • De Vries
  • Jansen
  • Van den Berg
  • Van Dijk
Er lopen in Nederland zo地 90.000 mensen rond die een van de bovenstaande namen draagt.

Aantal familienamen gestegen van 100.000 naar 300.000 door immigratie

Kende Nederland enkele tientallen jaren geleden zo地 100.000 namen, inmiddels zijn dat er in 2011 wel zo地 300.000. Dit heeft voornamelijk te maken met de immigratie van mensen uit andere landen die heel andere familienamen dragen dan oorspronkelijke Nederlanders doen. Overigens is de verwachting wel dat 20.000 tot 50.000 van die namen op den duur ook wel weer uit de Nederlandse maatschappij gaan verdwijnen.

Achternaam veranderen: zo地 2500 vragen het jaarlijks nog

Per jaar vragen zo地 2500 een verzoek in om hun naam te laten veranderen. De helft van hen doet dit omdat hun ouders zijn gescheiden en ze niet meer willen heten naar een van die ouder. Meer dan de helft van de verzoeken om de achternaam te veranderen worden ingewilligd. Zo地 verzoek wordt overigens beoordeeld door het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Twee eeuwen burgerlijke stand

Wie overigens denkt dat het hebben van achternamen en het ingeschreven staan als zodanig al sinds de jaartelling bestaat, heeft het mis. In 1811 voerde de Franse Keizer Napoleon in Nederland de familienaam in. Mensen hadden misschien wel een naam, maar die stond nergens geregistreerd. De meeste mensen bedachten overigens toen ook pas een naam, gewoon omdat ze daartoe werden verplicht. Voor 1811 werden de gegevens van mensen vooral bijgehouden in de kerkregisters. In de doop-, trouw- en begrafenisboeken stond wat mensen voor belangrijke momenten in hun leven hadden en dit ging aan de hand van persoonlijke gegevens. Op 18 augustus 2011 bestond de burgerlijke stand, waarin de ambtenaren de gegevens van burgers moesten invoeren, pas 200 jaar.
Gerelateerde artikelen
Verbouwen in plaats van verhuizenVerbouwen in plaats van verhuizenEr zijn verschillende redenen te bedenken om de voorkeur te geven aan een verbouwing in plaats van een verhuizing. U moe…
Huis kopen in NoorwegenHuis kopen in NoorwegenVeel Nederlanders kopen een huis in Noorwegen. Veel van hen verhuizen namelijk naar Noorwegen. Daar zijn verschillende r…
Keuze voor een verhuisbedrijf en eventueel verhuisserviceKeuze voor een verhuisbedrijf en eventueel verhuisserviceDagelijks verhuizen heel wat mensen naar een andere plek in hetzelfde land of in een ander land. De één heeft meer spull…
Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Zoals iedereen wel heeft gehoord gaat het stelsel van de hypotheekrenteaftrek op de schop. De aftrekbaarheid wordt beper…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad
  • Gerrit Bloothooft

Reageer op het artikel "Verhuizen Nederlanders veel in hun eigen land?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 22-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!