InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Het Amerikaanse verkiezingsstelsel

Het Amerikaanse verkiezingsstelsel

De Amerikaanse verkiezingen worden wereldwijd gevolgd. Maar wat gebeurt er nou precies op Election day? En wat houden de voorverkiezingen precies in? Maar weinig mensen weten hoe het verkiezingsstelsel in Amerika precies werkt. Je zult zien dat het allemaal om kiesmannen draait.

Hoe werken de Amerikaanse verkiezingen?

Eerst, in de voorverkiezingen wordt bepaald wie welke partij mag vertegenwoordigen. Daar wordt bijvoorbeeld bepaald dat bijvoorbeeld Barack Obama de vertegenwoordiger wordt van de democratische partij. Wanneer en hoe de voorverkiezingen gehouden worden is voor elke staat verschillend. Wel is er Supertuesday, de dag waarop veel staten hun voorverkiezingen houden, na Supertuesday weet je praktisch wel wie er gaat winnen.

Nog datzelfde jaar wordt Election day gehouden

Iedere staat heeft een Senaat en leden van het huis afgevaardigden, vergelijkbaar met de Eerste en Tweede Kamer. Samen vormen dat de 538 kiesmannen. Elke staat heeft net zoveel kiesmannen als ze in de Senaat en het huis van afgevaardigden hebben. Als burger mag je stemmen of je democratisch of republikeins wilt zijn. In zon staat kijken ze dan of de meerderheid binnen die staat democratisch is of juist republikeins. Als de meerderheid democratisch is, worden alle kiesmannen van zon staat dat ook, en andersom als de meerderheid republikeins is. Kort samengevat: elke staat heeft een aantal kiesmannen. Als de meerderheid van de burgers voor democratie stemt, worden alle kiesmannen van deze staat ook democratisch.

Dit wordt bij elke staat gedaan

Alle kiesmannen van de democratische staten worden bij elkaar opgeteld, en alle kiesmannen van de republikeinse staten, nu kun je zien wie er gewonnen heeft, namelijk degenen met de meeste kiesmannen, later moeten de kiesmannen hun stem nog officieel geven. Met dit systeem kan het voorkomen dat de staat met de meeste kiesmannen niet de meeste stemmen van de burgers heeft.

Voorbeeld:
Een staat van twee miljoen inwoners stemt 90% democratie, alle (bv.) twintig kiesmannen gaan naar Obama.
Een andere staat van drie miljoen inwoners daar stemt 52% op republiek,
Alle (bv.) dertig kiesmannen gaan naar Maccain.

Maccain heeft nu de meeste kiesmannen, toch hebben er meer mensen op Obama gestemd. Je hebt dus eigenlijk maar net iets meer dan de helft aan stemmen nodig voor de kiesmannen van die staat. De rest van de stemmen zijn overbodig, en had hij beter bij de andere staat kunnen hebben.

Begrippen

Enkele belangrijke begrippen die nodig zijn om het Amerikaanse verkiezingsstelsel te begrijpen:

Election day

Betekent letterlijk verkiezingsdag. Dit is de dag waarop de lokale en federale verkiezingen gehouden worden, dit gebeurt om de vier jaar in november, er wordt gestemd op een van de twee partijen. En de kiesmannen worden geteld.

Voorverkiezingen

In de voorverkiezingen wordt er gekozen wie welke partij vertegenwoordigd. De voorverkiezingen worden hetzelfde jaar als de federale verkiezingen gehouden.

Runningmate

Een kandidaat voor het vice-presidentschap. Voordat de verkiezingen gehouden worden kiest elke kandidaat zijn vice-president.

Kiesmannen

In totaal zijn er 538 kiesmannen, hoeveel dat hangt af van de inwoners per staat. Als de meerderheid in een staat voor een partij kiest, worden alle kiesmannen van deze staat ook voor die partij. Je hebt minstens 270 kiesmannen nodig om president te worden.

Supertuesday

De dag waarop veel staten hun voorverkiezingen houden, ze bepalen dan wie welke partij gaat vertegenwoordigen. Zo wordt er bijvoorbeeld bepaald dat Obama de democraten gaat vertegenwoordigen.

De undecided states of battleground states

Zijn de staten waar het niet al bij voorbaat vastligt naar welke partij de kiesmannen gaan. Er zijn staten waar je al bij voorbaat kunt zeggen welke partij gaat winnen.

Enkele duidelijke verschillen tussen de Amerikaanse en Nederlandse verkiezingen:
  • Ze zijn een federale staat, je stem gaat in Amerika niet verder dan je eigen staat.
  • Wij kiezen een volks vertegenwoordiger, zij kiezen een minister president.
© 2010 - 2018 Sebas999, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenHet Amerikaanse Kiesstelsel: presidentsverkiezingenMeer dan een jaar voor de eigenlijke presidentsverkiezingen barst het circus los. In principe kan iedereen zich presiden…
Verkiezingen Amerika 2012: de voorverkiezingenVerkiezingen Amerika 2012: de voorverkiezingenBij de Amerikaanse voorverkiezingen worden per staat afvaardigingen gekozen voor een nationale conventie, die in de zome…
Amerikaanse PresidentsverkiezingenAmerikaanse PresidentsverkiezingenMet de voorverkiezingen in Iowa is de aftrap gegeven van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dit moet leiden tot een…
Barack Obama,  44e president  van AmerikaBarack Obama, 44e president van AmerikaZijn volledige naam is Barack Hussein Obama en is geboren in Honolulu, Hawai op 04-08-1961. Hij is een amerikaanse juris…
Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2016Amerikaanse Presidentsverkiezingen 2016Op dinsdag 8 november 2016 vinden er presidentsverkiezingen plaats in Amerika. Hillary Clinton is daarbij de kandidaat v…

Reageer op het artikel "Het Amerikaanse verkiezingsstelsel"

Infoteur: Sebas999
Gepubliceerd: 13-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!