De geschiedenis van Guantanamo Bay

De Gevangenis die iedereen kent, Guantanamo Bay. Gevangen terroristen worden hier naartoe geplaatst. De gevangen en worden meestal met terroristische daden of Osama Bin Laden geassocieerd. Maar wat is deze gevangenis precies? Hoe zijn de amerikanen aan deze gevangenis gekomen en waarom is deze gevangenis zo bekend geworden na elf september? In 1934 tekent de toenmalige Amerikaanse president Hoover een contract met Cuba wat betreft een marinebasis, voor enkele duizenden dollars per jaar. In de jaren daarna werd mede door de politieke spanningen tussen Cuba en Amerika, Guantanamo Bay omgetoverd tot een onneembare vesting. 75.000 mijnen werden geplaatst om opstandige cubanen op afstand te houden. Fidel Castro plantte in 1961 zijn versie van het ijzeren gordijn om Guantanamo Bay, namelijk een 13 kilometer lange rij cactussen.

Het Begin van de huidige gevangenis

Daarna raakte Guantanamo Bay eigenlijk in de vergetelheid, totdat in begin 2002 de eerste gevangenen naar Guantanamo Bay werden gedeporteerd. Dit waren door het Amerikaanse leger gevangengenomen verzetsstrijders. Op dit moment wonen erin deze gevangenis 625 personen, die door het Amerikaanse leger het stempel ‘terrorist’ op hun voorhoofd hebben gedrukt. Het probleem is echter dat zij nooit een proces zullen krijgen. Zij zullen niet officieel aangeklaagd worden, zitten voor onbepaalde tijd vast, en hebben geen juridische bijstand. Als zij een advocaat willen dan kunnen ze alleen een Amerikaanse krijgen.

Mensenrechten

Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af, waarom in hemelsnaam naar Guantanamo Bay, waarom niet ergens in Texas, of in Californie, en is dit niet illegaal, gaat dit niet tegen de mensenrechten in? Het antwoord op de eerst vraag werd duidelijk toen in begin 2003 een aantal advocaten van de gevangenen een proces had aangespannen om duidelijk te krijgen waarvan hun cliënten precies werden beschuldigd. Een Amerikaanse rechtbank verklaarde dat daarop dat de gevangenen niet onder het Amerikaanse rechtsysteem vallen omdat zij op Cubaans grondgebied worden vastgehouden, wat op zich al een dubieuze beslissing is, immers je huurt een stuk grond, en daarmee word het een stuk van jouw grondgebied, maar goed lang leve het Amerikaanse rechtsysteem.

Conventie van Geneve

De conventie van Geneve is in 1929 getekend betreffende de rechten van krijgsgevangenen. Volgens dit verdrag heeft elke krijgsgevangene het recht:
  • het recht om niet gemarteld te worden
  • ze moeten menselijk behandeld worden
  • er mogen geen represailles tegen ze worden uitgevoerd door de officiers

Kleine Lettertjes

Wat de VS doet is niet illegaal omdat het de gevangenen weigert de status van krijgsgevangene te verlenen. De VS bestempelt ze als terrorist. Waarom de VS dit pertinent weigert werd op 6 maart 2003 duidelijk. Een woordvoeder van het Amerikaanse leger meldde toen dat twee gevangenen waren overleden aan hun met geweld toegebrachte verwondingen tijdens een verhoor.

Martelen

Amerikaanse ‘ondervragers hebben inmiddels toegegeven dat zij bij de ondervraging van Taliban gevangenen op Guantanamo Bay gebruik maken van methoden als het heel lang uit de slaap houden van gevangenen, door middel van constant lawaai. Ook het slaan en schoppen van gevangenen die met een kap over hun hoofd urenlang moeten knielen behoort tot de orde van de dag.

Situatie Nu

Zit er verbetering in de situatie? Volgens de Belgische senator Anne Marie Lizin wel. Zij bezocht de gevangenis twee weken geleden, en volgens haar is de veiligheid sterk verbetert, de cellen zijn volgens haar zelfs groter dan die in Belgie. Zij mocht een dag rond kijken in het kamp, ze mocht echter niet met gevangenen praten, ook mocht zij verhoren op een
beeldscherm volgen, maar zonder geluid.

Sinds het aantreden van President Obama is een van zijn eerste daden het sluiten van Guantanmo Bay. Er worden in ieder geval geen nieuwe gevangenen meer in Guantanamo geplaatst. Een probleem blijft echter de opvang van de gevangen, geen land ter wereld wil zijn vingers branden aan deze identiteitsloze mensen..

Omar

© 2009 - 2020 Teajay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Guantanamo Bay"

Reactie

Dotill (infoteur), 05-07-2009 12:00 #1
Petje af voor dit artikel! Heel duidelijk en goed beschreven. Er wordt veelal aangenomen dat Guantanamo Bay - aangezien het op Cuba ligt - ook onder de Cubaanse wetgeving valt. Moeilijk uit te leggen hoe het precies in elkaar zit maar dat is in dit artikel uitermate goed gelukt. Ik woonde van 1968 t/m 1978 in Cuba. Voor de rest van de wereld was Guantanamo Bay inderdaad vergeten, voor de Cubaanse bevolking echter niet. Velen hebben dan ook geprobeerd Fidel's " ïjzeren gordijn" rond Guantanamo Bay te doorbreken om te vluchten naar de V.S.
Wat betreft de conclusie van de Belgische senator Anne Marie Lizin: ze laten buitenlandse bezoekers altijd het mooiste zien. Dat geldt voor de Amerikaanse gevangenissen en voor de Cubaanse trouwens ook. Dus ik betwijfel of het er in werkelijkheid ook zo verbeterd is. Ze mocht niet met gevangenen praten: dat zegt al genoeg.

Infoteur: Teajay
Laatste update: 05-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!