InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Autoband aan je voeten: plakkies

Autoband aan je voeten: plakkies

Het lijkt wat raar, want wie heeft nu een autoband aan zijn voeten. Sinds de productie van de Afrikaanse Plakkies zijn dat echter al flink wat mensen. Rond 1 juli 1009 hebben al 18.000 mensen de Plakkies slippers gekocht. Het Nederlandse product wordt gemaakt in de Zuid-Afrikaanse Durban en dient tevens het goede doel. Bovendien wordt het milieu ontzien, want in plaats van de autobanden te verbranden, worden ze nu hergebruikt als Plakkies.

Plakkies: trendy teenslippers

Plakkies zijn trendy teenslippers uit Zuid-Afrika die inmiddels niet aan te slepen zijn. De fabriek in Durban waar ze worden gemaakt is geopend door staatssecretaris Frank Heemskerk en ministers Koenders. Ze hadden daarbij ook Plakkies aan, met daarboven een net pak overigens.

Uitvoeringen Plakkies

De slippers zijn verkrijgbaar onder de volgende namen die tevens staan voor de kleuren waarin ze zijn uitgevoerd:
  • Hot Pink
  • Purple Night
  • Denim Blue
  • Cool Grey
  • Brown Sun

Initiatief van 40 TU studenten

De Plakkies zijn tot stand gekomen door een initiatief van student Arnoud Rozendaal (Lucht en Ruimtevaarttechniek) en Michel Boerrigter die Industrieel Ontwerpen studeert. Samen met nog 38 andere studenten van de TU Delft zetten zij binnen een jaar samen met KidsRigthts een fabriek op in Zuid-Afrika. Doel was om werkgelegenheid te creëren die blijvend was en dan vooral in een gebied waar veel mensen zijn getroffen door werkloosheid en AIDS. Met die zaken in het achterhoofd ontstond de Ubuntu Compagny, waar inmiddels zon 70 personen waarvan het merendeel vrouw is, uit sloppenwijken werkzaam zijn. Deze mensen die vaak nooit eerder betaald werk hebben gehad verdienen er hun dagelijks brood, krijgen er elke dag een warme maaltijd en zelfs medische zorg als dat nodig is. Wie in teamverband hard werkt krijgt ook meer betaald, er is een ondernemingsraad die de zaken in de gaten houdt en eigen initiatieven worden gestimuleerd. Bovendien is met de samenstelling van de Afrikaanse cultuur rekening gehouden. Stammen wedijveren daar nog steeds met elkaar en de één voelt zich daardoor al snel meer dan de ander. Uniformen waardoor iedereen er hetzelfde uitziet zorgen er voor dat dit zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Gemeenschap wordt selfsupporting

Met het initiatief wordt de gemeenschap weer selfsupporting. Bovendien gaat de winst van de Plakkies naar de kinderprojecten van de Stichting KidsRights. Kids Rights is een organisatie die opkomt voor kwetsbare kinderen over de hele wereld. Er wordt hulp geboden en tevens wordt gepleit voor betere omstandigheden. Lokale projecten worden gefinancierd om er voor te zorgen dat jongeren het later beter krijgen dan ze dat nu hebben.

Ontwerper van de Plakkies: bekend schoenenontwerper Jan Jansen

Saillant detail is verder dat het ontwerp van de open schoenen van de schoenontwerper pur sang Jan Jansen. Op de open schoenen worden bovendien de tekeningen van Zuid-Afrikaanse weeskinderen gebruikt. Op de schoenzolen wel te verstaan. In Durham wordt inmiddels al weer gewerkt aan de collectie van 2010. De bedoeling is dat de slippers er dan weer anders uitzien, maar vooral dat er veel meer van geproduceerd worden om nog meer mensen een goed leven te bieden. Ook wordt het aantal verkooppunten dan uitgebreid. Nu zijn de Plakkies nog op 130 verkooppunten te koop en moeten veel van hen al nee verkopen. Volgend jaar moeten 700 winkels de Plakkies in hun etalages hebben liggen. Wellicht wordt ook het buitenland een afzetmarkt.

Bijzondere website in het Zuid-Afrikaans

De website van Plakkies is overigens gedeeltelijk geschreven in het Zuid-Afrikaans wat het merk een extra touch geeft. Ook de prijs van Plakkies (39,95 euro) wordt in Rands genoemd. De website is te vinden op www.plakkies.co.zat
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Autoband aan je voeten: plakkies"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!