InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De Golden State Killer

De Golden State Killer

De Golden State Killer Eén van de meest beruchte seriemoordenaars uit de geschiedenis van Amerika is de Golden State Killer. Ook bekend onder de namen de East Area Rapist en de Original Night Stalker. Deze man is verantwoordelijk voor minstens 12 moorden, meer dan 50 verkrachtingen en 120 inbraken tussen 1974 en 1986. In april 2018 werd de man waar al meer dan veertig jaar naar werd gezocht eindelijk gevonden, via een openbare DNA-databank op het internet.

De Visalia Ransacker

In 1974 begon er een serie inbraken in Visalia in Californie. De inbraken waren anders dan normaal: de inbreker nam geld en spullen van waarde mee, maar ook spullen met emotionele waarde. Zo nam hij kinderspaarpotten, medailles en gepersonaliseerde sieraden mee. Ook rommelde hij vaak door de kleding van de bewoners en gooide die vervolgens over de vloer heen, vooral vrouwenkleding. Tevens pakte hij vaak foto's van de bewoners en verscheurde die in stukjes. Soms nam hij helemaal niks mee en gooide alleen het huis overhoop. De inbreker werd al snel de Visalia Ransacker genoemd. Hoewel getuigen hem soms zagen vluchten, werd hij niet gepakt. Op 11 september 1975 probeerde hij de 16-jarige Beth Snelling te ontvoeren. Maar voordat hij haar mee kon krijgen, werd haar vader Claude wakker en ging de man achterna. Claude werd vervolgens neergeschoten en overleed. De inbraken bleven doorgaan en op 12 december 1975 wist een politieagent de Visalia Ransacker te pakken. De inbreker deed alsof hij zich overgaf, maar wist toch over een hek te springen en meteen de zaklamp van de politieagent kapot te schieten.

De East Area Rapist

Op 18 juni 1976 werd een jonge vrouw in Sacramento verkracht door een man die midden in de nacht haar huis was binnengedrongen. In de komende drie jaar zouden er in deze omgeving 49 verkrachtingen plaatsvinden door de man die de East Area Rapist werd genoemd. Naarmate politieonderzoeken nauwkeuriger werden, kwam men erachter dat dit dezelfde man was als de Visalia Ransacker. De man had dezelfde lengte, gewicht en schoenmaat. Tevens droeg hij altijd een skimasker en tennisschoenen. Hij had dezelfde manier van benaderen behouden: hij zette ramen en deuren open als vluchtroutes, zette borden tegen deuren zodat hij gewaarschuwd zou worden als iemand binnenkwam, nam graag persoonlijke spullen van slachtoffers mee en vluchtte vaak op een fiets.

De man begon bovendien slachtoffers na het misdrijf te bellen om ze te bedreigen en hij belde zelfs een paar keer naar het politiebureau om te zeggen dat ze hem toch niet konden pakken. De politie dacht ondertussen dat de man zelf een politieagent of militair was. Hij leek precies te weten hoe hij het snelst kon vluchten, hoe hij de politie voor kon zijn en hij bond zijn slachtoffers vast met een ingewikkelde knoop die geleerd werd aan militairen. De bewoners van Sacramento waren ondertussen bang en er waren meerdere buurtbijeenkomsten over de East Area Rapist. Bij één van deze bijeenkomsten stond een man op om te verklaren dat mannen hun echtgenotes moesten beschermen. Een paar nachten later werd zijn vrouw het slachtoffer van de East Area Rapist. De politie wist vrij zeker dat de East Area Rapist bij deze bijeenkomst aanwezig was geweest en het stel naar huis was gevolgd.

Op 2 februari 1978 werden Brian en Katie Maggiore neergeschoten terwijl ze 's avonds hun hond uitlieten. Katie werd al maanden in de gaten gehouden door een vreemde man en had zelfs haar baan opgezegd omdat ze zich zo onveilig voelde. Door bewijs dat werd gevonden, was de politie er vrij zeker van dat de East Area Rapist de dader was, iets dat later via DNA-technieken werd bevestigd. Dit waren zijn eerste moorden. Daarna verplaatste de dader zich naar Contra Costa County, waar hij de komende anderhalf jaar 20 vrouwen verkrachtte.

De Original Night Stalker

Vanaf eind 1979 werd Zuid-Californië, voornamelijk Santa Barbara, geteisterd door een man die stellen overviel in hun slaap, de vrouw verkrachtte en daarna het koppel vermoordde. Pas 10 jaar later werd de link gelegd naar de Visalia Ransacker en de East Area Rapist en werd bekend dat het waarschijnlijk om dezelfde dader ging. Van 1979 tot en met 1981 vermoorde de Original Night Stalker 9 slachtoffers. Hij nam er vaak zijn tijd voor en ging zelfs tussendoor zitten eten aan de eettafels van zijn slachtoffers. Hij liep ook weleens de slaapkamer uit om hard te gaan huilen en riep dan om zijn moeder. Omdat hij van tevoren zijn slachtoffers al in de gaten hield werd hij de Original Night Stalker genoemd. Vanaf 1981 leek hij van de aardbodem verdwenen te zijn, totdat hij in 1986 de 18-jarige Janelle Cruz verkrachtte en vermoordde. Dat was zijn laatste misdaad. De politie vroeg zich af of hij had beseft dat hij te oud werd om te vluchten. Desondanks belde hij nog tot 2001 slachtoffers op om ze te herinneren aan zijn vreselijke daden.

Doordat er niks meer gebeurde werd de interesse in de zaak steeds minder. In 2001 werd door de vooruitgang in DNA-technologie bekend dat al deze misdaden door dezelfde man waren gepleegd. In 2013 schreef True Crime-journaliste Michelle McNamara een artikel over de man die zij de 'Golden State Killer' had genoemd, waardoor er meer interesse voor de zaak kwam. De politie pakte steeds meer oude zaken, 'cold cases' genoemd, op in de hoop ze met nieuwe technologieën op te lossen en in 2016 werd aangekondigd dat ze deze zaak weer hadden geopend. Michelle McNamara was zo gefascineerd door de Golden State Killer dat ze betrokken werd bij het onderzoek en er het boek 'I'll Be Gone In The Dark' over schreef, dat in februari 2018 uitkwam en een groot succes werd.

De Golden State Killer

Door Michelle McNamara's artikel en boek werd de man die eerst online werd afgekort als EARONS (East Area Rapist/Original Night Stalker) voortaan aangeduid als de Golden State Killer. Online zochten mensen mee naar de dader, in de hoop dat ze iets zouden zien wat de politie had gemist. Het publiek heeft de politie uiteindelijk geholpen, maar op een andere manier dan gedacht. In 2017 werd het DNA van de Golden State Killer stiekem op de openbare DNA-databank GEDmatch gedeeld door de politie. Doordat miljoenen mensen hun DNA hierop hadden gedeeld, hadden ze een match waardoor ze de dader's over-over-over grootouders vonden. 25 stambomen bleven over en deze werden vier maanden lang doorgespit om de dader te vinden. Ze kwamen eerst terecht bij een man die ziek in een verzorgingstehuis lag, maar zijn DNA was geen match. Toen bleef er nog maar één man over: Joseph 'Joe' DeAngelo. Ze hielden de 72-jarige man in de gaten en wisten een stukje van zijn DNA te verkrijgen via iets wat hij buiten in de prullenbak had gegooid. Het was een match en op 24 april 2018 werd de man gearresteerd.

Veel dingen vielen op zijn plaats: Joe had in de marine gezeten en gevochten in Vietnam en had daarna zes jaar als politieagent gewerkt. Dit verklaarde hoe hij de politie zo goed voor kon zijn. Hij bleek door de politie ontslagen te zijn nadat hij was opgepakt omdat hij een hamer en een hondenafwerendmiddel had gestolen in een winkel. In zijn jonge jaren was hij verloofd met een vrouw die Bonnie heette, wat verklaarde waarom hij tijdens één verkrachting riep 'Ik haat je Bonnie'. Daarnaast is hij, ondanks zijn leeftijd, nog steeds erg fit en hij fietst veel. Dat was dan ook zijn manier om snel weg te komen na de misdrijven.

Desondanks was er één feit waar veel mensen van schrokken: Joe heeft drie volwassen dochters. Hij is lange tijd getrouwd geweest met een advocate, dat huwelijk eindigde in een scheiding, maar hij lijkt goed contact met zijn dochters te hebben. Hij woonde zelfs bij zijn oudste dochter en zijn kleindochter. Aangezien Joe zijn mond houdt tegen de politie, zullen we waarschijnlijk nooit weten wat hem heeft bezield toen hij zijn afschuwelijke daden pleegde. Desondanks is het een grote geruststelling voor de nog levende slachtoffers en de familie van de overleden slachtoffers dat de Golden State Killer niet meer vrij rondloopt.
© 2018 Arancha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is stalking en hoe kunt u het oplossen?Een ander woord voor stalking is ook wel belagen. Het woord stalking komt af van het Engelse woord 'stalking' wat ook we…
Obsessief gedrag: stalkingHet is over. Jullie passen niet meer bij elkaar, hebben andere toekomstplannen, zijn op elkaar uitgekeken of misschien i…
Hitman Blood Money: Death of a ShowmanHet level Death of a Showman is de introductie tot het vierde level van de beroemde Hitman serie. In deze missie infiltr…
Fair Trade bestaat in 2009 alweer een halve eeuwIn 2009 viert de fabrikant en leverancier van ,,eerlijke’’ producten Fair Trade Original het feit dat een halve eeuw gel…
Last van een stalker?Last van een stalker?Een stalker komt overal voor. Je wordt continu lastig gevallen door dezelfde individu. Hij/zij achtervolgt je op straat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FBI, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.nytimes.com/2018/04/28/us/golden-state-killer-joseph-deangelo.html
  • http://www.bbc.com/news/world-us-canada-43915187
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_State_Killer
  • https://www.hln.be/nieuws/buitenland/genealogiesite-leidde-naar-golden-state-killer~a93a095c/
  • http://abcnews.go.com/US/inside-timeline-crimes-golden-state-killer/story?id=54744307
  • http://abc7news.com/timeline-looking-back-at-golden-state-killer-crimes/3391867/

Reageer op het artikel "De Golden State Killer"

Infoteur: Arancha
Gepubliceerd: 03-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!