InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De verschillende soorten moordenaars

De verschillende soorten moordenaars

De verschillende soorten moordenaars Een moordenaar is iemand die een ander opzettelijk om het leven brengt. Vaak wordt dit gedaan met voorbedacht rade. Het handelen uit noodweer waarbij iemand per ongeluk om het leven komt is wel nog steeds een moord. Sommige moordenaars zijn dan ook in categorieën onder te verdelen. In dit artikel leest u wat voor soorten moordenaars er zijn.

Huurmoordenaar

Hierbij zijn er twee mensen strafbaar:
  • de huurmoordenaar
  • de opdrachtgever

Een huurmoordenaar is iemand die zich in laat huren voor het plegen van een moord. De huurmoordenaar pleegt hierbij vaak een moord voor geld. Een huurmoordenaar werkt meestal niet voor een persoon, maar werkt voor meerdere opdrachtgevers of doet het eenmalig omdat hij/zij bijvoorbeeld echt geld of bijvoorbeeld drugs nodig heeft.

Lustmoordenaar

Een lustmoordenaar is iemand die met een seksueel motief iemand om het leven brengt. Vaak worden de slachtoffers eerst door de dader gestalkt, wat vaak uitloopt tot gruwelijke daden zoals:
  • verkrachting
  • het amputeren of verminken van geslachtsdelen
  • het verwijderen van organen of lichaamsdelen
  • kannibalisme
  • necrofilie (seksuele handelingen met iemand die al is overleden)

Een lustmoordenaar kan ook iemand zijn die het als seksuele voldoening ziet of opgewonden raakt bij het plegen van een moord. Lustmoordenaars zijn veelal mannen die in hun jeugd een (seksueel)trauma op hebben gelopen. De waarschijnlijk meeste bekende lustmoordenaar was Jack the Ripper. In 1888 verminkte en vermoorde hij in Londen minstens vijf vrouwen. Al deze vrouwen waren werkzaam in de prostitutie. Nog altijd worden deze moorden onderzocht, de dader is namelijk nog steeds niet bekend. Hoewel lustmoordenaars meestal mannen zijn was Jack the Ripper wellicht een vrouw, op een postzegel van een brief met afzender Jack the Ripper is namelijk wel het DNA van een vrouw gevonden.

Sluipmoordenaar

Dit is een onverwachtse onvoorspelbare moord die meestal snel word gepleegd. De meest voorkomende manieren van het plegen van deze moord zijn:
  • wurgen
  • neersteken
  • neerslaan met een voorwerp zoals een hamer en/of knuppel
  • neerschieten

De moord wordt hierbij meestal begaan op een politicus of een prominent persoon. Sommige dodelijke gassen worden ook weleens sluipmoordenaars genoemd. Het is iets wat je niet ziet, maar wat wel dodelijk is. Een bekende sluipmoord is de moord op de oude Amerikaanse president Abraham Lincoln in 1865. In het theater werd hij met een schot in zijn achterhoofd van het leven beroofd.

Massamoordenaar

Een massamoordenaar is iemand die veel moorden pleegt in korte tijd. Dit kunnen zowel menselijke slachtoffers als dierlijke slachtoffer zijn. Voor een massamoord gaat het om vier of meer slachtoffers in een korte tijd zonder dat er een rustmoment tussen zit. Meestal worden de moorden gepleegd door één persoon en op één plek. De meeste massamoordenaars brengen zichzelf na hun daad zelf om het leven. De massamoordenaar kan ook op afstand meerdere mensen ombrengen door bijvoorbeeld mensen om te leggen met explosieven.

Seriemoordenaar

Een seriemoordenaar is iemand die twee of meer slachtoffer maakt. De moorden hebben hier vaak niks met elkaar te maken, dat maakt een seriemoordenaar anders dan een massamoordenaar. De moorden worden ook met een tijd ertussen gepleegd. De slachtoffers zijn vaak onbekende van het andere geslacht. Seriemoordenaars willen vaak de macht over hun slachtoffer en nemen dan ook vaak bezettingen van hun slachtoffers mee, de ultieme macht is voor sommige moordenaars het kannibalisme. Omdat seriemoordenaars vaak meerdere slachtoffers maken worden de moorden vaak steeds sneller en slordiger achter elkaar gepleegd.

Spreemoordenaar

Een spreemoordenaar heeft overeenkomsten met de massamoordenaar en de seriemoordenaar. Ook deze daders beroven meerdere mensen van het leven. Een spreemoordenaar pleegt twee of meer moorden in korte tijd op verschillende locaties. Toch zit tussen deze moorden vaak ook heel weinig tijd. De bekendste spreemoordenaar is Anders Behring Breivik. Er stierven 77 mensen na een bomaanslag en een schietpartij op een zomerkamp.
Gerelateerde artikelen
Zware rechtbankzaken van de Leeuwarder rechtbankZware rechtbankzaken van de Leeuwarder rechtbankOp het moment dat ze actueel zijn, is iedereen er in geïnteresseerd. Maar na een aantal jaren zijn mensen heel veel moor…
Moordenaars in NederlandHet is iets waar we allemaal bang voor zijn: de dreiging van een moordenaar. Wat is er bekend over moordenaars in Nederl…
Informatie en standpunten over de doodstrafmijn kijk opInformatie en standpunten over de doodstrafDe doodstraf is één van de meest controversiële straffen ooit bedacht. Sinds de verlichting en de humanisering van het s…
Gerechtigheid zonder beulmijn kijk opGerechtigheid zonder beul'De doodstraf kan niet worden opgelegd.' Zo luidt artikel 114 van de grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden. Ruim…

Reageer op het artikel "De verschillende soorten moordenaars"

Reactie

T. Huisman, 04-07-2014 03:18 #1
Er zijn ook mensen die onder invloed van een psychose een moord kunnen plegen zoals bij een chronische psychose het geval kan zijn. De dader die kan meerdere mensen achtereen vermoorden. Kan dan opgenomen in een T.B.S. kliniek. Sluipmoordenaars vind ik psychotische trekken hebben. Ik denk dat de beveiliging wel goed is in Nederland maar er zijn wel kwetsbare groepen die er op bedacht dienen te zijn. Er zijn ook type moordenaars die genieten van de angst van het slachtoffer, macht en controle is hun motief. Wij hebben in de familie ook een eng type en die heeft mijn luchtpijp ooit eens dichtgeknepen voor een tijdje en benaderde mij van achteren. Als mijn luchtpijp nog langer dichtgeknepen zou geweest zou ik daar gelegen hebben. het was tijdens halloweenavond. Ik zie diegene er wel voor op aan om in een impulse een mes uit de la tevoorschijn te halen. De motoriek was zeer grof. Ik zie er hun ook wel voor op aan om je ergens in het bos te vermoorden en neer te leggen bij een stille rietkraag In het bos op een verlaten plek. Niemand die het ziet en niemand die het hoort. heel sluipend. En is ook nog wel in staat om je halsslagader van achteren door te snijden. Het is een psychotisch type moordenaar. Ze zeggen dat iemand onder invloed van antidepressieva agressiever kan zijn, maar dit wordt door sommigen betwist. Ook sterke gedestilleerde drank kan agressief maken.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 29-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!