De taken van Frontex in de Schengenzone

De taken van Frontex in de Schengenzone Europa is een internationale organisatie die vele landen samenbrengt, samen staat men immers sterk. Sinds het begin van de Arabische Lente wordt Europa echter geconfronteerd met een nooit geziene stroom van vluchtelingen. Frontex, een Europese organisatie voor het controleren van vluchtelingen, heeft na vraag van Europa de coördinatie op zich genomen voor de praktische kant van het vluchtelingenbeleid. Deze controles vinden plaats aan de buitengrenzen van de Schengenzone, aangezien deze de belangrijkste grenzen zijn. De taken van Frontex aangaande vluchtelingen zijn zeer gevarieerd en niet eenvoudig.

Frontex en de Schengenzone

De Europese organisatie Frontex

Grenzen bakenen af waar het ene territorium begint en het andere eindigt. In de moderne tijd hebben we drie soorten grenzen: op land, over zee en in de lucht. Door Frontex worden deze soorten grenzen bestempeld als groen, blauw en wit. Frontex is de organisatie die de buitengrenzen van de Europese Unie controleert. Ze doet dit op zogenaamde “Border Crossing Points” kortweg BCP’s genaamd. De volledige naam van Frontex is “European Agency for the Management of Operational Cooperation at the External Borders of the Member States of the European Union”. De organisatie werd opgericht op 26 oktober 2004 en heeft haar hoofdkwartier in Warschau. Frontex controleert of de mensen die het grondgebied van de EU binnen willen over de juiste papieren en het recht beschikken om de grens over te steken. De meeste mensen steken grenzen op een legale manier over en voor deze mensen moeten de controles zo snel en efficiënt mogelijk gebeuren. Frontex helpt mee in de strijd tegen mensen die grenzen op een illegale wijze proberen over te steken.

De Schengenzone

De Schengenzone speelt in dit kader een belangrijke rol. De Schengenzone bestaat uit een verzameling van 22 landen (in 2016) die de interne grenscontroles hebben afgeschaft. De problematiek rond externe grenzen was hier echter niet mee verdwenen. Frontex werd dan ook opgericht om de controle van deze buitengrenzen te vergemakkelijken. Bij Schengen hoort echter ook een hele reeks regels aangaande het vrije verkeer van personen en goederen. Zo moeten mensen die via een externe grens Schengen willen betreden in bezit zijn van en voldoen aan het volgende: geldige reisdocumenten, een visum indien nodig, een verklaring voor hun bedrijf en voldoende financiële middelen om zichzelf te onderhouden, niet vermeld staan in het “Schengen Information System” waar onder meer criminelen in vermeld staan en men mag niet beschouwd worden als een bedreiging voor de veiligheid of de internationale relaties van de EU-lidstaten. In bepaalde gevallen van interne veiligheid etc. is het een lidstaat van Schengen toegestaan om interne grenscontroles terug in te voeren voor een beperkte duur.

IBM

Frontex doet aan “Integrated Border Mangament” (IBM) waarbij men niet enkel de grenzen gaat controleren, maar ook gaat kijken naar wat de situatie in vertreklanden is om als zodanig mogelijke trends te voorspellen. De kern van IBM is het “four tier acces-control model” dat zoals de naam zegt, bestaat uit vier trappen. Tijdens trap 1 gaat men kijken in landen buiten de Schengenzone wat de trends daar zijn. Men gaat kijken naar wat immigratie-officieren ter plaatse zeggen en welk werk de consulaten moeten leveren in het uitdelen van visa. Tijdens trap 2 gaat men samenwerken met landen die grenzen aan de Schengenzone. Trap 3 bestaat uit de daadwerkelijke grenscontroles. Men gaat kijken of mensen over de juiste papieren beschikken en aan de juiste voorwaarden voldoen. Trap 4 bestaat uit controle in de Schengenzone. Men gaat mensen die illegaal in de Schengenzone verblijven opsporen en indien nodig terugsturen.

De taken van Frontex

Situatie- en risicoanalyse

IBM berust niet enkel op fysieke grenscontroles. Het is ook belangrijk te weten wat de mogelijke bedreigingen en kwetsbaarheden voor de externe grenzen zijn. Daarom houdt Frontex zich bezig met informatie hieromtrent in te zamelen. De organisatie focust hierbij voornamelijk op illegale immigratie en grensoverschrijdende criminaliteit. Frontex publiceert dus vrij vaak verslagen met informatie over deze onderwerpen. Op vraag van lidstaten of instituten van de EU kan Frontex ook meer specifieke verslagen publiceren.

Joint operaties aan de grenzen

In geval van buitengewone migratie kunnen lidstaten beroep doen op Frontex om bij-stand te leveren bij grenscontroles. Frontex zal dan middelen zoeken bij andere lidstaten die bereid zijn een steentje bij te dragen.

Joint terugkeer-operaties

Wanneer een migrant illegaal verblijft in een lidstaat van de Schengenzone en het bevel krijgt om het grondgebied van die lidstaat te verlaten, kan Frontex helpen. De meeste terugkeervluchten worden georganiseerd door individuele lidstaten. Frontex kan echter zorgen voor gezamenlijke vluchten als meerdere lidstaten mensen terugsturen naar hetzelfde land.

Training

Door de grote verscheidenheid aan grenzen binnen de Schengenzone is een zekere mate van harmonisatie tussen de training van de verschillende nationale grenswachten noodzakelijk. Training geleverd door Frontex vervangt de nationale training niet, maar helpt wel bij een grotere samenwerking. Nationale trainingen blijven dus noodzakelijk om het niveau van de grenswachten hoog te houden, maar door dankzij Frontex raken deze verschillende diensten beter op elkaar ingespeeld wat uiteraard de efficiëntie verhoogt.

Research & development

Frontex investeert ook in onderzoek naar moderne technologieën om grenscontroles te vergemakkelijken. Software omtrent gezichtsherkenning en biometrische paspoorten zou het leven voor legale reizigers makkelijker moeten maken en het voor illegalen juist moeilijker.
© 2016 - 2024 Blueyann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vluchtelingen en de Mediterraanse route: de aanpak van de EUVluchtelingen en de Mediterraanse route: de aanpak van de EUDe buitengrenzen van de Europese Unie zijn niet volledig gesloten. Door conflicten aan deze buitengrenzen is er sinds 20…
Wat is het Verdrag van Schengen?In het Akkoord van Schengen is vastgelegd dat landen die dat verdrag hebben ondertekend geen grenscontrole meer uitoefen…
De SchengenlandenJe hebt vast wel eens van de term Schengenlanden gehoord. Nederland behoort ook tot de Schengenlanden. De Schengenlanden…

Adviezen en inzichten omtrent terreurorganisatie Boko HaramAdviezen en inzichten omtrent terreurorganisatie Boko HaramBij de terroristische dreiging in Nigeria anno 2016 staan twee grote partijen centraal: enerzijds Nigeria als soevereine…
Islamitische Staat (IS) en het beleid van het WestenIslamitische Staat (IS) en het beleid van het WestenHet Midden-Oosten is sinds het begin van de Arabische Lente een zeer onstabiele regio geworden, gekarakteriseerd door oo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Frontex, Western Balkans Annual Risk Analysis 2015, 2015, European Agency for the Management of Operational Cooperation at the External Borders of the Member States of the European Union, pp.52
  • Frontex, Frontex at a glance, 2015, European Agency for the Management of Operational Cooperation at the External Borders of the Member States of the European Union, pp. 33
  • Amnesty International, S.O.S. EUROPE: HUMAN RIGHTS AND MIGRATION CON-TROL, 2012, Amnesty International ltd, 22p
  • CARRERA S., DEN HERTOG L., Whose Mare?: Rule of law challenges in the field of European border surveillance in the Mediterranean, 2015, CEPS Papers in Liberty and Security in Europe, 32p
  • European Commission, How does Frontex Joint Operation Triton support search and rescue operations?, 2016, 1p
  • Europese Commissie, Frontex Joint Operation 'Triton' – Concerted Efforts for managing migrator flows in the Central Mediterranean, 31/10/2014, p2
  • PARKES R., Integrating EU defence and migration policies in the Mediterranean, 2014, FRIDE, 23p
  • Amnesty International, S.O.S. Europe human rights and migration control, 2012, Lon-den, Amnesty International Ltd., p. 24
  • Brochure Europese Commissie, De Europese Unie in het kort: migratie en asiel, November 2014, Brussel, p. 12
  • E. Guild et al., The 2015 Refugee crisis in the European Union, September 2015, Brussel, Centre for European Policy Studies, p. 6
  • J. Janssen, Beeldvorming over de migratie naar Europa en de Europese buitengrenzen, 2015, Universiteit Utrecht, p. 64
  • J. Schmidt, Seeing the bigger picture: The refugee crisis and the link to CFSP, 16 November 2015, European Policy Centre, p. 2
  • M. Schouwstra et al., A new explanatory model for policy analysis and evaluation, 2006, Universiteit van Amsterdam, p. 35
  • Nieuwsitem Europees Parlement, Vluchtelingen: hoe moet de EU omgaan met de toegenomen migratie?, 16 Februari 2016, Straatsburg, p. 2
  • P. Kratochvil et al., The EU and the Refugees: The Way Forward, 2015, Praag, Institute of International Relations Prague, p. 10
Blueyann (26 artikelen)
Gepubliceerd: 09-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Bronnen en referenties: 16
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.