InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Molenbeek – ‘Jihadistische hoofdstad van Europa’

Molenbeek – ‘Jihadistische hoofdstad van Europa’

Molenbeek – ‘Jihadistische hoofdstad van Europa’ Molenbeek is een deelgemeente in het westen van Brussel. De plaats heet voluit Sint-Jans-Molenbeek en wordt in het Frans Molenbeek-Saint-Jean genoemd. De plaats wordt meestal met de korte benaming Molenbeek aangeduid. Na een aantal incidenten kreeg de plaats de titel ‘Jihad-hoofdstad van Europa’ en werd het de springplank van Daesh (IS) in Europa genoemd. België heeft de zaak Molenbeek niet onder controle.

Sint-Jans-Molenbeek

Molenbeek

Molenbeek is een dichtbevolkte gemeente in het westelijke Brussels Hoofdstedelijke Gewest. Er wonen iets minder dan 100.000 mensen en de plaats groeide in de 19e eeuw uit van landbouwdorp naar industriële randgemeente van Brussel. Het is een migrantenwijk, met veel inwoners uit Marokko, Spanje, Italië, Polen en Roemenië. De werkloosheid is hoog en de inkomens zijn er laag. Het is een van de armste gebieden in België ingeklemd tussen de rijkste van het land. Molenbeek wordt een enclave van moslims genoemd.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Molenbeek

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat uit 19 gemeenten, met in totaal 1,2 miljoen inwoners. Molenbeek is één van die gemeenten en ook Brussel-stad is één van de 19. De oostgrens van Molenbeek ligt aan het kanaal Charleroi-Brussel; de Molenbeek, een beek die uitmondt in de Schelde, stroomt door de gemeente. Molenbeek grenst aan Sint-Agatha-Berchem, Koekelberg, Jette, Brussel, Anderlecht en in het uiterste westen aan de gemeente Dilbeek in de provincie Vlaams-Brabant.

Na de Eerste Wereldoorlog ontvolkte het gebied en dat tij begon te keren in de jaren 60, toen er nieuwe woonwijken werden gebouwd. De gemeente heeft zich ontwikkeld tot een van de dichtstbevolkte gemeenten van België. In 1990 stopte die expansie en bleef er nog wat groen over in Molenbeek: het Scheutbos.

Broeinest

Molenbeek staat te boek als een broeinest van extremisme. Uit deze wijk voegen zich relatief veel mensen bij de gewapende strijd in Syrië. Molenbeek komt in beeld bij Sharia4Belgium, de plaats werd genoemd na de aanslag op het Joods Museum in Brussel (24 mei 2014) de verijdelde aanslag op de Thalys (21 augustus 2015) en Molenbeek kwam nadrukkelijk in beeld na de aanslagen in Parijs (13 november 2015). De auto’s die werden gebruikt bij die aanslag waren gehuurd door twee broers uit Molenbeek.

Molenbekistan

De gemeente krijgt er een bedenkelijke naam door en de goedwillende bewoners hebben daar last van. Molenbekers vrezen voor een stigma. Anderzijds zijn de Belgen bevreesd dat hun gemeente is uitgegroeid tot uitvalsbasis voor de Europese arm van IS, door de Franstalige Belgen Daesh genoemd. Bijna alle getraceerde terroristen – we spreken november 2015 – in België komen uit Molenbeek. Het is niet uit de lucht gegrepen dat de Fransen Molenbeek de 'Jihadistische hoofdstad van Europa' noemen. Het wordt ook wel Molenbekistan genoemd. De problemen zijn door het lokale bestuur te slap aangepakt, er is te weinig controle en repressie.

Syriëstrijders

België levert naar schatting van een VN-werkgroep de meeste strijders aan Daesh van alle Europese landen, gerekend naar jihadisten per miljoen inwoners. Vanuit België zijn er eind 2015 ongeveer 500 mensen de kant van Syrië opgegaan. Dat is 45 per miljoen inwoners en veel meer dan uit andere Europese landen. Bestrijding van radicalisering is geen gemakkelijke klus en Brussel blijkt de zwakste schakel te zijn. De radicalisering gebeurt niet in de moskee maar via social media. Daesh beheerst als geen andere groep de moderne communicatiemiddelen. Ze zijn dag en nacht actief op de online platforms en steken daar veel energie in. Via social media bereiken ze dagelijks miljoenen mensen.

Parijs

Salah Abdeslam, een van de terroristen van de aanslag in Parijs op 13 november, bleek uit Molenbeek te komen. Hij vertrok naar Syrië en woont in Raqqa, maar is voor deze terreurdaden teruggekomen. Sinds de aanslagen in Parijs op 13 november is hij voortvluchtig. Molenbeek heeft diverse moskeeën, maar rekrutering en doorgeven van de ideeën volgens de harde salafistische lijn gaat via social media en kamertjes in gewone huizen in de wijk. Het gaat daarbij om netwerken. De gemeente is niet alleen uitvalsbasis voor extremisten uit Molenbeek zelf, maar ook een springplank voor terroristen die uit Syrië komen. Molenbeek is sinds de jaren 1990 al bekend als broeinest.

Het grootste jihadisme-proces tot nu toe in België, dat van de mensen die betrokken zijn bij de organisatie Sharia4Belgium, was in september 2014. De organisatie bleek een effectief en geavanceerd wervingsprogramma te hanteren en zeer actief te zijn in Molenbeek. Dat het zo lang heeft kunnen etteren wordt gezien als een mislukking van het gemeentebestuur, waar de bureaucratische complexiteit van overlappende gedecentraliseerde structuren van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest debet aan is.

Antiradicalisering

De gemeente pakt de radicalisering aan met speciale programma's op scholen die jongeren bewust moeten maken van het verkeerde beeld van de islam waar het jihadisme op stoelt. Sinds 2013 worden die antiradicaliseringsprogramma's ingezet. Dat is rijkelijk laat, is uit diverse monden in praatprogramma's op de televisie te vernemen. Bovendien wordt er weinig geld voor uitgetrokken. Er is 40.000 euro op jaarbasis beschikbaar.

Molenbeek

Legenda
A. Molenbeek
B. Scheutbos
C. Brussel
D. Leken
E. Schaarbeek
F. Anderlecht
G. Jette
H. Ganshoren
I. Sint-Ahatha-Berchem
J. Dilbeek
K. Koekelberg

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jupiler Pro League - erelijst kampioenen 1896-2017Jupiler Pro League - erelijst kampioenen 1896-2017115 kampioenschappen, 16 landskampioenen. Het Belgische voetbal wordt reeds enkele decennia gedomineerd door Club Brugge…
Vier taalgebieden in België en vaststelling taalgrensBelgië heeft een bijzondere indeling wat het spreken van de taal betreft. Meestal wordt er gesproken over twee talen waa…
Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge vs Anderlecht, onderlinge duels sinds 2004Club Brugge - Anderlecht was decennia lang dé klassieker in het Belgische voetbal. Club Brugge wacht al 10 jaar op een n…
De Belgische winkelketen DelhaizeDe Belgische winkelketen DelhaizeDe Delhaize Groep werd geboren in 1867 en vierde haar 140ste verjaardag in 2007. Dit is de fascinerende geschiedenis van…
Gouden Schoen 1954-2016 - erelijstGouden Schoen 1954-2016 - erelijstDe Gouden Schoen is een individuele trofee die sinds 1954 wordt uitgereikt aan de beste voetballer in de Belgische hoogs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LennartBolks, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://fd.nl/economie-politiek/1127381/molenbeek-is-europese-hub-van-isis geraadpleegd op 16 november 2015
  • Friesch Dagblad – Molenbeek, ‘jihad-hoofdstad’ Europa
  • http://www.theguardian.com/world/2015/nov/15/molenbeek-the-brussels-borough-in-the-spotlight-after-paris-attacks geraadpleegd op 16 november 2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Jans-Molenbeek geraadpleegd op 16 november 2015
  • http://www.maghreb.nl/2015/01/18/griekse-arrestant-toch-niet-brein-achter-aanslag-belgie-zoektocht-gaat-door/ geraadpleegd op 16 november 2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Brussels_Hoofdstedelijk_Gewest geraadpleegd op 16 november 2015
  • Leeuwarder Courant - 'Antiradicalisering te laat in Molenbeek' - 17 november 2015

Reageer op het artikel "Molenbeek – ‘Jihadistische hoofdstad van Europa’"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 17-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!