InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Namenlijst met toegestane namen voor Marokkaanse kinderen

Namenlijst met toegestane namen voor Marokkaanse kinderen

Namenlijst met toegestane namen voor Marokkaanse kinderen Marokko stelt eisen aan de naam die Marokkaanse ouders in Nederland hun kind geven. Uiteraard kan niemand gedwongen worden om te kiezen voor een traditionele Marokkaanse naam. Sla je deze aanbeveling echter in de wind dan kan dit later problemen opleveren. Zo kan een kind met een niet-Marokkaanse naam later problemen krijgen bij het aanvragen van een Marokkaans paspoort, het ontvangen van een erfenis of het kopen van een huis of stuk grond in Marokko.

Marokkaanse namenlijst

Marokko stelt eisen aan de naam van Marokkaanse kinderen

Wie in Nederland de geboorte van een kind aangeeft heeft een grote vrijheid in de keuze van een naam. Slechts enkele namen die voor een kind schadelijk zouden kunnen zijn zijn verboden. Voor Marokkaanse ouders in Nederland is dit vanzelfsprekend niet anders. Er is echter wel een bijkomende factor waar Marokkaanse ouders rekening mee moeten houden en dat is of de naam de Marokkaanse overheid ook kan behagen. Aan de naam die aan kinderen van Marokkaanse origine gegeven wordt worden namelijk enkele eisen gesteld. Het je niet houden aan deze eisen is voor de Nederlandse wet geen probleem, maar kan voor de Marokkaanse wet wel consequenties hebben. Wie een naam krijgt die niet aan de eisen voldoet loopt het risico dat het niet mogelijk is om (zonder tussenkomst van een rechter) geld of grond in Marokko te erven of een Marokkaans paspoort aan te vragen. Zou je eventueel later een huis willen kopen in Marokko dan kan ook dit een probleem worden.

Wat zijn de eisen?

De belangrijkste eis die aan de naam gesteld wordt is dat het gaat om een traditionele Marokkaanse naam. Deze moet voorkomen op een door de Marokkaanse overheid opgestelde lijst, welke wordt verstrekt aan ambassades en consulaten wereldwijd. Deze lijst wordt ook gehanteerd voor geboortes in Marokko. Daarnaast zijn er nog enkele aanvullende eisen, te weten:
  • Een kind mag maximaal twee voornamen hebben
  • De naam mag geen verwijzing zijn naar een stad of stam
  • Een koosnaam of achternaam als voornaam is niet toegestaan
  • De naam mag de cultuur van het geboorteland weerspiegelen voor wat betreft de spellingswijze

Uiteraard staat het ouders wel vrij om een geheel andere roepnaam te hanteren dan de naam die in het paspoort staat.

Namenlijst in beweging

De Marokkaanse namenlijst wordt met enige regelmaat van een update voorzien. Zo kwamen vroeger bijvoorbeeld geen Berbernamen voor op de lijst maar is dit inmiddels wel het geval. Ook wil het nog weleens voorkomen dat bijvoorbeeld een artiestennaam zo ingeburgerd raakt dat mensen hun kind naar deze persoon willen vernoemen. Zo nu en dan worden enkele van deze namen toegelaten, zo lang ze maar een evidente link hebben met de islam. Ook de erkenning van de taal Amazigh heeft ertoe geleid dat de mogelijkheden zijn uitgebreid.

Lijsten niet meer bij de gemeente

Vroeger was het zo dat gemeentes de lijsten aanwezig hadden. Bij een aangifte door een Marokkaanse vader werd bij wijze van service dan altijd even gekeken of de naam wel was 'toegestaan'. Sinds 2009 wordt dit echter niet meer gedaan. In de Tweede Kamer was ophef ontstaan over deze vorm van inmenging in Nederlandse aangelegenheden. Zodoende worden Marokkaanse ouders er nu uitsluitend nog op gewezen dat zij bij het consulaat kunnen informeren naar de eisen.

Waar vind je de Marokkaanse namenlijst?

Op internet circuleren diverse namenlijsten. De betrouwbaarheid hiervan kan echter vaak betwist worden. Heb je een naam bedacht voor je kindje en wil je graag zeker weten dat deze naam mag voor de Marokkaanse wet, dan kun je het beste even contact opnemen met met Marokkaanse consulaat in Nederland.

Marokkaanse namen die Nederlands klinken

Bij sommige ouders bestaat de behoefte om hun kind een naam te geven die ook gezien kan worden als Nederlands. Enkele van deze namen staan ook op de lijst of hebben hier in het verleden opgestaan. Enkele voorbeelden van meisjesnamen zijn: Amara, Anika, Ines, Jayda, Jenna, Lara, Leila, Lina, Maria, Miriam, Nadia, Nora, Samira, Sara en Sofia. Voor jongensnamen is de keuze op dit gebied een stuk beperkter. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld Adam, Abraham of Ilias.
Gerelateerde artikelen
Bankrekening openen in MarokkoBankrekening openen in MarokkoHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een bank in Marokko. Steeds meer Nederlanders kiezen daarvoo…
Exporteren naar MarokkoExporteren naar MarokkoVeel Marokkaanse Nederlanders drijven handel met hun voormalige thuisland. Dat komt omdat ze de taal goed kennen en ook…
Geld lenen in MarokkoGeld lenen in MarokkoSteeds meer Marokkaanse Nederlanders sluiten een lening af in Marokko. Dat komt omdat veel van hen een eigen bedrijf beg…
Eetcultuur: MarokkoDe Marokkaanse keuken raakte in Nederland bekend door de invloed van de vele Marokkaanse migranten. Opeens werden cousco…
Marokkaanse banken in NederlandMarokkaanse banken in NederlandEr komen steeds meer Marokkaanse banken in Nederland. Deze richten zich actief op de Marokkaanse gemeenschap in Nederlan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kurious, Pixabay
  • http://www.voornamelijk.nl/lijst-met-toegestane-namen-voor-marokkaanse-kinderen/
  • http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/236343/2009/04/09/Marokkaanse-namenlijst-weg-uit-Amsterdam.dhtml

Reageer op het artikel "Namenlijst met toegestane namen voor Marokkaanse kinderen"

Reacties

Abida, 17-09-2019 21:34 #5
Salam, ik lees op verschillende sites dat jayden een islamitische jongens naam is maar kan hem niet op toegestaan lijst vinden. Klopt deze informatie wel of niet? Wil hem graag voor mijn toekomstige zoon geven als hij islamitisch is anders ga ik voor een andere naam.

Sara, 22-04-2019 21:54 #4
Onze zoon heet Daniel Adam. gaat het consulaat dit accepteren?

Sarah, 04-10-2017 23:43 #3
Salaam alikum, is de naam Jumaynah toegestaan? Ik las enkel op 1 site dat het een vrouwelijke metgezel was van onze profeet vzmh.

Fatima, 28-09-2017 23:50 #2
Inmiddels heb je je kindje allang een naam gegeven maar ik wilde toch even reageren.

Dit is zeer zeker geen Arabische naam! Maar een westerse naam die veel christelijke Arabieren gebruiken waardoor islamieten denken dat het Arabisch is. Dit gebeurt best vaak! Trouwens je mag in de islam ook Westerse/Afrikaanse/Aziatische enz. namen noemen dus wat dat betreft heb je de vrijheid gelukkig!

Mo, 11-10-2016 18:36 #1
Salam,

Mijn vrouw en ik willen graag onze dochter de naam Yara geven. Op internet staat dat het een Arabische naam is. Maar kan hem nergens in de toegestane Marokkaanse lijst vinden.
Graag zouden wij willen weten of dit wel of niet toegestaan is.

Mvg

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 5
Schrijf mee!