InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De Führerbunker

De Führerbunker

De Führerbunker Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog verbleef Adolf Hitler voor het grootste gedeelte van de tijd in de Führerbunker. Deze bunker lag ruim vijf meter onder de grond en had ruim dertig kamers. Vier meter dik beton, twee meter aan aarde en honderden gewapende Nazi´s hielden Hitler veilig van de oorlog. Nu, ruim 70 jaar later, staat er alleen nog een informatiebord op de plek waar Hitler de oorlog leidde en verloor.

De bouw van de Führerbunker

De Führerbunker bestaat uit twee bunkers die aan elkaar zijn gemaakt: de Vorbunker en de Führerbunker. De Führerbunker is nog eens verstrekt met een tweede laag gewapend beton, omdat Hitler alle mogelijkheden tot een aanslag wilde uitsluiten. Met inmiddels 6 meter dik gewapend beton was de bunker één van de veiligste plekken in Duitsland. Volgens velen zou de bunker destijds ruim 6 vliegtuigaanvallen kunnen tegenhouden en was de bunker beschermd tegen gifgasaanvallen. De enige aanval die gepleegd zou kunnen worden was van binnenuit.

Martin Bormann en Eva Braun

Op 16 januari 1945 trok Hitler zich 100% terug in de Führerbunker. Enkel en alleen de SS'ers (ruim 120) mochten in de bunker verblijven. Tussen februari en april trokken Martin Bormann, ook wel de rechterhand van Hitler genoemd, Eva Braun en het gezin van Joseph Goebbels zich ook terug in de bunker. Administratiemedewerkers en een medisch team trokken in begin maart in de bunker. Vanaf begin maart werd het te onveilig om buiten de bunker te komen. Daarom werd de deur dicht gedaan en versterkt. Er kwam ook extra beveiliging. In totaal verbleven er in maart meer dan 200 mensen in de bunker. Maar daar kwam verandering in op 22 en 23 april. Veel medewerkers verlieten de bunker. De Duitse hoofdstad werd aangevallen door de Sovjet-Unie. Deze twee dagen zouden later bekend staan als de Slag om Berlijn. Ondanks alle adviezen van de medewerkers, wilde Hitler zijn bunker niet verlaten.

Zelfmoord Adolf Hitler

Op 29 april trouwde Hitler met Eva Braun. Nog geen dag later pleegde de twee zelfmoord. Een capsule met zeer giftig stof en een pistool tegen het hoofd zorgden voor een dramatisch einde van Hitler's leven. De familie Goebbels, inclusief de zes kinderen, werden ook omgebracht. Dit gebeurde tijdens hun slaap. De rest van de aanwezigen in de bunker zagen het Duitse Rijk voor hun ogen vallen, zeker nu de Führer was overleden. Zij probeerde te ontsnappen uit Berlijn. Martin Bormann werd dood op straat gevonden. orden, was vanuit de mensen zelf die in de bunker verbleven.

Toen de Russen eenmaal in de bunker waren gekomen, troffen zij meer dan 20 lichamen aan. Ruim driekwart van de documenten was verbrandt.

Opblazen na de Tweede Wereldoorlog

Pas na de Tweede Wereldoorlog bleek hoe sterk de Führerbunker nou eigenlijk was. Ruim zes pogingen waren nodig om de bunker te vernietigen. De eerste poging werd uitgevoerd door het Rode Leger. Slechts enkele scheuren aan de buitenkant was het resultaat. in 1959 deed de Duitse regering twee pogingen, wederom zonder succes. In 1988 werden er appartementen gebouwd aan de Wilhelmstraße. Na vele pogingen en heel veel moeite was de bunker eindelijk vernietigd. Slechts een zijmuur en een bodemplaat liggen nog ruim 5 meter onder de grond.

Bezoek aan de Führerbunker

Jarenlang werd er geen aandacht meer geschonken aan de plek van waar de bunker stond. Pas in 2006 kwam er een officieel informatiebord te staan op de plek waar vroeger de Führerbunker stond. Bij de opening van het monument was ook Rochus Misch aanwezig. Hij was van 1942 tot de dood van Adolf Hitler telefonist. Inmiddels in Misch overleden (08-10-2008).

Bron: Das Bundesarchiv, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Das Bundesarchiv, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Mocht u een bezoek willen brengen aan het monument, wees dan goed voorbereid. De plek is moeilijk te vinden en het monument is niet al te groot. Het enige wat u te zien krijgt zijn foto's en teksten. Het monument is te vinden in de Gertrud-Kolmar-Straße
in Berlijn.

Om toch een beeld te krijgen van hoe de bunker eruit heeft gezien, kunt u ook de film 'Der Untergang' of 'The Bunker' bekijken. In deze films is de bunker zo precies mogelijk nagemaakt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Vanzadelhoff, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leefde Adolf Hitler langer dan wij dachten?Leefde Adolf Hitler langer dan wij dachten?Hitler was niet dood, hij leefde nog voort, toen de wereld dacht dat hij aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door z…
Hitler schedel blijkt niet echtHitler schedel blijkt niet echtHet stuk schedel dat jarenlang als een stuk van Hitlers schedel werd beschouwd, blijkt niet van Hitler te zijn maar van…
De mislukte aanslag op Adolf Hitler in het WolvennestDe Duitse dictator Adolf Hitler had een grote rol in de Tweede Wereldoorlog van 1939 tot 1945. Hij zorgde ervoor dat mil…
Adolf Hitler: tijdens de Eerste WereldoorlogNaast dat Adolf Hitler vooral veel invloed heeft gehad tijdens de Tweede Wereldoorlog, was hij ook betrokken bij de Eers…
Adolf Hitler: Mein KampfAdolf Hitler: Mein KampfHet boek Mein Kampf is het boek van Adolf Hitler. Hierin legt hij zijn ideeën uit over politiek, ras en de toekomst van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: San Diego Bill, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.saak.nl/battlefield%20tour/2008%20berlin/fuhrerbunker/fuhrerbunker%20nl.html#.VDOlCvl_t8E
  • http://nl.tracesofwar.com/artikel/3020/F%FChrerbunker.htm
  • Afbeelding bron 1: Das Bundesarchiv, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De Führerbunker"

Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 19-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Europese bestemmingen
Schrijf mee!