InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Boko Haram: organisatie, aanvallen en feiten

Boko Haram: organisatie, aanvallen en feiten

Boko Haram: organisatie, aanvallen en feiten Boko Haram is een terreurorganisatie die vaak in het nieuws is. Velen hebben al vaker van deze organisatie gehoord. Wat is deze organisatie en wat willen ze? Welke gebeurtenissen en aanvallen zijn er geweest in 2014 en wat is de impact sinds de oprichting? De feiten over terreurorganisatie Boko Haram.

Organisatie

De officiële, Arabische naam van Boko Haram is: ‘Mensen die betrokken zijn bij de verspreiding van de lessen van de profeet en de Jihad’. De naam Boko Haram wordt vaak vertaald als ‘Westers onderwijs is zondig’. Dit komt omdat Boko Haram zich in haar beginfase vooral richtte op het verbod op westers onderwijs. Desondanks dat het verbod op westers onderwijs een streven van Boko Haram is, betekent de naam eigenlijk ‘Oplichting is zondig’.

Boko Haram is een radicale moslimgroep die strijdt voor haar doelen in verschillende landen, namelijk: Nigeria, Ghana, Kameroen, Niger en Tsjaad. Sinds haar oprichting worden er aanslagen gepleegd, vooral tegen christenen. Desondanks zijn ook veel (gematigde) moslims het doelwit geweest van Boko Haram. Naast het eerder genoemde verbod op westers onderwijs streeft Boko Haram ook andere doelen na. Sinds 2009 streeft Boko Haram ernaar om in het Noorden van Nigeria, waar haar hoofdkwartier is, een streng islamitische staat stichten. Vanaf dit moment is het er meer geweld gekomen.

Aanvallen Boko Haram in 2014

In 2014 is Boko Haram veelvuldig in het nieuws gekomen als gevolg van gevechten, ontvoeringen en aanslagen. In de maand mei is het aantal aanvallen flink toegenomen ten opzichte van de maanden ervoor. Ook in het begin van juni zijn er veel bloedige aanvallen.

De bekendste aanval in 2014 was de ontvoering van tweehonderd meisjes in deelstaat Borno. Deze ontvoering was op 15 april. Veel van de meisjes waren al moslim voordat Boko Haram hen ontvoerde. De rest heeft zich onder druk bekeerd. Dit laat zien dat Boko Haram ook geen geweld schuwt tegen andere moslims.

Op 5 mei 2014 werden er in het noordoosten van Nigeria meer dan 300 inwoners van het dorp Gamburu vermoord door leden van Boko Haram.

Een andere grote aanval was op 4 juni. Bij aanvallen op verschillende dorpen werden meer dan 200 mensen vermoord. Boko Haram deed zich toen voor als het Nigeriaanse leger waardoor de bewoners dachten dat ze veilig waren.

Burgermilities

In 2014 komen er steeds vaker berichten naar buiten dat burgermilities het heft in eigen hand nemen en optreden tegen Boko Haram. Ze vinden dat het leger van Nigeria te weinig doet om Boko Haram te stoppen. De burgermilities zijn soms succesvol, zoals op 13 mei 2014. Op die dag sloegen burgerwachten een aanval af van Boko Haram op een Nigeriaans dorp in het noorden van het land. De burgermilities moeten echter vaak het onderspit delven tegen de goed bewapende en getrainde strijders van Boko Haram.

Feiten Boko Haram

Dit zijn een aantal feiten over Boko Haram op een rij. Hoeveel mensen zijn gedood, verminkt, getroffen of ontheemd door het geweld in het noorden van Nigeria sinds de oprichting van Boko Haram?
  • Opgericht in 2002 door Mohammed Yusuf.
  • Boko Haram vecht voor een islamitische staat sinds 2009.
  • Meer dan 12.000 mensen zijn omgekomen.
  • Meer dan 8.000 mensen zijn blijvend verminkt.
  • Meer dan 6 miljoen Nigerianen zijn getroffen door het geweld.
  • Meer dan 300.000 Nigerianen zijn ontheemd.
© 2014 - 2017 Schrijversblock, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boko Haram – terreur in Afrika in maart 2016nieuws uitgelichtBoko Haram – terreur in Afrika in maart 2016In maart 2016 is het een jaar gelden dat de Nigerianen naar de stembus gingen. De nieuwe president, Buhari, riep luid en…
Boko Haram: wat wil Boko Haram?Boko Haram is een radicale moslimgroepering in Nigeria. De organisatie heeft meerdere aanslagen gepleegd op kerken in he…
Boko Haram - terreur in Afrika in februari 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in Afrika in februari 2016President Buhari is bijna een jaar aan de macht in Nigeria. Hij beloofde in maart 2015 een einde te maken aan de islamit…
Boko Haram - terreur in Afrika in mei 2016nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in Afrika in mei 2016Twee van de ontvoerde meisjes van Chibok komen in deze maand na twee jaar terug in hun dorp. Het ene meisje werd in een…
Boko Haram - terreur in augustus 2015nieuws uitgelichtBoko Haram - terreur in augustus 2015De terreurgroep Boko Haram strijdt voor een islamitische staat. In de zes jaar tijd van hun opmars zijn er duizenden men…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • BBC

Reageer op het artikel "Boko Haram: organisatie, aanvallen en feiten"

Infoteur: Schrijversblock
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!