InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Het leven van Edward Kennedy

Het leven van Edward Kennedy

Edward Kennedy wordt ook wel de leeuw van de Senaat genoemd. De op 22 februari 1932 geboren laatste broer van de familie Kennedy was namelijk progressief, zette zich in voor de zwakkeren in de samenleving als Democraat en was tegen de invasie van Irak. Daarnaast zocht Edward Kennedy toch ook vaak het compromis met de conservatieve Republikeinen. Gewoon uit praktisch oogpunt. Het leven van Edward Kennedy.

"De Laatste broer van de Kennedy's"

De naam “de laatste broer” ontleende Edward Kennedy vanzelfsprekend aan het feit dat zijn broers werden vermoord en zijn andere broer Joseph al in de Tweede Wereldoorlog was omgekomen. President John F. Kennedy verloor het leven tijdens een moordaanslag in 1963, zijn broer senator Robert Kennedy werd in 1968 om het leven gebracht. De laatste telg uit het geslacht wordt daarom in levensbeschrijvingen wel omschreven als triest en somber. Volgens de onderzoekers trachtte hij dat verdriet te verdrinken en zocht hij regelmatig het gezelschap van vrouwen om daarin troost te vinden.

Senator Edward Kennedy

Toen Edward Kennedy 30 jaar was geworden nam hij de senaatszetel over van zijn broer John, die net daarvoor tot president was uitgeroepen. Edward zelf had aan Harvard gestudeerd, maar was daar vanaf gestuurd. Hij zou anderen namelijk zijn tentamens hebben laten maken. Als Democraat verving hij zijn broer John en het werk in de Senaat in Washington leek hem goed af te gaan. Het grote plezier dat hij daaraan beleefde leek te verdwijnen toen zijn broer in Dallas werd neergeschoten, ander half jaar na zijn aanstelling.

Vliegtuigramp Edward Kennedy

Ook Kennedy zelf overleefde een ramp maar ternauwernood. Zijn vliegtuig stortte neer en daarbij raakte hij zelf ernstig gewond en overleed zelfs een van zijn medewerkers. Een medesenator redde zijn leven door hem uit het toestel te halen.

Moord op Robert Kennedy

Toen Edwards broer Robert zich in 1968 ook kandidaat stelde voor het presidentschap betreurde Edward dat. Tot een overwinning kwam het niet eens, want Robert werd al in de voorverkiezingen van California vermoord in de stad Los Angeles. Het overlijden van zijn beide broers brak Edward zo geven biografen te kennen. Wel ontpopte hij zich al snel als hoofd van de overgebleven familie en werd hij de vertrouwensfiguur voor de kinderen die hun vader hadden verloren.

Schandaal – Mary Jo Kopechne

In 1969 reed Edward op een avond met vrienden en een voormalige medewerkster met zijn auto het water in op het eiland Chappaquiddick. Hij ontsnapte, maar de 28-jarige Mary Jo Kopechne overleed bij het ongeval. Kennedy meldde zich pas een dag later, maar toen was de vrouw al gevonden. Dit deed zijn politieke carrière beslist geen goed. Nooit duidelijk is geworden waarom hij nergens hulp heeft gevraagd. Edward Kennedy kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van 2 maanden voor dit vergrijp. Door dit ongeluk en de moorden op zijn beide broers had Kennedy vaak het geval dat zijn familie vervloekt was.

Kennedy neemt het op tegen Jimmy Carter

Hoewel zijn Democratische partij hem zowel in 1972 als in 1976 vroeg zich kandidaat te stellen voor het presidentschap weigerde hij beide keren. In 1980 deed hij dat echter toch en moest het opnemen tegen Jimmy Carter, de zittende president. De campagne was weinig succesvol en het lukte hem dan ook niet de zege te behalen. Wel bleef hij senator en hij had een grote invloed op Capitol Hill. Zo zorgde hij voor belangrijke wetten die uiteenliepen van immigratieregels tot de invoering van het minimumloon.

Overlijden Edward Kennedy

Edward Kenney overleed op 26 augustus op 77-jarige leeftijd aan een hersentumor. In mei 2008 werd wereldkundig gemaakt dat hij aan die ziekte leed. Dit leverde hem heel veel medeleven van de Amerikaanse bevolking op.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het leven van Edward Kennedy"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!