InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Populairste Turkse meisjesnamen in Nederland

Populairste Turkse meisjesnamen in Nederland

Populairste Turkse meisjesnamen in Nederland Wil je weten wat de meest voorkomende Turkse meisjesnamen zijn in Nederland? Wil jij weten wat deze namen betekenen? Lees dan verder! Anno 2011 is Esra de meest voorkomende naam onder Turkse meisjes en vrouwen in Nederland. Hieronder kun je de volledige top 10 vinden van de populairste Turkse meisjesnamen in Nederland.

  1. Esra
  2. Fatma
  3. Ayşe
  4. Zeynep
  5. Merve
  6. Elif
  7. Meryem
  8. Dilara
  9. Hatice
  10. Emine

Er zal dieper worden ingegaan op deze namen. Opvallend is dat bijna al deze namen een islamitische betekenis hebben.

1: Esra

Esra is, in tegenstelling tot veel andere namen in dit lijstje, een moderne naam. Ongeveer vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw werd deze naam gebruikt. Net als in Nederland is Esra ook in Turkije een zeer populaire meisjesnaam. In Turkije is het echter niet de meest voorkomende meisjesnaam. Waarom in Nederland dan wel? Waarschijnlijk omdat Esra een makkelijk uit te spreken en westers klinkende naam is.

Esra is afgeleid van het Arabische Isra en betekent letterlijk “nachtwandeling.” Wat deze naam echter bijzonder maakt, is dat het 17e hoofdstuk (soera) van de Koran Esra/Isra heet. Dit hoofdstuk gaat over de reis van de profeet Mohammed waarbij hij de Koran ontving.

Door Nederlanders wordt er wel eens gedacht dat Esra een jongensnaam is. Hoe kan dat? Het is juist één van de populairste Turkse meisjesnamen! Hoogstwaarschijnlijk wordt Esra verward met het Hebreeuwse Ezra, dat soms ook geschreven wordt als Esra. Ezra is een joodse priester die besproken wordt in de Bijbel.

2: Fatma

Fatma is een traditionele naam. In Nederland staat Fatma op nummer 2 van de meest voorkomende Turkse meisjesnamen. In Turkije staat deze naam op nummer 1.

De letterlijke betekenis van Fatma is “kind dat geen borstvoeding krijgt.” Niet echt een mooie betekenis zou je denken. Waarom is het dan toch zo’n populaire naam? Dat komt doordat Fatma een belangrijk persoon in de islam is. Fatma is namelijk de jongste dochter van de profeet Mohammed. Deze naam wordt ook wel geschreven als Fatima.

3: Ayşe

Ayşe, of Aişe, is de naam van één van de vrouwen van de profeet Mohammed. De letterlijke betekenis van deze naam is “iemand die in welvaart leeft.”

Ayşe is een traditionele naam die tegenwoordig weer populariteit begint te verwerven. We kunnen deze naam dus ook wel een retronaam noemen.

4: Zeynep

Zeynep is net als Ayşe een retronaam. Tegenwoordig wordt deze naam vooral in naamcombinaties gebruikt. Meestal wordt deze naam gecombineerd met een moderne naam. Voorbeelden zijn Zeynep Ece en Zeynep Ceyda. Ook Miss België 2009, Zeynep Kübra Sever, beschikt over een dergelijke naamcombinatie.

Zeynep wordt ook wel geschreven als Zeyneb. Zeynep bint Ali was de kleindochter van de profeet Mohammed.

5: Merve

Merve is een naam die te vergelijken is met Esra: een moderne, populaire, islamitische naam. Merve is de naam van een heuvel in Mekka, de belangrijkste stad voor moslims.

6: Elif

Elif is een klassieke naam die langzaamaan weer hip begint te worden. Het is dus een retronaam net als Zeynep en Ayşe. Elif wordt vaak gecombineerd met een moderne naam. Elif Gökçe en Elif Esra zijn hier voorbeelden van.

Elif (alif) is de eerste letter van het Arabische alfabet. Opvallend is dat deze naam alleen populair is onder de Turken en niet onder andere moslims.

7: Meryem

Meryem is eigenlijk geen onbekende of aparte naam voor ons. Het is namelijk de Turkse versie van Maria/Mirjam. Het is dus een eeuwenoude naam, net zoals veel andere namen die we reeds hebben besproken.

8: Dilara

Dilara is de enige naam in dit lijstje die geen Arabische oorsprong heeft. Deze naam is afgeleid van de Perzische woorden dil (hart)en ara(versieren). Dilara betekent “hartendief”. In Turkije is Dilara zeker niet één van de meest voorkomende meisjesnamen. Opvallend dus dat het in Nederland wel in de top 10 staat! Hoe kunnen we dit verklaren? Waarschijnlijk doordat Dilara een westers klinkende naam is. Ook voor halfbloedjes wordt deze naam vaak gekozen.

Net als Esra en Merve is Dilara een moderne naam.

9: Hatice

Hatice is een traditionele naam. Letterlijk betekent Hatice “te vroeg geboren kind.” Tevens is het de eerste vrouw van de profeet Mohammed. In het Arabisch wordt Hatice geschreven als Khadija.

10: Emine

Emine is afgeleid van het Arabische Amina. In het Turks hoort de naam eigenlijk geschreven te worden als Amine. Omdat Emine makkelijker uit te spreken is, is dit de meer voorkomende schrijfwijze geworden. Emine is de moeder van de profeet Mohammed. De letterlijke betekenis van deze naam is “vertrouwelijk.”
© 2012 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turkse banken in NederlandTurkse banken in NederlandEr zijn een groot aantal Turkse banken actief in Nederland. Dat komt omdat er in Nederland veel Turken wonen. Dit is een…
Turkse presentatrice: Esra ErolEsra Erol is één van de populairste presentatrices van Turkije. Ze heeft een sprankelende persoonlijkheid waardoor ze ve…
Turkse taal: alfabet en uitspraakHet Turks lijkt een moeilijke taal maar dit valt in de praktijk reuze mee. Het Turkse alfabet lijkt op het Nederlandse a…
Turkse Lira: geld, informatie, koersDe nieuwe Turkse Lira is er sinds 2008. Wanneer je een bezoek brengt aan Turkije zul je met deze munteenheid moeten beta…
Turkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordennieuws uitgelichtTurkse dienstplicht afkopen eenvoudiger gewordenTurken, waar ook ter wereld moeten hun dienstplicht van 15 maanden vervullen. Deden ze dat eerder niet dan verviel daarm…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Populairste Turkse meisjesnamen in Nederland"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 14-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!