Een ander tijdperk, een andere aanpak
De verandering, al dan niet benadrukt door de jaartelling van de Maya’s die een ander tijdperk signaleerde, zet wel door. Veel mensen zitten in een soort stroming die meer of minder bewust beleefd wordt, maar wel het denkproces van waarom je wat doet stimuleert. Dit proces maakt dat het altijd maar meer willen hebben én zijn, langzaam aan terrein verliest. Natuurlijk is niet iedereen even ver in het proces en er zal zeker tientallen jaren voorbij gaan, wil dit proces bij iedereen door gedruppeld zijn. Maar een duidelijk begin is er gemaakt.
Verandering
De verandering zit hem vooralsnog met name in het gegeven dat steeds meer mensen zich realiseren dat alleen vergaren, wat ten kosten van het milieu en de medemens gaat, geen doel is maar slechts een middel. Het is geen verwijt maar slechts een constatering, want heel veel mensen zijn in de stroom van vergaren meegegaan. Alleen realiseert zich een aantal van deze mensen dat het hol en leeg is om alleen maar te vergaren en dat zet mensen aan het denken. Of om het populair te zeggen, we gaan van uitsluitend het hoofd naar een combinatie van hart en hoofd.
Als mensen gaan nadenken gaat ze, inventief als de mens is, ook experimenteren en dat levert een soort chaos op. Hoewel het klinkt alsof dit niet goed is, is dat het feitelijk wel. Want de betere initiatieven komen enig moment boven drijven en vormen de basis voor de toekomst.
Praktische invulling
Wat is de waarde van je dienst?
Je ziet steeds meer in het zakelijke circuit dat er vooraf geen concrete prijs wordt vastgesteld, maar er achteraf wordt gevraagd wat de opdrachtgever het waard vond. Een risico? Natuurlijk is het een risico, want er zullen altijd profiteurs zijn die voor een klus een veel lagere prijs betalen als deze gekost heeft. Waarbij het wel zo is dat degene die het nu al wel doen, over het algemeen positieve ervaringen hebben. Verder kan je natuurlijk ook bij een van je klanten, waarvan je weet dat hij/zij de waarde kan inschatten, het experiment aangaan. Niet zelden levert het je dan nog meer op.
Niet (meer) nodig, weggeven dan!
Voor de een vanzelfsprekend en voor de ander niet. Er zijn steeds meer websites waar je iets van waarde kunt weggeven waar je zelf toch niets meer mee doet (maar wel in goeden doen is) aan een andere persoon die er nog wél gebruik van maakt. Maar je kunt ook op een andere manier iets weggeven, bijvoorbeeld een dienst die je levert. Resultaat: goed gevoel en geen verspilling.
Opensource
Op internet is werken met “opensource” producten gemeen goed. Programma’s die gratis beschikbaar gesteld worden voor iedereen. Maar wat let je om ook iets in de eigen omgeving centraal beschikbaar te stellen met vrienden of bekende.
Neem als voorbeeld de eigen wijk. Verzamel al het tuin- en bouwmateriaal in de wijk en stel het onderling aan iedereen – met regels over schoonmaak en behoud - in die wijk beschikbaar. Of het nu harken, schoffels, stenen, grasmaaiers, hout of planten zijn, dat maakt niet uit.
Kennis voor kennis
Er is zoveel kennis, maar als iedereen die voor zichzelf houdt, dan blijft het wat het nu is. We worden er allemaal rijker van als we deze kennis, kunde en materialen delen. Enkele voorbeelden:
- Groen van eigen grond is lekker, maar als je van iets teveel hebt, ruil het dan uit tegen iemand anders die een andere groente teveel op het land heeft staan.
- Verzamel verschillende zakelijke disciplines/kennis en laat deze mensen een x-aantal uur op maandbasis beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld beginnende ondernemers of ondernemers in de problemen.
- Zoek verschillende mensen c.q. beroepen bij elkaar en maak een poule van klussen voor elkaar doen. Zo kan bijvoorbeeld een loodgieter lekkende kranen maken voor een IT-specialist die een vastgelopen computer repareert of een timmerman die een tuinhuisje in elkaar zet voor een marketingspecialist die hem/haar helpt bij diens marketingplan.
- Verzamel in verschillende gebieden gelijk gestemde mensen die hun huis in de zomer enkele weken beschikbaar stellen. Als je uiteenlopende gebieden neemt kan je rouleren en ieder jaar naar een ander plek op vakantie gaan.
De voorbeelden zijn legio, je moet alleen wel ergens het initiatief durven neer te leggen. De fora op internet zouden hier een rol kunnen spelen en in een klein gebied kan een oproep in een lokaal krantje of brieven in de bus gooien.
Concluderend
Initiatieven genoeg en zolang mensen eerlijk en openen handelen, kunnen dit soort systemen werken. Het is alleen zaak dat mensen die hier nog niet “aan toe zijn”, evolutionair nog in een andere fase zijn, goede initiatieven niet onderuit halen (boycot, bewust traineren). Als je dus iets opzet, moet je sterk in je schoenen staan, het goed doordenken en met enkele andere krachtige mensen het initiatief vorm geven.