Søren Kierkegaard, Dagboeken

Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.
Inhoud:
- Samensteller Sybren Polet
- Polet en Kierkegaard
- Kierkegaards leven
- Kierkegaard en het existentialisme
- Indirecte communicatie
- Gevangen in gedachten
- Onbegrip
- Gek of geniaal?
- Oordelen
- Een diepe polemicus
- De waarheidszoeker
- Genieten van ellende

Samensteller Sybren Polet
In deze bundel van dagboekfragmenten komt de filosofie van Kierkegaard helder en begrijpelijk tot de lezer, alhoewel sommige passages de lezer prikkelen om zich af te vragen wat Kierkegaard bedoelde. Sybren Polet begint de dagboeken met een inleiding van 14 bladzijden en hij vermeldt hierin hoe Kierkegaard ervan hield om zijn omgeving indirect te aanschouwen, bijvoorbeeld via een spigel. Alle onderwerpen uit zijn filosofische werk komen terug in zijn dagboek. Het dagboek is zo geschreven dat het lijkt alsof Kierkegaard verwachtte dat iemand het ooit zou publiceren, zij het niet in deze vorm. De Deen had een publiek voor ogen. Toch is het geen dagboek in de ware zin van het woord maar eerder een aaneenrijging van notities met als rode draad de stille vertwijfeling van Kierkegaard zelf.Polet en Kierkegaard
Sybren Polet heeft Kierkegaard gelezen toen hij 18 was met name Vrees en Beven. Polet komt uit een gereformeerd gezin en worstelde net als Kierkegaard met het geloof. Het lezen van Kierkegaards boeken heeft ertoe bijgedragen dat Polet atheïst werd. Voor Polet waren de beredeneringen dat het goed van Abraham was om zijn zoon te willen offeren het bewijs dat het geloof tot te extreme en ongewenste consequenties leidt. Dat weerhield Polet er niet van om van Kierkegaards werken te genieten.Kierkegaards leven
Kierkegaard leefde van de erfenis van zijn vader. Hij woonde in grote huizen en is een paar keer verhuisd binnen Kopenhagen. Hij had in elke kamer een schrijftafel. In zijn geval was dat waarschijnlijk een statafel want in die tijd werd er nog alleen staande geschreven. Kierkegaard verdient wel iets aan de royalties over zijn boeken, maar dat is niet genoeg om in zijn onderhoud te voorzien. In zijn dagboeken beschrijft hij op een gegeven moment dat hij een herdruk van een boek tegenhoudt, waarmee hij zichzelf financieel gezien in de vingers snijdt. Kierkegaard is opgeleid als theoloog maar brengt het beroep predikant nooit in de praktijk. Hij beschouwt zichzelf als man zonder ambt; in zijn tijd werd schrijven geen beroep geacht. In zijn gesprek met de koning van Denemarken merkt hij op dat de koning het vast niet goed vindt dat er naast hem nog iemand is zonder ambt.Kierkegaard en het existentialisme
Kierkegaard wordt beschouwd als een van de aartsvaders van het existentialisme. Hij gebruikt deze term voor het eerst. Voor Kierkegaard is het bestaan van de mens in relatie tot God één van de belangrijkste vraagstukken in het leven. Veel andere existentialisten, zoals Sartre, waren atheïst. De mens en zijn existensie is het enige uitgangspunt. Hij is wat hij doet. Het geloof in God is een subjectieve ervaring van een mens en valt voor agnostische existentialisten niet binnen het domein van de objectieve waarheden..Indirecte communicatie
Kierkegaard is een man van de indirecte communicatie, een term die door hemzelf gecreëerd werd. Dat is communicatie via een medium zoals een boek of brief. Kunst en poëzie kunnen ook als indirecte communicatie beschouwd worden. Zelf bekeek Kierkegaard zijn geliefde via een spiegel. Veel aandacht heeft Polet voor de rol van muze van Regine. Kierkegaard schrijft regelmatig over haar. Hun liefdesgeschiedenis is dramatisch; de twee houden veel van elkaar maar Kierkegaard is bang om een gezin te stichten en geleefd te worden door sociale verplichtingen. Kierkegaard verbrak hun verloving toen hij zijn dissertatie voor zijn studie theologie had beëindigd en vervolgens wordt hij enige tijd later zeer jaloers als Regine een andere man heeft
Gevangen in gedachten
Kierkegaard is gevangen door zijn heldere invallen. Zijn inzichten brengen hem geen bevrijding. Het is eerder het tegenovergestelde; Kierkegaard raakt gedeprimeerd door zijn gedachten en inzichten. Hij blijft vasthouden aan het kerkelijk instituut ondanks dat hij de kerk bekritiseerd. Hij zet zich af tegen bevrijdingsfilosofieën van de gnostieke christenen of vrijmetselaars. Hij zet zich ook af tegen filosoof Hegel die de dialectiek wilde overwinnen. Kierkegaard is een speelbal van de dialectiek en wordt tussen de uitersten heen en weer geslingerd. Dat levert evenwel sprekende ideeën op. Zijn dagboek is een weerslag van de ondervindingen van de naar Waarheid zoekende mens. Kierkegaard is een filosoof die geen systeen heeft opgezet zoals andere filosofen. Hij blijft altijd met twee voeten op de grond. Het draait Kierkegaard om het bestaan van de mens in relatie tot het goddelijke. Kierkegaard wordt als de vader van het existentionalisme beschouwd alhoewel hij het daar zelf vast niet mee eens zou zijn geweest. Hij zou zich waarschijnlijk hebben opgewonden dat mensen wegliepen met zijn inzichten. Zijn ''kleine'' secretaris, zoals hij een medewerker noemt, betrapt hij op het stelen van zijn inzichten en deze in artikelvorm te publiceren zonder de naam Kierkegaard te noemen. Daar is hij nogal verbolgen over. Later speculeert hij erover dat hij na zijn dood zeker gelezen zal worden en voor Denemarken een belangrijk figuur zal blijken. Daarin heeft hij gelijk gekregen.Onbegrip
Kierkegaard beschrijft herhaaldelijk dat hij zich onbegrepen voelt. Zijn gedachten, ingevingen en ideeën zijn zo briljant dat niet iedereen ze snapt. Ergens in 1837 schrijft hij in zijn dagboek: ik sprak luider dan de vogels zongen maar ze begrijpen me niet. Op dezelfde dag schrijft hij dat hij soms naar het platteland ging om te vluchten voor het onbegrip waarop hij in zijn woonplaats Kopenhagen stuitte en om zich aldaar kunnen te verzekeren van onbegrip. Hij eindigt deze dagboeknotitie door te stellen dat het een voorrecht is om onbegrepen te worden. Hij wentelt zich schijnbaar tevreden in het eenling-zijn.Gek of geniaal?
Kierkegaard geeft in zijn dagboeken veel verwijzingen naar gekken of geesteszieken.- Hij wil op een gegeven moment een boek schrijven over een gek waarvan de schrijver tijdens het schrijven zelf gek wordt.
- Hij heeft als idee dat iemand slechts in getallen antwoordt; hoe gaat het? 9.
- Later bedenkt hij een roman over iemand die leeft met een geheim en daar gek van kan worden. Dit geheim kan hij openbaren, terwijl de persoon zelf geneest van zijn ziekte. Het publiek zal dan nog steeds in de gekte geloven. Hij vraagt zich af of dit voor de persoon in kwestie iets is om zich in te verheugen.
Je zou bijna zeggen dat Kierkegaard zich associeert men een gek, zoals Jezus zegt dat sommige waarheden dwaasheden voor de wereld zijn. M.a.w. iemand wordt gek verklaard door zijn omgeving, maar hoeft dat niet te zijn in Gods ogen. De predikaten ´gek´ en ´genie´ liggen dicht bij elkaar; de grens tussen deze twee kwalificaties wordt bepaald door een verandering van perspectief van de waarnemer.
