InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Stoppen met blowen: gevolgen en tips om te stoppen met wiet

Stoppen met blowen: gevolgen en tips om te stoppen met wiet

Stoppen met blowen: gevolgen en tips om te stoppen met wiet Stoppen met blowen is weliswaar lastig, maar zeker niet onmogelijk! In 2010 verscheen het boek 'Stoppen met blowen - de mythen, de gevaren en je laatste joint' van Yoram Stein, een voormalig cannabisverslaafde die beschrijft wat chronisch cannabisgebruik voor effect had op zijn persoonlijke ontwikkeling en levensgeluk.¹ In de periode dat hij probeerde te stoppen met blowen, heeft hij tientallen andere verslaafden ontmoet die ook probeerden te breken met deze verslaving. Dat ging niet altijd van een leien dakje. Het is een mythe dat cannabisgebruik niet verslavend zou zijn. In zijn boek komt hij met een methode om te stoppen met deze verslaving - een methode die is gebaseerd op de ervaringen van talloze ex-verslaafden. Een verslaving beëindigen is één van de moeilijkste en meest ingrijpende beslissingen in je leven, maar het goede nieuws is dat het mogelijke én de moeite waard is om er definitief mee te stoppen. Stoppen met blowen loont!

Stoppen met blowen

Voordelen van stoppen met blowen

Door te stoppen met blowen zul je een waaier aan voordelen ondervinden, vooral als je regelmatig blowt.
Stoppen met blowen zal er voor zorgen dat je:
  • Minder kans op psychische problemen, zoals somberheid en angst.
  • Natuurlijke slaap zich zal herstellen en eventuele slaapproblemen allengs minder worden.
  • Een betere gezondheid en conditie krijgt.
  • Concentratievermogen verbetert en vooral een beter kortetermijngeheugen krijgt.
  • Meer geld zult overhouden.
  • Beter presteert op werk of school.

Gevolgen stoppen met blowen: ontwenningsverschijnselen

Als je stopt met blowen, dan bestaat de kans dat je te maken krijgt met diverse afkickverschijnselen. De ontwenningsverschijnselen zijn meestal mild en bestaat vaak uit zowel fysiek als psychisch ongemak. Degenen met een ernstige wietverslaving en/of degenen die deze drugs gedurende een langere periode hebben gebruikt, kunnen hiervan last krijgen. Veel voorkomende symptomen zijn onder meer:

Degenen die ook verslaafd zijn aan andere drugs, kunnen meer ernstige ontwenningsverschijnselen krijgen als ze ermee stoppen.

Stoppen met blowen in tien stappen

In zijn boek introduceert Yoram Stein de methode van Peter van Dalen (als psychotherapeut verbonden aan de Jellinekkliniek) om te breken met je cannabisverslaving. Yoram heeft zelf in totaal meer dan twee jaar in de groepstherapie bij Van Dalen gezeten. Hij kwam erachter dat als je stopt met blowen, je de ernst van jouw situatie tot je door moet laten dringen. Een verslaafde komt niet tot bloei, alle ontwikkeling is uitgesloten. "Het leven van zo iemand mislukt, tenzij hij erin slaagt om de verwoestende gewoonte die verslaving heet achter zich te laten," aldus de ex-verslaafde. Wat zijn de tien stappen om met blowen te stoppen?

Stap 1: Toegeven dat je een probleem hebt

Mensen die (te) veel blowen zijn heel goed in het verzinnen van excuses om met hun gebruik door te kunnen gaan. Yoram schrijft dat de meeste blowers drie fasen doorlopen voordat ze erkennen dat ze een probleem hebben:
  1. In eerste instantie ontkennen ze simpelweg dat er een probleem is. Ze zeggen het gewoon lekker te vinden en ze kunnen -als ze willen- ieder moment stoppen met blowen (dat doen ze immers vaak ook tijdens de vakantie in het buitenland).
  2. Als er zich evident problemen voordoen en deze niet langer ontkent kan worden, wordt de oorzaak daarvan vaak geëxternaliseerd. Het ligt in ieder geval niet aan de cannabis.
  3. Wanneer de voorgaande strategieën hebben gefaald, begint volgens Yoram de strategie waar cannabisgebruikers in uitblinken: uitstellen. De blower erkent dat hij te veel blowt en dat zijn gebruik problemen teweegbrengt en dat hij eigenlijk zou moeten stoppen of minderen, maar het daadwerkelijke stopmoment wordt eindeloos uitgesteld.

Stoppen met blowen / Bron: CoverStoppen met blowen / Bron: Cover
Hoe goed blowers zichzelf ook voor de gek kunnen houden, er komt een moment dat het niet langer ontkend, verontschuldigd of uitgesteld kan worden. En voor echte verslaafden geldt: one is too many, ten is not enough. Een nicotineverslaafde kan niet af en toe een trekje van een sigaret nemen en een alcoholist kan niet eens per maand een borreltje drinken. Alleen mensen die niet verslaafd zijn kunnen minderen, verslaafden moeten definitief stoppen. Cannabisverslaving is een chronische ziekte.

Stap 2: Bepaal of je verslaafd bent

Als je verslaafd bent, zul je merken dat je niet kunt stoppen met het gebruik van een bepaald roesmiddel, ook al richt het gebruik grote schade in bij de persoon zelf en/of in zijn omgeving. Het psychiatrische classificatiesysteem DSM IV stelt dat je verslaafd bent aan een middel als je voldoet aan ten minste drie van de volgende zeven criteria:
  1. Tolerantie. Je bent over een bepaalde periode bezien steeds meer gaan gebruiken.
  2. Onthoudingsverschijnselen. Als je stopt, voel je je nerveus, prikkelbaar, somber en gedeprimeerd, krijg je last van slapeloosheid en ga je rillen of zweten.
  3. Je hebt je gebruik niet meer in de hand en gebruikt herhaaldelijk meer dan je je had voorgenomen.
  4. Je hebt meerdere pogingen gedaan om het gebruik te minderen, maar zonder succes.
  5. Je besteedt een groot deel van de tijd aan het verkrijgen, gebruiken en herstellen van het roesmiddel.
  6. Je geeft belangrijke bezigheden op voor het gebruik.
  7. Je gaat door met gebruiken, ondanks het feit dat je weet dat het gebruik je gezondheid schaadt.

Jellinek Minnesota komt met de volgende drie kenmerken van cannabisverslaving. Je bent verslaafd aan cannabis wanneer:
  • je cannabis gebruikt om de verkeerde redenen. Bijvoorbeeld om rustig te worden, je problemen te vergeten of uit de realiteit te stappen.
  • je blowt op ongepaste momenten. Bijvoorbeeld 's morgens voor het werk of school, tijdens school of werk, als je nog moet autorijden of voor je kinderen moet zorgen.
  • cannabis gebruiken belangrijker is geworden dan al het andere in je leven.²

Om te stoppen zal een verslaafde zélf moeten inzien dat hij of zij verslaafd is. Een verslaafde zal voor eens en voor altijd moeten stoppen met blowen, maar iemand die niet verslaafd is kan zich -indien hij of zij dat wenst- richten op gereguleerd gebruik. Maar als onder meer criteria 4 ook voor jou opgaat, dan is misschien de tijd rijp dat je jezelf niet langer voor de gek moet houden en moet erkennen dat je verslaafd bent.

Stap 3: Zoek een therapie

Wanneer je verslaafd bent, weet je dat het geen sinecure is om op eigen houtje te stoppen met blowen. De volgende stap is dan ook het zoeken van een geschikte therapie:
  • Er is geen medicatie beschikbaar om een cannabisverslaving aan te pakken.
  • De online zelfhulpprogramma’s die worden aangeboden zijn geschikt voor mensen met beginnende drugsproblemen.
  • Ambulante behandeling bij een instelling voor verslavingszorg, kan uitkomst bieden voor mensen die problematisch blowen of verslaafd zijn.
  • Er bestaan ook klinische behandelplekken om je blowverslaving de baas te worden.

Het is raadzaam om contact op te nemen met je huisarts of een instelling voor verslavingszorg in je regio, want die kunnen je helpen om te stoppen met blowen.

Stap 4: bepaal je stopdatum

Nu zul je -samen met je behandelaar- moeten bepalen wat voor jou het beste moment is om te stoppen met blowen. Hiermee zet je een enorme stap. Je laat je oude vertrouwde leven achter je, maar je krijgt er zoveel meer voor terug.

Stap 5: Maak stiekem gebruiken onmogelijk

Je wilt voorkomen dat je terugvalt in gebruik en daarom is het verstandig om de eerste periode na je stopdatum een externe controle in te bouwen. Het beste is om je urine regelmatig te laten controleren door middel van urinecontroles, zodat objectief vastgesteld kan worden of je gebruikt hebt. Alle verslaafden leren te liegen over hun gebruik en komen afspraken niet na. De controle van buitenaf fungeert als een 'extern geweten'.

Stap 6: Vermijd risico, zorg voor veiligheid

Bekijk nu welke situatie of plekken een verhoogd risico met zich meebrengen om terug te vallen in gebruik. Bijvoorbeeld een feestje op vrijdagavond. Bedenk hoe je de komende periode clean doorkomt. Neem bijvoorbeeld een betrouwbare (niet-blowende) vriend mee naar dit feestje. Door te anticiperen op deze situaties met een verhoogd risico, kun je voor jezelf veiligheid inbouwen. Streef naar meer veiligheid dan nodig is. Rijd bijvoorbeeld niet door de straat waar de coffeeshop staat waar je altijd je wiet haalde. Je bent gestopt, je bent voor 100% veilig, maar bouw toch een veiligheidsmarge in van 300%. Maak het jezelf zo moeilijk mogelijk om terug te vallen in cannabisgebruik.

Stap 7: Robotten

Door te blowen heb je allerlei gevoelens onderdrukt.. Gevoelens als angst, verdriet, teleurstelling, frustratie, enz. Omdat deze gevoelens nu aan de oppervlakte komen, kun je zwaar in de verleiding komen om deze weer te gaan onderdrukken met cannabis. Het is van belang om gedurende de eerste acht weken na het stoppen met blowen, deze gevoelens te onderdrukken met een techniek die Van Dalen 'robotten' noemt. Je moet je de eerste twee maanden voorstellen dat je een robot bent die niet kan denken of voelen, maar alleen kan handelen. Deze robot heeft slechts één programma: 'Wat er ook gebeurt, ik gebruik niét. Er is geen reden tot doorzakken. Punt uit.'

Na die acht weken heb je wat Yoram 'een eiland van succes' noemt bereikt. Dit is het fundament waarop je verder kan bouwen. Dan is de tijd gekomen om na te denken over je situatie en hoe het met je gaat.

Stap 8: Wees alert en voorkom een terugval

De hamvraag voor verslaafden is: hoe voorkom ik een terugval? In stap 8 ga je trainen in het signaleren en herkennen van al die momenten dat je in je hoofd weer met gebruiken bezig bent. 'Trek' is een sluipmoordenaar die je overvalt en meezuigt. Wees daarom alert op signalen die duiden op trek.

Het gaat nooit 'opeens helemaal mis', er zijn allerlei waarschuwingssignalen die daaraan vooraf gaan. Zo kan een bepaald moment van de dag waarop je altijd een joint opstak trek opleveren, maar ook verdriet, woede mislukking kan trek inhouden. Of oude vrienden, enz. Signaleer dit bij jezelf en markeer dit trekmoment door bijvoorbeeld zachtjes met je knokkels van je vuist op je hoofd te kloppen om jezelf bij de les te houden. Zeg op zo'n moment tegen jezelf: "Hé, ik heb trek." Ook al is dat in het begin honderd keer per dag. Door zo'n moment van trek bewust te registreren, zul je er niet door worden overvallen. Je moet leren trekmomenten te (h)erkennen en deze te markeren

Stap 9: Ga een andere koers varen

Stop niet op wilskracht. Een gewichtheffer kan een loodzwaar gewicht opheffen, maar hij houdt dit niet lang vol. Het is belangrijk om alert te blijven (stap 8) en te beseffen dat het roer drastisch om moet, je zult je leven radicaal moeten veranderen. Als je stopt met blowen, dan zul je je sociale contacten, je vrienden, je werk je relatie tegen het licht moeten houden. De hamvraag is dan: kan ik met alles en iedereen doorgaan in mijn nieuwe cannabisvrije leven waarin ik nooit meer zal blowen, of is er voor sommige mensen en zaken geen plaats meer?

'Dan ga ik meteen naar huis'
"Nadat ik eerst de fout had gemaakt om in de coffeeshop te blijven schaken te midden van blowende mensen [en op een gegeven ogenblik terugviel in gebruik], heb ik dit de tweede keer in de [therapie]groep heel duidelijk gemaakt. De één of twee blowende vrienden die ik overhield, weten dat ze bij mij thuis niet kunnen blowen, ook niet op het balkon. En als ik bij hen ben, en zij willen blowen, vind ik het ook best, maar dan ga ik meteen naar huis. (pag.121-122)

Stap 10: Waarnemen, accepteren, mildheid (WAM)

De roes waarin je jarenlang hebt geleefd, werkte als een donzen deken die alles toedekt. Jarenlang heb je alle gevoelens onderdrukt en nu moet je er aan wennen dat je voelt, maar je moet ook leren dat sommige situaties aanvankelijk 'overreacties' oproepen. Je reageert bijvoorbeeld hypergevoelig op de lichtste vorm van afwijzing. Met behulp van WAM concentreer je je op:
  • Waarnemen van alle fysiologische verschijnselen, zoals ademhaling, spierspanning, hartslag, duizeligheid, raar gevoel in je buik, enz.
  • Acceptatie. Probeer deze reacties niet meteen weg te stoppen door jezelf verwijten te maken ('Wat reageer ik weer overdreven'), maar reageer met acceptatie: "Blijkbaar heb ik in deze situatie deze gevoelens."
  • Mildheid. Reageer vervolgens met mildheid: "Het zal wel een reden hebben dat ik nu deze gevoelens heb."

Op deze manier ontstaat inzicht en de mogelijkheid tot verwerking, stapje voor stapje, als een kind die leert lopen.

'Begin te leven'
"Stoppen met blowen of met een ander roesmiddel is de belangrijkste beslissing die je in je leven kunt nemen. Het is een mijlpaal die je nooit meer zult vergeten. Ik kan het iedereen aanraden: stop ermee, en begin te leven." (pag.127)

Noot
  1. Yoram Stein: Stoppen met blowen - de mythen, de gevaren en je laatste joint, Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2010.
  2. www.jellinekminnesota.com

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarBlowen op jonge leeftijd niet zonder gevaarJarenlang was de informatie die vanuit de overheid verstrekt werd omtrent het gebruik van softdrugs nogal soft. De strek…
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
mijn kijk opStoppen met blowenBlowen: Voor veel mensen is dit een leuke sporadische bijkomstigheid. Voor een select groepje is dit echter niet zo. Uit…
Problemen met drank en (soft)drugs bij jongerenProblemen met drank en (soft)drugs bij jongerenJongeren die in de jeugdzorg zitten en jongeren afkomstig uit speciaal onderwijs blijken veel vaker te roken, te drinken…
Stoppen met BlowenStoppen met BlowenStoppen met blowen is lastig. Voor iedereen voelt stoppen anders. Als je wel gewoon sigaretten rookt dan heb je in ieder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chmee2, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.jellinekminnesota.com
  • Yoram Stein: Stoppen met blowen - de mythen, de gevaren en je laatste joint, Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2010.
  • Afbeelding bron 1: Cover

Reageer op het artikel "Stoppen met blowen: gevolgen en tips om te stoppen met wiet"

Reacties

Henkwalm, 08-12-2016 22:27 #12
Hoi ik ben 27 jaar. Ben nu vandaag 6 dagen gestopt na 8 jaar elke dag 4 joints te hebben gerookt. En met feestjes en afterpartys-uitschieters naar 9/10 op een dag. Ben toen vorig jaar met nieuwjaarsdag gestopt. Maar dat hield ik maar 4 dagen vol en dacht de hele dag aan een dikke joint. Had ook heel veel nachtmerries die paar dagen en zweten en alles wat je op internet tegen komt. Dit ging ik niet volhouden en na de 4e dag stond ik weer lekker in de Sjop.

Nu kwam het plots ineens als toeval vorige week vrijdag. Ik had geen geld meer en moest wachten op loon. Ik kon simpelweg niet wiet kopen. Ik ben geen lener, daar houd ik niet van. Dus al mijn klein geld bijelkaar zoeken maar redde het gewoon niet. Had ook geen vloei op dat moment. Ik legde mij erbij neer en vond het eigenlijks wel best. Wonder boven wonder ben ik die nacht redelijk doorgekomen. Gek genoeg voelde het die volgende ochtend of ik er klaar voor was ofzo. Ik wilde wel altijd stoppen maar het startsein kwam er nooit. Nu lijkt het me opgelegd zonder dat ik er zelf voor koos. Ik ben nu 6 dagen verder en man, wat merk ik nu al verschil. Ik heb elke nacht goed geslapen zonder teveel moeite om in slaap te komen. Ik gebruik geen heilige thee of valeriaan. Dat spul geloof ik niet in. Ik rook twee dikke peuken voor het op bed gaan om toch het gevoel te krijgen dat ik een joint rook voor het slapen. Ik slaap ook prima en de nachtmerries vallen nu redelijk mee in vergelijking met mijn stoppoging begin dit jaar. Ik word niet zwetend wakker en kom gemakkelijker mijn bed uit.

Uit het niets, onverwacht ben ik eigenlijk cold turkey gestopt. Ik had niet gedacht dat ik op die dag zou stoppen. Heb gister mijn grinder, tipjes, en alle andere spullen weggegeven. Het voelt als een soort ingeving die ik heb weten te vast te grijpen. Elke dag juich ik weer wanneer het 13:30 is. Dat was de tijd dat ik mijn laatste joint uitdrukte. Dus morgen zit ik op een week.

Toen ik het zelf probeerde lukte het niet. Was ik er te veel mee bezig. Nu heb ik simpelweg geen geld - word ik dus gedwongen om te stoppen en gaat het automatisch? Zou willen dat ik dit gevoel door kan geven.

*Tip: Probeer je gewone routine te doen. Draai een joint maar zonder de wiet maar met alleen de shag, Denk gewoon dat het een joint is. Denk er niet bij na, rook het ding op en ga op bed. Pas wanneer dat goed voelt kun je al je troep wegggooien. Ja of zorg dat je voor het blok komt te staan o.i.d. Dat heeft mij dus blijkbaar geholpen. Ken mezelf ook en typ misschien nu wat te enthousiast, maar voel me echt veel zekerder dan toen ik zelf een poging ondernam.

Graag lees ik andere reacties van medestopper om elkaar te motiveren. Van Henkie

Dennis, 10-05-2016 20:05 #11
Na 23 jaar elke dag blowen ben ik nu 3 dagen gestopt. De eerste dag ging wel. 2e dag was een hel en de derde dag al een licht overwinningsgevoel… Reactie infoteur, 28-05-2016
Laat dit een bemoediging zijn voor anderen die willen stoppen met blowen!

Roy, 01-01-2016 14:49 #10
Ben nu 10 dagen gestopt met blowen, na 10 jaar elke dag te blowen. Ik heb bijna nergens last van gehad op de slapenloze nachten na. Ook heb ik enorm veel nachtmerries als ik in slaap kom. Ik weet niet zo goed wat ik daar tegen kan doen. Enige tips? Voor de rest gaat het mij goed af, ik rookte 2/3 gram haze op een dag. Reactie infoteur, 03-01-2016
Mooi dat u bijna nergens last van hebt gehad en dat het u goed afgaat. Voor uw slaapproblemen kunt u passiebloem proberen. Passiebloem ondersteunt door zijn rustgevende invloed het natuurlijke slaapproces. Je kunt het in pakjes kopen bij een drogist. Om er thee van te zetten kan je het beste 2 gram per kopje nemen. Laat dit een minuut of 30 trekken. Neem hier een of meerdere koppen van per dag. Een andere mogelijkheid is Valdispert Nacht Extra Sterk. Dit middel bevat naast valeriaanextract ook passiebloem en melatonine. Valeriaan en passiebloem geven een ontspannend en rustgevend gevoel voor het slapen gaan. De lichaamseigen stof melatonine bevordert een gezonde nachtrust.

Silvio Jensen, 18-12-2015 13:36 #9
Ik blow sinds een jaar of 3 weer. Medicinaal, zonder doktors recept maar wel met instemming van mijn therapeut destijds. Wat is er mis mee om cannabis te nemen zodat je rustiger bent en als meer rustig wordt ervaren? En ik daag bij deze een ieder uit… kom maar op met eender welke reactie test. Wel publiekelijk dan testen he? Dan zal blijken dat veel wat hier beweerd wordt niet klopt met de realiteit. Verslaving is een aandoening, maar is voor elk mens afzonderlijk anders. Ook hoe men er op kan reageren. Ik ben 3 x volledig onder narcose gebracht. En 3x moest er meer troep in, om mij onder zeil te krijgen dan wat ze gemiddeld gewend zijn. Tolerantie is voor een ieder anders. Ik wens een ieder die wil stoppen succes, maar het verslavende component, komt denk ik vooral van de tabak.

S., 27-09-2015 22:38 #8
Ik ben na vele jaren blowen (15-25 jr) vele malen gestopt geweest. Elke keer als ik op vakantie ging namelijk. Ik bleef na terugkomst zo'n 3-6 maanden gestopt en ging het missen. Ik begon dan met 1 joint op dag 1. Dag 2 was ik weer expert.

Ik ben op mijn 30ste gestopt met roken, ook cold turkey, eigenlijk zonder concrete aanleiding. Dit stoppen met roken ervaarde ik als een zwaar (maar wel heel interessant) gevecht van 6 maanden (ruim 15 jaar dagelijks roken). Stoppen met roken zelf is vele malen moeilijker dan stoppen met blowen (als je blijft roken).

Op mijn 31ste begon ik met pijpjes roken (hasj), op mijn 31.5ste weer jointjes maar niet gewoon roken. Na een klaplong (2 weken geleden) ben ik uiteraard meteen gestopt… moeiteloos. Frappant dat ik dat gevecht niet voel. Wel heb ik nu een goede stok achter de deur.

Dus wil je stoppen met blowen, doe dat zonder hulp. Stel je niet zo aan. Ga lekker op vakantie en begrijp gewoon dat ze daar geen hasj of wiet hebben. Je zweet en nachtmerried nacht 1, je wordt op dag 2 trots op jezelf. Dag 3 snap je niet waarom je ooit hebt geblowd. Je kunt ook stoppen zonder op vakantie te gaan. Het stop proces duurt 2-3 dagen. Gun jezelf 2-3 dagen tot het trotse gevoel. Succes!

Justin Credible, 01-04-2015 16:06 #7
Ik ben het niet volledig eens met het gestelde dat een blowverslaafde niet op eigen kracht kan stoppen. Ben zelf na meer dan 25 jaar dagelijks blowen, waarvan de laatste 15 jaar echt stevig, totaal op eigen kracht gestopt. Cold turkey zoals dat heet.
Tuurlijk is het lastig om een dergelijke gewoonte achter je te laten, maar niets is onmogelijk; je kunt het als je denkt dat je het kunt. De eerste 6 weken zijn zwaar, zowel lichamelijk als geestelijk omdat de cannabis dan nog altijd in je systeem zit. Maar er is ook nog zoiets als wilskracht. Op je tanden bijten en jezelf laten zien wie er de baas is!
Wat bij mij goed werkte was het omdraaien van het uitstellen; een blower stelt alles uit en ik heb gewoon het halen van wiet uitgesteld. Dag voor dag. Dus niet schreeuwen; ik blow nooit meer! Maar zeggen; vandaag blow ik niet, wat er ook gebeurt.
En ineens ben je een week verder. En dan ben je een maand verder. En na een week of zes gaat het langzaam maar zeker beter en raak je gewend aan het niet-blowen. Het is fascinerend om te merken hoe je lichaam en geest zich herstellen en je weer laat voelen. En vooral; je weer laat doen!
Vooral het cognitieve functioneren krijgt een enorme boost, je denkt veel sneller en kunt veel beter samenhangingen volgen. Het leggen van contacten gaat makkelijker, het voeren van gesprekken gaat beter, meer energie, betere concentratie; kortom alleen maar voordelen. En dan heb ik het nog niet eens over de financiële kant.
Je mist wel het "relaxte" gevoel van je jointje, dat zeker, maar dat is waar je voor kiest. Sport is dan een uitkomst.Uiteindelijk voel je je veel relaxter zonder joint dan met!
Ik voel me met de dag beter en ook al dacht ik in het begin dat ik na een paar maanden clean te zijn geweest wel weer es een jointje zou willen roken, ik moet er nu echt niet meer aan denken! Reactie infoteur, 11-06-2015
Bedankt voor uw reactie. Ik heb het genuanceerd.
Goed om te horen hoe u er in bent geslaagd om te breken met deze verslaving en welke voordelen dat u heeft opgeleverd.

Uknowmedontyou, 08-10-2014 00:56 #6
Goed artikel maar erg jammer dat er word gezegt dat een verslaafde niet kan stoppen op eigen houtje. Dat is zeker niet altijd waar. Als je er echt klaar mee bent en je ook echt WIL dan moet je ten eerste in jezelf geloven en niet na 1 slapeloze nacht weer terugvallen. Als je zeker weet dat je het niet alleen kan is het tijd voor hulp maar begin bij jezelf toch. Reactie infoteur, 11-06-2015

Lard, 30-06-2014 14:16 #5
Stoppen is idd moeilijk maar word wel zwaarder en negatiever gemaakt dan het is. Heb zelf 15 jaar van s ochtend tot s avond geblowed. Nu een week gestopt. Tis idd niet heel chill maar zeker wel te doen. wat minder eetlust s avond goed dromen maar niet een crisis ofzo. laat je niet afschrikken door al die heftige therapieën, gewoon stoppen en je zal zien dat het meevalt.

Sjaakie, 04-06-2013 14:22 #4
Ik heb net het boek besteld! Ik ga het gebruiken om meer inzicht te krijgen in mijn verslaving en hoe ik mezelf op het rechte pad kan houden. Ben nu bijna een week gestopt, afgelopen weekend een weekend gehad in een andere context dan normaal. Dit zorgde er wel voor dat ik er ook niet aan dacht. Bovenstaand is inderdaad erg herkenbaar. Ik blow nu 4 jaar, doordeweeks alleen in de avond, in het weekend meestal het hele weekend stoned. Het is een gewoonte geworden. Ik merk dat ik te weinig focus heb om mijn ambities door te zetten en dat is sonde van mijn ontwikkeling! Ik spreek het hier uit om de eventuele lezer en mezelf te motiveren! Kom op! Zet door! Ik ben al eens 4 maanden gestopt. 1 jointje is genoeg om je weer te laten beginnen dus blijf er gewoon vanaf;)

Ik vertel al mijn vrienden die weten dat ik blow dat ik gestopt ben en vraag ze expliciet om mij te helpen herinneren waar ik het voor doe en mij te motiveren het door te zetten!

De meest motiverende gedachte op dit moment voor mij is het terugdenken aan de tijd dat ik gestopt was. Ik was zo veel vrolijker en zat veel beter in mijn vel! Daarnaast voelde ik me vanbinnen rustiger toen ik niet blowde!

Hopelijk motiveert het je!

Sarah en Silvana (mochten jullie dit nog lezen), bedankt voor de motiverende woorden!

Geniet van het leven door het bewust mee te maken!

Leo, 28-05-2013 22:33 #3
Goed artikel, heel herkenbaar. Ik blow nonstop sinds mijn 15de ben nu 35. Al een paar kilos gerookt. Eergisteren voor de zoveelste keer gestopt. Nu nog in fase van zweten rillingen en gebrek aan eetlust. Heftige emoties ook. Ga instructies volgen…

Sarah, 07-04-2013 00:03 #2
Dit artikel is het eerste wat ik tegenkom, en het geeft me onmiddelijk een enorme boost om door te zetten,
Ik blowde sinds mijn 15de, eerst sporadisch, sinds mijn 17de van 's ochtends tot 's avonds,
Ik heb vroeg twee kinderen gekregen, maar zelfs dit weerhield mijn verslaving niet. Ik maakte heel erg veel mee, werd op elk gebied misbruikt door mijn ex, waardoor ik excuses bleef vinden dat blowen goed voor me was.
Toen ik 3 jaar geleden, ik was toen 23, mijn nieuwe vriend leerde kennen, die zelf in zijn jeugd ook blowde, maar na een slechte ervaring (klaplong door de cannabis) volledig gestopt was, heeft hij er me met stappen, maar op redelijk korte duur(3maanden) van af gekregen, ik heb toen ook alle contact verbroken met iedereen uit mijn verleden, iedereen en alles die er me aan deed denken of me op het slechte pad bracht,
direct erna werd ik zwanger van ons zoontje, en ik had toen een nieuw levensdoel, waardoor ik er zelfs niet meer aan dacht.
Mijn vriend zijn beste kameraad blowt wel, en telkens hij kwam trok ik een paar keer aan zijn joint, maar daar bleef het bij, tot ineens 2 maanden geleden mijn buurvrouw langskwam met een jointje, en dit elke dag, en zo kwam het ervan dat ikzelf ook eens een grammetje kocht.
Tot gisteren, ik besefte dat ik hervallen was, en dit keer zet ik door, met behulp van mijn ondertussen verloofde.
Ik kan het, en dit keer zonder te hervallen,
En iedereen die hetzelfde probleem heeft, je bent sterk, maak wat van je leven, zoek hulp, je staat er nooit alleen voor!

Silvana, 29-03-2013 18:06 #1
Ik ben inmiddels een week gestopt. van de ene op de andere dag.
Bij mij was het vooral psygisch en spiritueel.
Ik heb mijn laatste jointje in bed opgerookt, en toen die bijna op was, ertegen gepraat.
Klinkt raar, maar voor mij werkte het.

Heb zeker 15 jaar geblowd, van 's ochtends tot 's avonds, en nu niks meer.
Ik zei tegen mijn laatste jointje : Jij bent de laatste, ik ben er klaar mee, je kost teveel geld en het is ongezond.
Toen de joint uitgedrukt en gaan slapen.
Volgende ochtend nergens last van (gelukkig)

Ik wens iedereen die nog wil stoppen heel veel succes, hou vol, je kan het!
En wil de mensen die inmiddels al gestopt zijn een compliment geven!
Groetjes Reactie infoteur, 01-04-2013
Fantastisch dat u na 15 jaar te hebben geblowd, van 's ochtends tot 's avonds, bent gestopt met blowen! Laat dit een aanmoediging zijn voor anderen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Special: Cannabis & blowen
Reacties: 12
Schrijf mee!