InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Tripmiddelen, algemene informatie

Tripmiddelen, algemene informatie

Tripmiddelen zijn drugs. Het zijn hallucinogenen, ze veranderen de waarneming van de zintuigen. Tripmiddelen komen voor in de natuur en worden ook in laboratoria gemaakt( bijvoorbeeld LSD). Tripmiddelen kunnen bestaande emoties versterken en de beleving van tijd en ruimte veranderen. Je kunt in extase geraken, maar ook in paniek raken. Tripmiddelen hebben over het algemeen geen lichamelijke- of geestelijke afhankelijkheid ten gevolg.

Tripmiddelen, wat zijn dat?

Tripmiddelen veroorzaken onder andere hallucinaties. De waarnemingen van je zintuigen veranderen erdoor. De gebruiker ziet en hoort dingen die er niet zijn, maar voor de gebruiker zijn ze levensecht aanwezig. Emoties kunnen zeer hevig versterkt worden. Als je een prettig gevoel hebt kan dit een gevoel van extase opleveren, maar angst kan ontaarden in paniek. Van te voren is nooit te voorspellen hoe iemand op tripmiddelen zal reageren. Het effect van een tripmiddel kan nog lang na het gebruik zich ineens weer voordoen, een ‘flashback.’ Zo’n flasback kan zelfs maanden of jaren later na het gebruik ineens weer optreden.

In de natuur komen ook tripmiddelen voor, ze komen voor in sommige paddenstoelen, in de huid en urine van padden en in sommige cactussoorten, zoals de peyote. Ook in foelie en nootmuskaat zitten heel kleine hoeveelheden hallucinogenen.

Welke stoffen zijn tripmiddelen en hoe worden ze gebruikt?

  • Bij paddenstoelen is de werkzame stof psilocybine. Deze stof komt in meer dan 20 verschillende paddenstoelen voor. Paddenstoelen zijn het meest gebruikte natuurlijke tripmiddel. Paddenstoelen kunnen worden gegeten of er wordt thee van getrokken. Het is moeilijk om te bepalen wat voor soort je voor je hebt en hoe sterk ze zijn. De hoeveelheid werkzame stof is afhankelijk van veel factoren als het seizoen, het klimaat, de leeftijd van de paddenstoel en de grootte van de paddenstoel.
  • Bij LSD is de werkzame stof d-lysergzuurdiethylamide. In een laboratorium wordt een bepaalde schimmel chemisch bewerkt, en zo ontstaat het middel. LSD is ruik- en smaakloos en is ook kleurloos. Het is verkrijgbaar in kleine tabletjes, maar het meest gebruikt is de papertrip, een stukje papier, met vloeibare LSD erop gedruppeld. De papertrip kan worden ingeslikt, worden opgelost in een glas water, of op de tong worden gelegd.
  • Bij de peyote cactus is de werkzame stof mescaline. De cactus wordt in schijven gesneden en gedroogd. Op de schijven kun je kauwen, ongeveer 1 uur later begint de trip, die 10 tot 12 uur aanhoudt.

Wat is een trip?

Een trip begint meestal een half tot één uur nadat het middel is ingenomen. Het effect van de trip is afhankelijk van een aantal factoren:
  • Het middel wat gebruikt is
  • De stemming van de gebruiker
  • De dosis
  • De lichamelijke conditie van de gebruiker
  • Het gewicht van de gebruiker
  • De maaginhoud van de gebruiker

Wie een trip beleeft kan het volgende zoal ervaren;

  • Intensief gevoel, reuk en gehoor ervaren
  • De tijdwaarneming stopt of vertraagd sterk
  • Verandering van ruimte waarneming
  • Gedachten worden heel helder ervaren

De gebruiker blijft zich meestal wel bewust waar de effecten die hij ervaart vandaan komen. Verdwijnt dit gevoel helemaal, dan kan het zeer angstaanjagend zijn en tot paniek leiden, de gebruiker raakt gevangen in de trip. Deze ervaring kan erg bedreigend en eng zijn.

Risico’s van het gebruik van het gebruik van tripmiddelen

  • Het beoordelingsvermogen wordt beïnvloed, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden, bijvoorbeeld in het verkeer.
  • Tripmiddelen kunnen panieksituaties of zelfs een psychose veroorzaken. Wie een angstige ervaring opdoet, kan hier nog lange tijd last van hebben.
  • Instabiele persoonlijkheden, depressieve en angstige mensen of mensen met een psychotische aanleg, lopen extra risico .
  • Je kunt te maken krijgen met een flashback, die een paar minuten, maar ook een aantal uren kan duren.
  • De middelen zijn gevaarlijk tijdens zwangerschap en bij het geven van borstvoeding.

Vragen of problemen, zoek contact!

Bij de GGD en instellingen voor verslavingszorg kun je terecht met al je vragen en problemen omtrent drugs. Verder kun je natuurlijk ook altijd contact opnemen met de huisarts.
Gerelateerde artikelen
Paddo, Shroom, Psilo of Magic MushroomPaddo, Shroom, Psilo of Magic MushroomIn het woordenboek van Van Dale wordt paddo omschreven als paddenstoel die om zijn hallucinerende werking gegeten wordt.…
Paddo gebruik: effecten en risico’sPaddo gebruik: effecten en risico’sPaddo's worden gebruikt om een ontspannen gevoel te krijgen en de wereld om je heen anders te ervaren. Er zijn verschill…
Verslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effectVerslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effectGenotmiddelen zijn er in veel soorten die allemaal verschillend van vorm zijn en een ander effect hebben. Lang niet iede…
Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?Paddo’s zijn regelmatig negatief in het nieuws geweest. Meestal als er iemand was overleden na het gebruik van paddo’s.…
De werking van LSDLSD onderscheid zich heel sterk van andere drugs omdat het al bij 50 microgram sterk werkt. Het is ook veel sterker dan…
Bronnen en referenties
  • Folder van het Trimbos instituut: Tripmiddelen, de antwoorden

Reageer op het artikel "Tripmiddelen, algemene informatie"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 22-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!