InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De gevolgen van het gebruik van XTC

De gevolgen van het gebruik van XTC

De gevolgen van het gebruik van XTC XTC of Ecstasy is een harddrug en dus verboden in Nederland. Toch wordt deze drug vaak gebruikt onder jongeren bij feesten. Maar wat doet XTC met je en hoe is dit te verklaren?

Gelukzalige gevoel en verbondenheid

De lichamelijke werking bestaat uit een sterk energierijk gevoel. De vermoeidheid wordt onderdrukt. Maar dat wil niet zeggen dat deze geheel verdwenen is. Zodra het effect van de pilletje is uitgewerkt komt de vermoeidheid onmiddellijk terug, in een sterkere mate.

Dit is te verklaren doordat MDMA zorgt voor een grotere afname van serotonine, waardoor er meer signalen worden doorgegeven naar de hypothalamus. Deze zorgt er op zijn beurt onder meer een verhoogde afgifte van het hormoon ADH (anti-diuretisch hormoon) komt. ADH of vasopressine is een hormoon en een neurotransmitter waardoor men zich gelukzalige gevoel en verbondenheid voelt.

Ook zou je dit kunnen verklaren door dat serotonine een exciterende werking heeft op dopamine, wie op zijn beurt weer voor genot en geluk zorgt. Doordat er meer dopamine bij het belonings centrum komt wordt deze dus ook meerdere keren geprikkeld, waardoor er meer signalen worden doorgegeven. Hierdoor krijgt de gebruiker van XTC de verschillende gevoelens zoals genot, geluk en bevrediging.

Gevoelens intenser

Door de verhoogde afgifte van noradrenaline en adrenaline in de de sympaticus (Sympathetic Nervous System; onderdeel van je zenuwstelsel) verkeerd het lichaam in de flight-or-fight-status. Dit wil zeggen dat in absolute paraatheid verkeerd en elk moment klaar staat om actie te ondernemen.

Hartslag

Deze gaat omhoog na een XTC pil. Dit komt doordat de afgifte van adrenaline die ervoor zorgt dat je in een flight-or-fight-status terecht komt. Je staat voor alles paraat, mede doordat je hart harder werkt. Deze werkt harder door de afgifte van adrenaline

Pupillen vergroten

De puppilen worden vergroot doordat er in je lichaam meer adrenaline wordt gevormd door de MDMA in je lichaam. Doordat er meer adrenaline wordt gevormd gaan de pupillen wijd staan om meer licht binnen te laten.

Daarnaast gaan door de amfetmine die in XTC zit je spieren strakker staan. (hierdoor gaan ook je kaken gespannen staan en kan je gaan knarsetanden). In het oog zitten ook spieren die de lens voor je oog kunnen vergroten en verkleinen, om bijvoorbeeld bepaalde dingen veraf scherp te kunnen zien. Straalspieren en kringspieren. Door de spier aanspannende kracht wordt de pupil vergroot.

Bewustzijnsverruimende werking

Ook heeft XTC natuurlijk een bewustzijnsverruimende werking. De stemming wordt zorgeloos en ontspannen. Men voelt zich losser, waardoor een soort “verliefd” gevoel kan ontstaan. Je gaat je verbonden voelen met je medegebruikers, en hebt heel veel voor hun over. Er kan gemakkelijk een intieme sfeer ontstaan en je zal heel snel mensen vertrouwen. Bijna al deze effecten worden geregeld door het serotonerge systeem. Het systeem waarbij serotonine een neurotransmitter is en signalen doorgeeft. Bij veel en regelmatig gebruik neemt de bewustzijnsverruimende werking af en gaat de oppeppende werking overheersen.
© 2011 - 2019 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcohol-en-drugs/xtc

Reageer op het artikel "De gevolgen van het gebruik van XTC"

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 07-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!