InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Drugs en drugs is twee

Drugs en drugs is twee

Genotmiddelen die wettelijk niet toegelaten zijn, worden drugs genoemd. Alcohol en sigaretten worden niet tot de echte drugs gerekend, ook al kunnen deze producten evengoed tot afhankelijkheid leiden. Er zijn drie groepen drugs waarmee men in contact kan komen: de cannabisproducten of softdrugs, de opwekkende middelen en de harddrugs.

De cannabisproducten of softdrugs

Alle cannabisproducten komen voort van de Indische hennepplant. Ze bestaan in drie vormen. Marihuana (ook weed, grass of pot genoemd) is de ruwe tabak die wordt gemaakt van fijngehakte en gedroogde bloemtoppen, stengels en bladeren. Cannabishars (ook hasj of shit) is een samengeperst bruin of zwart poeder dat voor gebruik moet worden verwarmd en verkruimeld. Ten slotte is er nog cannabisolie die verkregen wordt door de planten in een oplosmiddel te drenken. Alle drie de vormen kunnen worden gerookt of gegeten.

Voor het roken, onder de vorm van een grote trechtervormig gerolde sigaret (joint), wordt marihuana meestal gemengd met gewone tabak. Een kwartiertje na het inhaleren van de rook van een joint krijgt men een verhoogd gevoel van welzijn, geluk en ontspanning. Dit stoned gevoel houdt enkele uren aan. Sporadisch gebruik van cannabis blijkt weinig problemen op te leveren voor de gezondheid. Er ontstaat geen lichamelijke afhankelijkheid. Anders wordt het wanneer er een psychische afhankelijkheid is en het roken van een joint een middel wordt om dagelijkse problemen te kunnen verdragen. Voor oraal gebruik wordt cannabis in een gerecht gemengd. Dit noemt men spacecake.

Opwekkende middelen

Deze circuleren als amfetamines en XTC. Amfetaminesulfaat, ook nog speed, pep of ice genoemd, is een wit poeder dat kan worden opgesnoven, ingeslikt, gerookt of ingespoten. Amfetamines verbeteren de stemming, ze verhogen het uithoudingsvermogen (ook seksueel) en ze elimineren de behoefte aan slaap. Door chemische verandering kunnen amfetamines omgevormd worden tot hallucinogene amfetamines. De bekendste vorm is XTC, maar ook EVA of EVE, DOM of STP bestaan. XTC wordt verkocht onder de vorm van pillen in allerlei vormen en kleuren. Het voornaamste effect van XTC is dat de wereld anders wordt waargenomen. De gebruiker hoort, ziet, ruikt dingen die er niet zijn. Amfetamines en XTC zijn niet onschuldig. Ze kunnen leiden tot uitputting, oververhitting en uitdroging. Bovendien kunnen ze ook schade veroorzaken aan hersenen en lever. Er bestaat gevaar voor afhankelijkheid en gewenning, waardoor steeds hogere doses nodig zijn. Ook de overstap naar harddrugs is hierdoor niet denkbeeldig.

Harddrugs

Cocaïne

Cocaïne (ook coke, sneeuw of witte) is een witgeel poeder dat gewonnen wordt uit de coca plant onder andere in het Andes gebergte. Dit poeder kan, gemengd of puur, worden gesnoven, gerookt, ingespoten of op de tanden of het tandvlees worden gewreven. Gebruikers ervaren een gevoel van opwinding, plezier, geluk, zelfvertrouwen en energie. De behoefte aan voedsel en slaap vermindert. De drug leidt snel tot ernstige afhankelijkheid, en dit zowel fysiek als psychisch. Een fatale afloop ten gevolge van ernstige ademhalingsmoeilijkheden is wel beschreven.

Heroïne

Heroïne (ook smack, horse, of bruine) wordt bereid uit opiumolie, die gewonnen wordt uit de papaverplant. Het wordt verkocht in poedervorm en door de verbruiker opgesnoven of opgelost in water en citroensap en ingespoten. Soms wordt heroïnepoeder ook opgewarmd in aluminiumfolie boven een vlam. De dampen die hierbij vrijkomen worden geïnhaleerd. Heroïne veroorzaakt een flash waarbij alle onlustgevoelens verdwijnen en het hele lichaam doorstroomd wordt met een gelukzalige warmte. Gewenning ontstaat heel vlug. Bovendien treedt een sterke afhankelijkheid op. Overdoses met de dood tot gevolg zijn dan ook niet zeldzaam.

Crack of freebase cocaïne

Crack is gezuiverde cocaïne die in de vorm van kleine witte of gele brokjes wordt verhandeld. De gebruiker rookt ze in een pijp, of inhaleert de dampen die vrijkomen bij verwarming op aluminiumfolie. Crack geeft gedurende één a twee minuten een intense euforie, gevolgd door een intens geluksgevoel dat ongeveer een kwartier aanhoudt. Hierna treedt hoofdpijn op, een verslapping van de spieren en een verhoogde gevoeligheid voor lawaai. Daardoor grijpt de gebruiker gemakkelijk naar een nieuwe dosis, en werkt crack dus ontzettend verslavend. Een hartstilstand door overdosis is mogelijk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Drugs en drugs is twee"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 13-10-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!