InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wiet verslaving

Wiet verslaving

Wiet verslaving Een wiet verslaving of cannabis verslaving is een verslaving waarbij men verslaafd is geraakt aan het gebruik van wiet, een middel met bewustzijnsveranderende eigenschappen. Hoewel wiet een softdrug is zijn er toch behoorlijk wat mensen wiet verslaafd. Afkicken van wiet is mogelijk, maar kan je het beste doen met begeleiding.

Wat is wiet?

Wiet is een bewustzijnsveranderend middel met een licht verdovende werking. Wiet is afkomstig van de wietplant, de cannabis sativa of de cannabis ruderalis. De bloemtoppen van de vrouwelijke, onbevruchte wietplant worden gebruikt om wiet van te maken. Wiet is een drug die in de categorie softdrugs valt. Andere namen voor wiet zijn marihuana en weed.

Effect van wiet

Het bestanddeel dat voor het bewustzijnsveranderende effect van wiet zorgt is THC. THC is de afkorting van TetraHydroCannabinol. THC werkt in op bepaalde receptoren in de hersenen, de cannabinoïdereceptoren. Dit geeft diverse effecten. Gebruikers noemen onder andere:
  • Euforie
  • Ontspanning
  • Veranderde oriëntatie in ruimte en tijd
  • Intensere zintuiglijke waarnemingen
  • Verhoogde eetlust
  • Lachkicks
  • Intensere emoties

Het gebruik van wiet is echter niet zonder gevaar. Met name op de lange termijn kunnen er negatieve consequenties optreden. Gebruikers noemen ook een aantal effecten die men als minder positief beschouwd:
  • Geheugenverlies
  • Depressiviteit
  • Verlies van motivatie
  • Triggeren van bepaalde psychische stoornissen (zoals schizofrenie)

Verslaving

We spreken van een verslaving wanneer:
  • Iemand een steeds hogere dosis van een middel nodig heeft om het gewenste effect te bereiken (gewenning, tolerantie)
  • Iemand meer gebruikt dat hij eigenlijk wil (afhankelijkheid)
  • Iemand last krijgt van lichamelijke en/of geestelijke ontwenningsverschijnselen wanneer het stopt met het gebruik van het middel (onthoudingsverschijnselen) waardoor men geneigd is het middel opnieuw te gebruiken

Wiet verslaving

Een wiet verslaving kan optreden wanneer je regelmatig en/of grote hoeveelheden wiet gebruikt. De verslaving aan wiet is over het algemeen met name geestelijk verslavend. De kans dat je lichamelijk wiet verslaafd raakt is niet heel groot maar wel aanwezig. Geschat wordt dan 0,5 tot 1% van de bevolking een wietverslaving heeft.

Ontwenningsverschijnselen wiet

Wanneer je gedurende langere tijd wiet gebruikt hebt en je stopt, kan je milde ontwenningsverschijnselen krijgen. De volgende ontwenningsverschijnselen worden regelmatig genoemd:
  • Zweten
  • Trillen
  • Hikken
  • Hitteaanvallen
  • Gebrek aan eetlust
  • Moeite met de stoelgang

Wiet verslaafd?

Wanneer je vermoed dat je wiet verslaafd bent doe je er goed aan hulp in te schakelen. Sommigen lukt het op eigen kracht te stoppen, maar dit blijkt erg lastig te zijn. Er zijn verschillende instellingen en instanties die je hulp bij verslaving kunnen bieden. Zo bestaan er consultatiesbureaus voor alcohol en drugs (CAD), de plaatselijke GGD en verslavingsklinieken. Er bestaan instellingen die je helpen de eerste lastige periode van afkicken door te komen door middel van speciale detox programma's. Er bestaan geen medicijnen die je kunnen helpen bij het afkicken van wiet.
Gerelateerde artikelen
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
Wiet voor medicinaal gebruikMomenteel is wiet in Nederland bij de apotheek verkrijgbaar. Deze wiet wordt onder toezicht van de overheid gekweekt. Al…
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
Wiet, wat doet het met je?Veel mensen hebben in hun jeugd wel eens een jointje gerookt. Onschuldig als het bij een enkele blijft. Maar wat als het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wiet verslaving"

Reacties

Claudia, 22-03-2015 05:01 #4
Hallo beste wiet rokers/ex wiet rokers. Mijn naam is Claudia ik ben begonnen me blowen toen ik 12 was. dit begon gewoon uit nieuwsgierigheid en uiteindelijk werd het meer en meer. hoe ik 15 was ben ik voor anderhalf jaar gestopt, niet omdat ik het wou maar er zat niets anders op. Ik werd tenslotte uit huisgeplaats door mijn voogd en werd in een jeugdgevangenis gezet (dit stond los van wiet gebruik). De eerste dag dat ik vrij was, (ik was toen 17 jaar) ben ik meteen weer begonnen met blowen. Het was voor mij tenslotte iets wat me hielp in moeilijke tijden. eerst rookte ik alleen wiet in het weekend, daarna elke dag maar dan alleen s'avonds. Ik was tenslotte moeder geworden hoe ik 18 jaar was en wou geen wiet gebruiken op het moment dat ik zorg droeg voor mijn zoontje. Met alle stress en problemen in mijn leven leek wiet de perfecte oplossing. Ik kon ff alle zorgen vergeten en weer genieten en lachen. Maar voor ik het in de gaten had was ik s'morgens al een joint aan het draaien en zo ging dat de hele dag door. Uiteindelijk koste het me 250 euro per maand (ik rookte gemiddeld 2 a 3 gram per dag en kocht dit in grote hoeveelheden bij thuis dealers) en niets was meer wat het was, want zelfs wiet hielp niet meer om me beter te voelen. Inmiddels ben ik 25 jaar en blowde tot vorige week vrijdag elke dag van s'morgens tot s'avonds in januari mijn laatste grote zak wiet gekocht van 100 gram (hier langer mee gedaan dan normaal) en met mijn eigen afgesproken dat als dit op was ik geen wiet meer zou kopen en niet meer zou blowen, met een stem in mijn achterhoofd die eigenlijk al zei, tuurlijk! als het op is koop ik zo weer nieuwe want het is veels te lekker om mee te stoppen en bovendien toch niet verslavend, alleen maar geestelijk. Of ja dat is wat ik tenminste altijd heb geweten, want dat werd mij tenslotte verteld. Na vorige week vrijdag (avond) mijn laatste joint te hebben gerookt, begon alle stress! die eerste avond kon ik al meteen niet slapen! mijn gedachten waren alleen maar bij wiet ik moest en zou een joint roken. een geluk was dat ik geen geld had op dat moment, dus na tot 6 uur s'morgens wakker te zijn, op de bank in slaap gevallen al moet ik bekennen dat ik al jaren leid aan een slaapstoornis en leek er met wiet toch echt vanaf te zijn! die nacht werd ik misschien wel 5x wakker. Ik sliep onrustig en had een ongelooflijke nachtmerrie. zaterdag, na nog geen 5 uur te slapen werd ik wakker en daar begon het weer. ik begon van stress te knarsen (iets wat ik eigenlijk altijd al doe als ik gestrest ben en soms in mijn slaap). ik zweten als een idioot en zelfs trilde ik op bepaalde momenten, ik had geen honger maar al met al dacht ik dat het de stress was. Ik begon s'avond van gekkigheid te huilen omdat ik niet wist wat ik met mezelf moest. Ik was opgefockt en emotioneel om de kleinste dingen. de dagen erna werd het er zeker niet beter op ik kreeg last van de hik en maagzuur/boeren, na onderzoek op internet werd ik niet veel wijzer. Dus gooide ik het op de stress! na 3 dagen kreeg ik last van diarree, ik voelde me niet ziek en had geen verdere las van mijn buik/darmen, dus geen idee waar het vandaan kwam. gisteren middag (vrijdag 21-03-2015) zei ik nog tegen mijn vriend dat ik nu al 5 dagen last heb van diarree, en ik misschien toch diarreeremmers moest overwegen, nog steeds geen idee waardoor ik last had van diarree. gelukkig gaat het iedere dag die voorbij gaat beter wat betreft mijn behoefte en gedachte aan wiet! ik heb er met de dag minder zin in en denk er iedere dag wel een paar keer aan, maar merk dat de behoefte met iedere dag die voorbij gaat, minder word. Woensdag 18-03-2015 nam ik me nog voor om vrijdag 1 gram te halen en dan gewoon alleen voor het slapen gaan een joint te roken, (misschien zou het me in ieder geval helpen bij mijn slaap probleem). Ik ben heel blij en trots op mezelf dat ik ondank ik geld had en maar een belletje hoefde te doen (vrijdag) ik het niet gedaan heb! vandaag (vrijdag 21-03-2015) uit nieuwsgierigheid weer het internet op gegaan, eens even kijken wat dat zogenaamd afkicken nou echt met je doet! ik zeg zogenaamd omdat ik werkelijk nooit heb geweten dat je TOCH ook lichamelijk verslaafd kon raken, al is de kans dan maar zo klein! nou het eerste artikel wat ik las was dit, Ik moet eerlijk bekennen ik schrok hier nogal van! allereerst herkende ik me in de bovenstaande stukjes tekst, maar na door te lezen (de afkickverschijnselen) schrok ik al helemaal. ik herkende mij zelf hier helemaal in! Ik heb altijd gedacht dat het niet zo erg was en dat als ik ooit wou stoppen ik dat dan wel ff zou doen wand het was niet verslavend het zat tussen je oren, het was niet meer dan dat je jezelf gek maakte in je hoofd dat je moest roken. Ik geloof er oprecht in na het lezen van dit artikel, plus de ervaringen van afgelopen 8 dagen, dat je dus werkelijk ook lichamelijk verslaafd kan raken aan wiet! Waardoor anders al deze gelijkenissen/verschijnselen!? zoals jullie kunnen lezen ben ik nu 8 dagen gestopt, het was en is soms nog steeds heel moeilijk! al is het nu meer dat ik gewoon iets mis en probeer dat op te vullen door dingen te doen waardoor ik de wiet uit mijn hoofd zet, het gewoon probeer te vergeten. Het is voor mij niet makkelijk maar tot op heden lukt het me eigenlijk beter dan dat ik ooit gedacht had. Ik maakte altijd grappen dat als ik later een oma was ik waarschijnlijk nog zou blowen omdat ik gewoon weg niet van plan was om ook maar ooit te stoppen, hoe graag ik dat aan de andere kant juist al jaren wel wou, heel gek is dat hoe het soms er aan toe gaat in je hoofd. je gedachten lijken soms een eigen leven te leiden! je wil het een maar doet het ander! Zelf het schrijven van dit hele stuk is voor mij een stuk van verwerken, ik zet het van me af! hopelijk kan ik met dit stuk ook andere wijzen op de dingen die ik zelf niet in de gaten had hoe ik jaren heb geblowt en hopelijk kan ik met dit stuk mensen stimuleren ook te stoppen en in te laten zien dat hoe moeilijk het ook is, waar een wil is, is een weg! ja kan het! en kan je het niet alleen, wees niet bang om hulp te vragen, want hulp is er al is het maar steun van vrienden/familie of misschien lekker sporten, lezen wandelen of zwemmen, ieder heeft zo zijn eigen behoeftes en dingen die je graag zou willen in het leven, dingen waar je voorheen met blowen misschien niet aan toe kwam omdat de wiet te veel grip op je had. Hoe dan ook ik hoop dat mensen die dit lezen hier veel aan hebben, hopelijk kan ik jullie wat steun/kracht bieden met dit stuk. Ik wens alle blowers de kracht om op eigen wil te stoppen toe, en vooral op eigen wil! want uit mijn ervaring is gebleken dat wanneer je niet wil stoppen het ook zeker niet gaat lukken! Heel veel succes allemaal! groetjes Claudia, met trots kan ik nu al zeggen, een ex-blower!

Hana, 25-02-2013 10:27 #3
Beste Robert,
Dank voor het vertellen/plaatsen van je verhaal. Ik heb ook iemand in mijn omgeving die verslaafd is aan wiet.Deze persoon rookt een paar honderd euro per maand weg, het is niet 1 jointje per dag die hij rookt, in de ochtend/overdag/s'avonds noem maar op. Ik weet zelf geen raad meer voor deze persoon aangezien ik een familiepersoon ben en me zorgen maak om deze persoon. Graag zou ik van jou willen weten hoe het nu met je gaat en ik hoop dat hij dit verhaal gaat lezen en in de hoop ook te kunnen stoppen. Hoewel ik wel besef dat zoiets niet op comando kan, ik las heel vaak dat degene zelf het moet doen. Ook sorry voor mijn schrijfkunst by the way! ik ben ook geen schrijver. Alvast mijn dank!

Robert, 15-01-2013 11:23 #2
Deel 2. Gisteren was ik een bericht aan het schrijven maar in eens werd mijn bericht gepost. Gezien ik me ogen niet meer kon open houden ben ik maar gaan slapen. Maar ik zal me tekst hieronder afmaken.

Geaccepteerd met de wetenschap dat de fles whiskey bijna op was. En als het op is geen nieuwe te kopen. Zo gezegd is zo gedaan!
De fles is ondertussen 5 dagen leeg. Dus ben ik 100% nuchter! Je zou zeggen dat ik dan erg veel energie zou moeten hebben maar niets is minder waar. Ik ben erg moe, voel me slap. Al ben ik wel bezig met me plan op te zetten moet ik eerlijk zeggen dat er maar weinig uit me komt. Maar door zetten zal ik.

De laatste dagen slaap ik meer dan 12 uur per 24 uur. Als ik wakker wordt ben ik wakker. Zo gauw ik ben opgestaan slaat de vermoeidheid per direct weer toe. Ik heb wallen waar je eng van wordt! Me vriendin schrok zich gisteren lam, ze dacht dat ik betrokken was geraakt bij een gevecht. Ja me ogen zijn niet meer blauw te nomen, zeg maar gerust beurs… Lekker verschijning als je het mij vraagt, not!

Verder heb ik al dagen last van enorme spierpijn in me buik. Heb het gevoel of dat ik heel de dag naar de wc moet voor de grote ontlasting. De druk is zo groot dat je denkt een K2 te kunnen produceren. Maar het resultaat valt iedere keer zwaar tegen…

Ondanks heb ik geen behoefte. Nee ik had dat wel anders verwacht.

Maar de essentie van mijn verhaal zit hem in de wil. Ik ben er nog lang niet maar merk dat als je echt iets wilt je het ook echt kunt! Ik ben vaker gestopt maar kon me er nooit aan vast houden. Nu heb ik een doel, een echte wil dus weet ik waar ik het voor doe. En zoals je kan lezen valt het me erg zwaar maar het gaat. En misschien is het nog wel belangrijker om te weten dat ik met de dag trotser wordt op mijzelf! En ja als ik naar mijn bankrekening kijk is dat ook een leuke bijkomstigheid… Bedoel iedere dag een tientje wegroken is niet niks… Ik moet nog uitkijken dat ik niet begin te sparen. ;) Nee, dat is een grapje… Ik ben blij met wat ik doe en weet dat ik straks weer veel meer kan gaan doen en ga doen! Kan omdat ik er energie voor (ga) krijgen, kan omdat ik nu al meer doe als ik ooit heb gedaan. Gaan doen, omdat ik veel geld bespaar! Dus alles wordt langzaam weer mogelijk… Mooie dingen! Maar moet nog even doorbijten.

Oh een leuk detail, of ja leuk… Haha, het deed me toch wel een beetje pijn en het koste me aardig wat moeite. Maar om te illustreren dat ik echt wil heb ik een iets extra's gedaan… Ik had namelijk dreadlocks tot over me billen… Met nadruk op had! Bedoel je moet soms doen wat je moet doen! Ik begrijp dat niet iedereen dreads heeft dus gaat het moeilijk. Maar jij weet waarschijnlijk zelf wel wat een speerpunt voor je kan zijn. Om mijn laatste bewering te onderbouwen heb ik het op YouTube gezet. Niet dat ik voor mijn omgeving hoefde te onderbouwen, nee die weet waar ik mee bezig ben en zijn trots op me. Nee ik wilde gewoon een leuk filmpje voor later hebben. En de film, gemaakt door mijn broer, is zo mooi geworden dat ik het de moeite waard vond om te plaatsen op YouTube. Als je de film wilt zien, het duurt maar en kleine 2 min, dan kan je die vinden onder vermelding van Robo dread. En ja je ziet in me ogen dat het me zwaar ligt…

Ik ben geen schrijver en zal ook wel de nodige fouten hebben gemaakt. Toch hoop ik dat je me tekst begrijpt. Voor de mensen die iets willen vragen en of zeggen, ik zal het in de gaten houden en waar gevraagd op reageren.

Bedankt voor het lezen! Denk aan jezelf… ;)

Met een vriendelijke groet,

Robert

Robert, 14-01-2013 23:35 #1
Ik kan zeggen dat ik verslaafd ben. Ben er niet trots op en het speeld mij parte… Ik ben er al heel lang klaar mee maar kon maar niet de knop omzetten. Dit had/heeft meerdere redenen. Ik heb en zal het nooit als excuus gebruiken want ik blow al vanaf met 14e, ben nu 33. Maar voor mij bracht/brengt blowen een enorme verlichting in mijn lichamelijke klachten. Klachten als, te kleine gewrichten, platte onderrug, keurkerdraaier in de rest van me rug, soms een soort overgevoelige huid (het idee dat je huid in de brand staat, het idee dat je met je handen in distels heb geknepen zodat alle naaltjes in handen blijven zitten) Een heup displasie. En dan nog maar niet te spreken over alle uitstralingen die mijn klachten met zich mee brengt. Soms sta ik te janken als een klein kind. Soms weet ik het gewoon echt niet meer…
Ik ben een jonge, stevige en stoere gast (klein hartje.) Ik ben iemand die ergens voor staat, en stevig ook! Ik laat me niet zomaar aan de kant zetten. Maar stoppen was/is voor mij echt heel moeilijk. Wat ik ook deed ik kon me daar niet sterk voor maken. Zeker omdat het mijn klachten dragelijk maakt. Nee het verdween er niet door, helaas… Was het maar zo feest. Als dat zo was had ik nooit overwogen om te stoppen.
4 dagen voor de jaarwisseling heb ik de knoop door gehakt. Het kon gewoon echt niet meer! Ik heb er zoveel door gelaten. Ik heb er zoveel door weggegooid. Dit is al pijnlijk genoeg want ik had het allemaal door… En kan je vertellen dat dat pijn doet! Het alsof je een welgemeende belofte niet na komt. Voor iemand die altijd handeld naar eer en geweten is dit niet te verteren… Dus de vraag werd steeds meer, wat doet me meer pijn?! De k u t klachten waar ik mee moet leren leven of het gezichtsverlies dat ik mezelf aandeed? Ik heb een enorm interlekt, zegt ook me omgeving, dus het wordt zwaarder en zwaarder… Om gek van te worden.

Nu heb ik een zoveelste goede idee om te realiseren. Ik heb een gat in de markt gevonden. Terwijl ik een vertrouwenspersoon me gouden plan aan het vertellen was kwam het gevoel dat als ik dit echt wil dat ik dit ook echt moest doen. Echt betekend dat ik er alles voor moet geven! Ik weet als ik het niet doe ik het niet zo kunnen realiseren. Dus heb ik me zelf de vraag gesteld, gaan we dit doen of niet?!? Dat betekend dat ik drastisch moest veranderen. Met de wetenschap dat alles staat of omvalt met blowen heb ik de keuze gemaakt om te stoppen! Dus heb ik ook maar per direct gedaan! Ik heb nu bijna 20 dagen niet geblowd. Eerlijk gezegd gaat het makkelijk als ik had gedacht. Natuurlijk denk ik er meerdere keren per dag aan. Tja. Maar dat lijkt me logies want ik heb het eigenlijk altijd gedaan. Maar behoefte doet me realiseren waar ik mee bezig ben. Ik begon wel in eens te drinken terwijl ik dat eigenlijk nooit deed. Ik betrapte mezelf op dat gedrag en begon me weer te schamen. Mijn biologische vader was immers een alcoholist en ik heb me altijd voorgenomen om nooit in zijn voetstappen te treden. Ik heb het vervolgens even, bij een borrel per dag, geaccepteerd met de wetenschap dat de fles whiskey

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 02-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 4
Schrijf mee!