InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De meest verslavende drugs op een rij

De meest verslavende drugs op een rij

Alhoewel de kwetsbaarheid voor een verdovend middel ook afhangt van de persoonlijkheid van de persoon, de fysiologische en psychologische factoren, sociale en economische druk geeft onderstaande lijst weer (een top 18 eigenlijk) welke verdovende middelen het grootste verslavingspotentieel hebben. Ook is er een korte uitleg weergegeven hoe de drugs worden gebruikt en welke effecten het gebruik ervan teweeg brengt.

Nicotine

  • De drug wordt gerookt en gezien als het meest verslavende, verdovende middel.
  • De stof kan, afhankelijk van de dosis waarin het wordt gebruik, een opgewekt en/of ontspannen gevoel geven. Wanneer mensen voor de eerste keer nicotine gebruiken wordt er al snel adrenaline door het lichaam geproduceerd, in feite worden een aantal nicotine effecten eerder door adrenaline veroorzaakt dan door de nicotine zelf.

Methamphetamine/meth (goedkopere en versterkte vorm van speed)

  • De stof staat er bekend om dat zij eenvoudig te reproduceren is en wordt meestal verkregen in de vorm van een wit poeder maar kan ook worden gerookt, ingespoten of mondeling worden ingenomen door de inname van pillen.
  • De gevolgen van het gebruik van meth kunnen worden omschreven als het teweeg brengen van een sterk euforisch gevoel, een verminderde eetlust en een verhoogde activiteit.

Crack

  • De drug is ook wel een rookbare variant van cocaïne (door de cocaïne te koken en vervolgens te drogen kan het worden gerookt) en is daarom een harddrug.
  • Het gebruik van crack kan een “upper” teweegbrengen, oftewel: het hongergevoel stillen, vermoeidheid laten verdwijnen, de pijngrens doen verhogen en het groter laten worden van het uithoudingsvermogen. Bovendien kan opgewektheid ontstaan en het gevoel dat je de hele wereld aankunt. Wanneer het effect is uitgewerkt ontstaat vaak een “downer” waarin alle tegengestelde effecten zichtbaar worden.

Gekristalliseerde meth/speed

  • De stof wordt veelal in poedervorm verkocht en kan worden geslikt, geïnhaleerd (de poeder wordt op aluminiumfolie gelegd daarna verhit, en tot slot worden de vrijkomende dampen met een rietje ingeademd), geïnjecteerd (wanneer de poeder met water wordt verdund) of worden gerookt (dit wordt meestal in combinatie met marihuana of tabak gedaan).
  • Speed werkt zowel op het lichaam (voornamelijk dat vermoeidheidssymptomen verdwijnen) als op de geest. Vermoeidheidssymptomen kunnen verdwijnen en daarvoor in de plaats komt vaak een zelfverzekerd en vrolijk gevoel. Een ander effect dat kan optreden is dat je erg rustig wordt, je je beter kunt concentreren en het de impulsiviteit kan verminderen.

Valium

  • Het gebruik van valium gebeurt doorgaans door het slikken van tabletten.
  • De stof zorgt er voornamelijk voor dat de spieren zich ontspannen en gevoelens van angst verdwijnen.

Qualude

  • De drug is een farmaceutisch slaapmiddel dat zorgt voor de vermindering van remmingen en schuldgevoelens.
  • Qualude kan worden gezien als een soort slaappil die jaren terug erg populair was als recreatieve drug in de VS. Zij heeft een ontspannende en ontremmende werking tot gevolg maar kan ook nadelige effecten teweeg brengen als wankeligheid.

Seconal (een barbituraat afgeleide drug)

  • De drug Seconal wordt gebruikt door het innemen van capsules.
  • Het middel kan een hypnotiserende werking teweegbrengen, kan bovendien pijn verdoven en aanvallen en/of schokken in het lichaam tot vermindering brengen.

Alcohol

  • Alchohol wordt voornamelijk in drank verwerkt en wordt vanwege de grote fysieke verslavingen ook wel onder de noemer harddrugs gebracht.
  • Zoals bij alle soorten drugs het geval is kunnen er verschillende effecten optreden, afhankelijk van de hoeveelheid en de tolerantie ervan. Zo brengt het drinken van één glas alcohol of enkele glazen meestal een warm gevoel tot stand en merkbare veranderingen in het gedrag (“losser” worden en gemakkelijker praten). Wanneer iemand dronken is kan bijvoorbeeld waggelen ontstaan, een verminderd vermogen van de reactie en kan er sterke ontremming plaatsvinden.

Heroïne

  • Heroïne wordt meestal gespoten (de poeder wordt op een lepel gelegd, met water en zuur opgelost en vervolgens verhit en in een injectiespuit getrokken om tot slot in een bloedvat te worden gespoten) of geïnhaleerd (meestal wordt de poeder op een stukje aluminiumfolie gelegd, wordt de poeder daarna verhit en worden de vrijkomende dampen met een rietje opgezogen), maar kan ook worden gesnoven of worden gerookt door heroïne met tabak te vermengen.
  • Als belangrijkste effecten van het gebruik van heroïne wordt ook wel de verdoving van pijn genoemd en genot (het in grote mate voelen van plezier). Een nadelig effect dat kan ontstaan is dat de ademhaling wordt onderdrukt.

Methamfetamine

  • De drug kan worden verkregen in basevorm, kristalvorm en poedervorm en kan worden geslikt, gesnoven, gerookt of gespoten.
  • De werking ervan is dat ze je een oppeppend gevoel geeft, het je meer energie geeft, je sneller laat reageren op gebeurtenissen, je hongergevoel stilt en vermoeidheid wegneemt. Tegelijkertijd kunnen effecten worden waargenomen als het horen van stemmen in je hoofd en het krijgen va waanbeelden.

Cocaïne

  • De drug cocaïne wordt voornamelijk gesnoven door gebruikers. Dit wordt gedaan door een lijntje te leggen en deze met een rietje of een opgerold briefje geld op te snuiven. Injectie is ook mogelijk door cocaïne in water op te lossen en roken gebeurt eigenlijk alleen wanneer de stof wordt bewerkt tot crack of basecoke door middel van een chemisch proces.
  • Zoals vele soorten drugs brengt cocaïne een euforisch gevoel te weeg en krijg je een energiestoot. Daarnaast voel je je erg beweeglijk, verdwijnt je hongergevoel, stijgt je zelfvertrouwen, wordt je spraakzamer en lijkt het denken sneller en meer helder te verlopen. Als lichamelijke waarneembare factor wordt veelal het versterken van het uithoudingsvermogen genoemd.

Cafeïne

  • Cafeïne zit voornamelijk in drank maar wordt ook aan pijstillers (zoals paracetamol) toegevoegd waardoor er aan de pijnstilling een opwekkend gevoel wordt gegeven.
  • Uit onderzoek is gebleken dat door het nuttigen van enkele kopjes koffie de waakzaamheid kan worden verhoogd door het gebruik van cafeïne. Bovendien kan het korte termijn geheugen effectiever worden gebruikt.

PCP

  • De drug kan worden verkregen in een zuiver kristalachtig poeder, in een capsule of in een tablet en kan daarom worden gesnoven, ingespoten, gerookt (dit gebeurt soms doordat de drug op marihuna wordt gestrooid) of worden ingeslikt.
  • Dit middel wordt gebruikt als hallucinogeen middel (met auditieve en visuele hallucinaties, een vervorming van de perceptie van ruimte en tijd, waanideeën en desorganisatie in het denken), maar kan eveneens de pijn verlichten (er kan een gevoel van euforie ontstaan) of stimulerend werken.

Marihuana

  • De drug wordt voornamelijk als sigaret gerookt in combinatie met shag (dit wordt ook wel een joint genoemd). Ook kan zij in een cake worden gebakken of in koeken.
  • De effecten van de drug kunnen variëren van de vermindering van gevoelens van stress en een verkrijgen van een gelukzalig en/of euforisch gevoel tot het zich makkelijker overgeven aan wat er in de omgeving gebeurt.

XTC

  • De drug wordt meestal in tabletvorm gebruikt, maar kan ook worden verkregen in poeder waarvan sommigen zeggen er een puurdere en sterkere werking wordt waargenomen.
  • De werking van XTC is tweedelig, namelijk dat zij een bewustzijnsveranderde werking heeft en een stimulerende werking. De gebruiker ervan komt veelal in een euforische staat terecht (denk hierbij aan het woord extase).

Psilocybe paddestoelen

  • De drug wordt oraal ingenomen, maar kan ook gedroogd worden gerookt.
  • De paddestoelen hebben een hallucinogene effecten, namelijk dat visioenen worden veroorzaakt en er mentale hallucinaties plaatsvinden. Het gebruik ervan kan creatieve visualisatie veroorzaken, een verandering in een tijdsbesef maar ook het spontaan opkomen van erg gedetailleerde beelden.

LSD

  • Van oorsprong is LSD een vloeistof maar zij komt regelmatig als een “papertrip” (stukje karton of papier waarop LSD is gedrenkt) voor. De “papertrip” wordt dan op de tong gelegd en wanneer zij weekt komt de LSD in de bloedsomloop terecht via het speeksel in je mond. Ook zijn er tabletten LSD beschikbaar en zijn er oogdruppels op de markt waarbij een enkele druppel al genoeg is om een effect teweeg te brengen.
  • Het gebruik van LSD kan ervoor zorgen dat emoties hevig worden versterkt en bovendien kan iemand die zich gelukkig voelt in een extase raken. Er kunnen hallucinaties plaatsvinden en de beleving van ruimte en tijd kan veranderen. Bovendien kan de werkelijkheid niet goed meer worden ingeschat door gebruikers van LSD.

Mescaline

  • De drug wordt voornamelijk op een orale manier ingenomen door haar traag op te zuigen en hierna te kauwen voordat zij wordt ingeslikt. Ook kunnen capsules worden geslikt, kan droog poeder worden geslikt of kan de stof worden gerookt in combinatie met cannabis.
  • Door het roken van mescaline kan het een gevoel van “high” te zijn veroorzaken waarbij het visuele vermogen wordt verscherpt. Psychonauten gebruiken het ook wel om de geest te verkennen of om verlichting te voelen.
© 2009 - 2019 Sanne1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De verschillende soort werkingen en inname van drugsVeel mensen hebben in hun leven wel eens cannabis gebruikt, of zijn op een andere manier een keer in aanraking gekomen m…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
Met een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsMet een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsEen joint roken en dan binnen 3 uur in de auto gaan zitten, wordt binnenkort net zo hard bestraft als rijden onder invlo…
Wat doen drugs met je?Wat doen drugs met je?Jongeren en tieners zijn nieuwsgierig en willen alles ontdekken door te experimenteren. Jongeren moeten veel keuzes make…

Reageer op het artikel "De meest verslavende drugs op een rij"

Reacties

Neuron, 20-06-2012 04:39 #3
Ik vind nicotine een onderschatte drug. Ben er zelf inmiddels wel van af, en pure sigaretten roken doe ik al jaren niet meer. Ik gebruikte de sigaretten wel om tot zon 8 maanden geleden joints van te draaien, met wiet. Daar was ik wel aan verslaafd, maar tot 8 maanden terug was ik overgestapt op de waterpijp. Toen had ik veel minder wiet nodig dan daarvoor. toen rookte ik zon 10 gram wiet in anderhalve week. altijd. met de waterpijp heb ik het teruggedrongen tot maar zon 5 gram in 2-3 weken, en rookte meteen veel minder wiet, omdat er zo weinig in hoeft. ik hoefde ook niet meer meteen smorgens te blowen maar deed het liever in de avond. nu ben ik er meer dan 2 weken vanaf, alhoewel ik het niet meer als een verslaving ondervind. Ik zou het nog best wel eens willen doen zo nu en dan, maar als ik er echt aan verslaafd zou zijn had ik het allang weer gehaald. ik vind het ook geen probleem om het nog af en toe eens te proberen, zolang het niet de hele dag door word. dan kun je het makkelijk roken vind ik. Ik denk dat de verslaving echt in de tabak zat. toen ik nog sigaretten rookte, was het stoppen daarmee, eigenlijk precies hetzelfde als met joints roken. stoppen met pure wiet roken, vind ik lang niet zon probleem als stoppen met sigaretten roken. eigenlijk geen probleem. paddos vond ik wel altijd leuk om te doen, maar die werken niet verslavend, omdat je ook al wil je het elke dag doen, het werkt gewoon niet elke dag. 1 keer in de maand is dan wel te doen, maar dagelijks, dan moet je iedere dag weer meer eten en dat is niet te doen.
cocaine heb ik wel eens 1 keer geprobeerd, maar voelde niks en vond het vies, die troep in je neus en keel, en dat rare gevoel van verdoofdheid, nee, bah. alcohol drink ik soms maar merk wel dat als je 1 biertje op hebt, meteen losser word om er nog 1 te drinken, en kan wel voorstellen dat veel mensen zo verslaafd raken, of zijn, ook al drinken ze er maar 1 per avond of zo. de rest lijkt me allemaal niks

Joris, 18-12-2011 17:56 #2
Deze lijst zou de meest verslavende drugs moeten laten zien. De onderste 3 zijn hallucinogene middelen zonder verslavende effecten. Eerder tegengesteld, de middelen kunnen zo heftig zijn dat de gebruiker er doorgaans lang wacht met nog een keer gebruiken.

Tessa Scholtmeijer, 11-10-2009 16:57 #1
Zijn er ook drugs die niet verslavend zijn? Reactie infoteur, 12-10-2009
Dat is maar net afhankelijk van de persoon. Voor de éne persoon kan het gebruiken van een bepaalde drug tot verslavind leiden terwijl het bij een ander slechts een eenmalig gebruik is. Het hangt ook van factoren af zoals de reden dat iemand de drugs gebruikt (neemt iemand de drug omdat hij/zij zich rot voelt of eerder als een experiment?) en de werking van de drug op de persoon (op de éne persoon zal het een ander effect hebben dan op een ander persoon). Kortom: het is moeilijk een duidelijk ja of nee als antwoord te geven…

Infoteur: Sanne1985
Laatste update: 08-10-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 3
Schrijf mee!