InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Effect van morfine en heroïne

Effect van morfine en heroïne

Effect van morfine en heroïne Heroïne en morfine zijn beide opiaten en vallen onder de categorie drugs. Het effect van morfine en heroïne vertoont heel veel overeenkomsten. Heroïne werkt echter over het algemeen sterker dan morfine. Belangrijke effecten van morfine en heroïne zijn onder andere pijnstilling, een euforisch gevoel en remming van het ademhalingscentrum.

Morfine en heroïne

Morfine en heroïne zijn beide afgeleid van opium. Opium is afkomstig van de papaver somniferum, ook wel de slaapbol genoemd. Met opium wordt het ingedroogde melksap van deze plant bedoeld. Opium bevat alkaloïden, dit zijn plantenbasen met een ingewikkelde chemische formule. Voorbeelden van dergelijke alkaloïden zijn onder andere codeïne, noscapine en morfine. Heroïne is een zogenaamd halfsynthetisch preparaat, dit betekent dat een bepaalde alkaloïde de basis vormt en dat deze vervolgens door middel van scheikundige processen omgezet wordt in een ander opiaat. Heroïne wordt verkregen door morfine met azijnzuur te koken.

Effect van morfine en heroïne

Morfine en heroïne hebben een vergelijkbaar effect, heroïne is echter vele malen sterker. Dit betekent dat je veel minder heroïne dan morfine nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. De eerste keren dat je één van beide stoffen tot je neemt zijn over het algemeen zeer onaangenaam. Je kan last krijgen van hevige misselijkheid, jeuk, braken en duizeligheid. Wanneer het lichaam een zogenaamde tolerantie ontwikkeld heeft voor de stof leert men pas de euforische gevoelens kennen.

Lichamelijke effecten van morfine en heroïne

Pijnstilling

Morfine en heroïne behoren tot de meest effectieve pijnstillers in de geneeskunde. Ondanks de komst van diverse chemische middelen met een pijnstillend effect blijven deze opiaten de beste pijnbestrijders. De precieze werking van dit pijnstillende effect is niet bekend. Men denkt dat het pijngevoel nog wel bestaat, maar dat men door de euforische gevoelens minder aandacht voor de pijn heeft en deze daardoor minder voelt.

Dempen van hoestprikkels

Morfine en heroïne zijn zeer effectief in het dempen van hoestprikkels waardoor men niet continu moet hoesten bij ziekte. Tegenwoordig wordt hier meestal een ander opiaat, codeïne, voor gebruikt.

Remmen van ademhalingscentrum

De ademhaling wordt door gebruik van heroïne en morfine enigszins geremd, waardoor men gaat zien dat men een extreem langzame ademhaling krijgt. Dit heeft als gevolg dat het lichaam onvoldoende van vers zuurstof voorzien wordt waardoor men een blauwpaarse huidskleur kan krijgen. Bij een overdosis kan een ademhalingsstilstand optreden wat de dood tot gevolg kan hebben wanneer niet snel ingegrepen wordt.

Verminderde darmwerking

Door het gebruik van heroïne en morfine worden de peristaltische bewegingen van de darmen vermindert. Dit heeft obstipatie (verstopping) tot gevolg. Bij langdurig gebruik van de opiaten kunnen aambeien of anusfissuren ontstaan.

Kramp in bepaald spierweefsel

Er kan kramp in het gladde spierweefsel ontstaan. Dit gladde spierweefsel bevindt zich in de inwendige organen en is niet met de vrije wil te besturen. Dit heeft onder andere tot gevolg dat men vaak weinig kan plassen en last van galstenen kan krijgen. De doorgang van de maag naar de darmen kan ook verkrampt raken. Dit kan levensreddend zijn wanneer men zelfmoord probeert te plegen met opiaten omdat een maagspoeling door de spierkrampen nog lang mogelijk is.

Remming van de seksuele functies

Inname van heroïne en morfine kan bepaalde seksuele functies remmen. Zo heeft men over het algemeen minder zin in seks. Bij mannen kan impotentie ontstaan en bij vrouwen kan de menstruatie wegblijven.

Tolerantie

Wanneer men gedurende langere tijd morfine of heroïne gebruikt ontstaat er een zogenaamde tolerantie. Dit houdt in dat het lichaam gewend is geraakt aan de stoffen waardoor men meer van de stoffen nodig heeft om eenzelfde effect te bereiken. Niet ieder deel van het lichaam ontwikkelt even snel tolerantieverschijnselen. Voor het euforische gevoel ontstaat zeer snel tolerantie, voor de pijnstillende werking en de effecten op het ademhalingscentrum niet.

Overige effecten

  • Verminderde werking van het hart
  • Vernauwing van de pupillen in het oog
  • Beïnvloeden van het warmteregulatiecentrum (opiatengebruikers hebben dikwijls een wat lagere lichaamstemperatuur)
  • Daling van bepaalde hormoonspiegels

Geestelijke effecten van morfine en heroïne

Ongevoeligheid of emotieloos

Heroïne en morfine staan bekend om de euforische toestand die zij kunnen veroorzaken. Wanneer men echter langdurig gebruikt neemt deze euforie af en maakt deze plaats voor ongevoeligheid en een gebrek aan emoties. Verslaafden kunnen verstandelijk uitstekend functioneren maar lijken helemaal geen emoties meer te hebben. Men kan soms wel het uiterlijke vertoon van bepaalde emoties oproepen (zoals tranen), maar het gevoel erbij ontbreekt.

Egoïsme

Het gebruik van heroïne en morfine kan een bepaalde selectie van mensen in de hand werken. Men kijkt met name naar de 'bruikbaarheid' van zogenaamde vrienden. Dit hoeft niet persé met het oog op het verkrijgen van drugs te zijn, het kan ook gaan om een maaltijd of onderdak. Mensen zonder verslaving treden anderen over het algemeen open en oprecht geïnteresseerd tegemoet, mensen met een opiatenverslaving kijken met name naar hetgeen de ander voor hem of haar kan betekenen.
Gerelateerde artikelen
Morfine, wat is het en wanneer wordt het gebruiktMorfine heeft een sterkte, pijnstillende werking. Morfine zorgt ervoor dat het 'pijnsignaal' niet of minder sterk in de…
Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp en tabletten. Morfine kent verschillende toedieningsvormen. Morfine wordt…
Opium en papaver, enige geschiedenisOpium wordt gewonnen uit het melksap van de Papaver somniferum of de slaapbol. De zaaddozen worden in onrijpe toestand o…
Dempende middelen: Barbituraten en opiatenEen dempend middel zorgt voor een verminderde werking van je centrale zenuwstelsel. Hierdoor worden emoties van spanning…
De bijwerkingen van morfineDe bijwerkingen van morfineMensen met kanker, maar ook anderen die hevige pijnen lijden krijgen vaak morfine om de pijn te verzachten. Morfine haal…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Effect van morfine en heroïne"

Reacties

Theo, 30-10-2016 18:02 #6
Mijn ex heeft dystrofie een spierziekte die dag en nacht pijn veroorzaakt, eerst in tablet vorm daarna met pleisters omdat de pillen de maagwand aangetast hebben. Ik zit in een echtscheiding omdat ik mijn ex vrouw niet meer terugkende, overigens heeft zij de scheiding aangevraagd. Mijn ex was/is veranderd in een zombie, alles wat hierboven beschreven staat is bij haar van toepassing. Achteraf gezien ben ik blij dat ik van haar af ben, de tiran.

Michel, 09-01-2015 15:44 #5
Mijn moeder gebruikt morfine pleisters en ken ik niet meer terug: agressief, emotieloos, beledigend, angst, paniek en irreële angsten.

M-Egelmeers, 11-01-2013 14:02 #4
Pijn kan zo erg zijn (bijvoorbeeld een gebroken heup) dat het alleen met paracetamol niet uit te houden is. Maar ook bij vergevorderd stadium van kanker enz. Het is voor veel mensen de beste beslissing om Morfine te nemen, al heeft dit misschien wel de dood tot gevolg als men bijvoorbeeld ook nog een zwak hart heeft, hartfalen en/of suikerziekte. Niks is erger als pijn. Daarom kiezen sommige mensen ook voor euthanasie.

Henk Dillema, 02-04-2012 10:16 #3
Volgens mij kan Morfine op den duur ook agressie opwekken, een goede vriend van mij gebruikt ook behoorlijk wat Morfine<pleisters>en is daardoor ook erg veranderd. Hij is snel prikkelbaar en zeer achterdochtig geworden. Voordat hij Morfine gebruikte was hij een heel zachtmoedig persoon.

Jannette, 23-06-2010 19:13 #2
"Mensen zonder verslaving treden anderen over het algemeen open en oprecht geïnteresseerd tegemoet, mensen met een opiatenverslaving kijken met name naar hetgeen de ander voor hem of haar kan betekenen."
Dit zal bij veel verslaafden zo gaan, maar er zijn ook heroine verslaafden die eerlijk en open naar de andere mensen zijn, die verder een normaal leven leiden, en niet op zoek zijn naar 'bruikbare" mensen.

Dirkbaeke, 04-10-2009 23:58 #1
Morfine wordt veel gegeven in ziekenhuizen, (vooral bij kanker) maar is op de duur dodelijk; de mensen hebben wel geen pijn meer. Dus wat is nu het beste? Iets langer leven met veel pijn of… Iets om over na te denken. Reactie infoteur, 05-10-2009
Dat soort vragen is inderdaad goed om over na te denken Dirk, wegen de voordelen op tegen de (uiteindelijke) nadelen?

Infoteur: Melod
Laatste update: 03-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 6
Schrijf mee!