InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wat doen drugs met je?

Wat doen drugs met je?

Wat doen drugs met je? Jongeren en tieners zijn nieuwsgierig en willen alles ontdekken door te experimenteren. Jongeren moeten veel keuzes maken tijdens de puberteit en zijn zeer beïnvloedbaar. Wat als je in aanraking komt met drugs en verslavende middelen? Wat doet drugs met je? Welke uitwerking hebben verslavende middelen op de korte termijn? Wat doet drugs met je op de lange termijn? Kan je lichaam totaal uitgeput raken door het drugsgebruik? Welke sociale problemen veroorzaakt een verslaving?

Waarom kan een stof verslavend werken?

Het gebruik van een stof met verslavende middelen, kan bij de gebruiker een terugkerend verlangen naar die bepaalde stof opwekken. Verslavende stoffen beïnvloeden in de hersenen de neurotransmitters dusdanig, dat er een groot verlangen naar de verslavende stof ontstaat. Dit verlangen wekt nieuw gebruik van de verslavende stof op, tot het moment daar is dat de gebruiker in zijn geheel afhankelijk is geworden van de verslavende stof en er niet meer buiten kan.

De werking van verslavende stoffen op korte termijn

  • Cocaïne en pepmiddelen: Stimulerende middelen werken behalve stimulerend ook verslavend. Stimulerende middelen zoals cocaïne en pepmiddelen geven de gebruiker op korte termijn een zekere vorm van energie en zullen zich minder vermoeid voelen.
  • Amfetamine en XTC onderdrukken bij de gebruiker slaap en eetlust. Deze stimulerende middelen geven zeer snel een hoge mate van energie, maar zodra de stimulerende middelen zijn uitgewerkt zal de gebruiker zich uitgeput voelen en last hebben van hoofdpijn en duizelingen.

De werking van verslavende stoffen op lange termijn

Verslavende stoffen en middelen geven op de lange termijn zeer vervelende en gevaarlijke bijwerkingen en ziekten. Verslavende stoffen kunnen leiden tot psychiatrische of neurologische ziekten, zoals:
  • Ernstige hersenbeschadigingen,
  • Ernstige depressies,
  • Hallucinaties,
  • Ernstige concentratie stoornissen,
  • Groeistoornissen,
  • Stoornissen in de ontwikkeling van de hersenen,
  • Ernstige ondervoeding en uitdroging van het lichaam
Soms zijn de bijwerkingen van de verslavende stoffen van tijdelijke aard en KUNNEN deze bijwerkingen nog behandeld worden. Maar vaak echter zijn de bijwerkingen en ziekten die verslavende stoffen in het lichaam van de gebruiker veroorzaken van dusdanige aard, dat ze chronisch zijn en helaas ook dodelijk kunnen zijn.

Overzicht verslavende middelen die psychische en lichamelijke aandoeningen veroorzaken:

  • Paddo´s: Kunnen psychoses veroorzaken bij gebruikers. Het gevaar van paddo´s is dat de gebruiker niet kan weten hoeveel psilocybine, de verslavende stof van paddo´s, in een paddo zit. De gebruiker kan nooit weten hoeveel verslavende middelen hij binnen krijgt.
  • Cocaïne: bij regelmatig gebruik veroorzaakt cocaïne bij de gebruiker: Angsten, depressies, karakterverandering, achterdocht en wanen. Cocaïne belast de lever ernstig en belasten het hart en de bloedvaten overmatig. Roken van cocaïne veroorzaakt grote longschade. Inspuiten van cocaïne kunnen infectieziekten verspreiden zoals HIV (aids) en hepatitis.
  • XTC: XTC kunnen de neurotransmitter serotonine in de hersenen in zijn geheel uitputten, en grote hersenbeschadiging veroorzaken. Regelmatige XTC gebruikers hebben last van: Slaapstoornissen, paniekaanvallen, angststoornissen, depressies en hallucinaties.
  • LSD: Bij regelmatig gebruik veroorzaakt LSD psychoses,
  • Speed: Geestelijke prestaties, schoolprestaties en het concentratievermogen gaan zeer hard achteruit bij regelmatig gebruik.
  • Cannabis: het vergroot de kans bij jonge gebruikers op schizofrenie. Roken van cannabis veroorzaakt longschade.
  • Amfetaminen: veroorzaken bij de gebruiker bij regelmatig gebruik ernstige hersenbeschadigingen.
  • Heroïne: regelmatig roken van heroïne kan ernstige longschade veroorzaken.

Gebruik van drugs: het lichaam raakt totaal uitgeput

Door het regelmatige gebruik van verslavende stoffen en middelen raakt het lichaam van de gebruiker, ongeacht de leeftijd, helemaal uitgeput. Gebruikers die regelmatig drugs gebruiken luisteren niet meer naar hun lichaam, zij merken geen enkele
  • Vermoeidheid,
  • Pijn en
  • Honger meer op.
Op een gegeven moment zal het lichaam het helemaal opgeven…

Lichamelijke gevolgen na uitputting door drugsgebruik

Als het lichaam van de regelmatige drugsgebruiker, ongeacht de leeftijd, helemaal uitgeput raakt, kunnen dit de volgende gevolgen geven:
  • Ernstige gewichtsverlies,
  • Oververmoeidheid (het lichaam kan echt niet meer!)
  • Onhoudbare hoofdpijn,
  • Immuunsysteem zwakt in zijn geheel af,
  • Zeer vatbaar voor ernstige infectieziekten.

Sociale problemen bij een verslaving

Het gedrag en de karakter van iemand die regelmatig verslavende middelen gebruikt kan heel drastisch veranderen, in het negatieve zin van het woord. Interesses in anderen kunnen in zijn geheel verdwijnen, interesses in de lichamelijke behoeften van de gebruiker (eten, drinken en slapen) verdwijnen ook. Enkel de interesse om, op welke manier dan ook, aan de verslavende stof te komen geldt. De verslaving gaat ten koste van alles en iedereen, van je familie, van je vrienden en van je schoolprestaties. Niets doet er toe, enkel de verslaving.

Geldproblemen bij een verslaving

Regelmatig zal het gebeuren dat de gebruiker van een verslavende stof die verslaafd is, een zeer groot gebrek aan geld heeft. Alles gaat op aan de besteding van het verslavende middel. Alle middelen zullen ingezet gaan worden om hoe dan ook aan het verslavende middel te komen. Al moet de gebruiker gaan stelen van zijn geliefden, hij zal het doen.

Verslavende middelen en school

Zeer veel scholen geven enige vorm van voorlichting over drugs, alcohol en andere verslavende middelen. Deze voorlichting is zowel voor de jongeren als voor hun ouders.
Het grootste deel van de scholen hebben een schoolpreventieprogramma over drugs, roken en alcohol met als titel: “De gezonde school en genotmiddelen (DGSG).” Meer informatie is te vinden via de site: www.dgsg.nl . Dit programma helpt ook bij het signaleren van eventueel misbruik van verslavende middelen onder schoolgaande jongeren.
Gerelateerde artikelen
Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Is mijn kind verslaafd aan verslavende middelen?Twijfel je als ouder of je kind verslaafd is? Verslaafd aan drugs, alcohol of andere verslavende middelen? Welke kenmerk…
Verslaving onder jongeren voorkomenVerslaving onder jongeren voorkomenJongeren die drugs gebruiken zullen niet toegeven dat ze een probleem hebben. Het duurt vaak jaren voordat de hulpverlen…
Verslaving en de gevolgen ervanVerslaving en de gevolgen ervanEen verslaving (aan alcohol, nicotine en/of drugs) is zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe werkt een verslaving? Wat ge…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…
Ik wil hulp bij verslavingIk wil hulp bij verslavingWanneer je op een punt aangekomen bent dat je aan een verslaving denkt én hulp bij verslaving wilt zijn er diverse mogel…
Bronnen en referenties
  • www.hersenstichting.nl
  • www.drugsinfo.nl
  • www.jellinek.nl/brain/index.html
  • www.puber.sitepark.nl

Reageer op het artikel "Wat doen drugs met je?"

Reacties

Corne, 09-05-2014 19:41 #4
Hallo in dit artikel word beweerd dat psylocibine verslavend is en dat LSD gegarandeerd psychoses veroorzaken. Daarnaast staat bij LSD dat dit met regelmatig gebruik is maar, LSD werkt niet met regelmatig gebruik dan zal de werking ervan verdwijnen. Deze site geeft misleidende informatie en ik verzoek jullie dit bericht her in te zien.

Roel Kaatman, 20-12-2012 15:22 #3
Tot mijn grote verbazing wordt in dit artikel gewoon beweerd dar psylocibine verslavend is. Nee, nee, nee! Net als LSD leidt regelmatig gebruik van deze stof tot vermindering of geheel verdwijnen van de werking. Dit is de reden dat lysergzuur en psylocibine geen afhankelijkheid geven (er is geen lol meer aan…). Andere gevaren liggen wel op de loer en die worden goed genoemd.

Max, 05-09-2012 08:14 #2
Wat doen Drugs met je Gezondheid?

Diana, 08-03-2010 17:32 #1
Dit artikel komt mij bekend voor mijn zoon van 22 gebruikt canbis.
ik ben een alleen staande moeder, en kan niet met hem praten hij wil niet werken niet naar school gaan, hoe zou ik hem kunnen helpen ik sta machteloos, hij heeft vreselijke woede aanvallen Reactie infoteur, 09-03-2010
Beste Diana,

Een afschuwelijke toestand, vooral omdat je een alleenstaande moeder bent! Heeft je zoon nog wel contact met zijn vader of is de vader helemaal van het toneel verdwenen? Dit zou namelijk, hoe moeilijk ook, echt een zaak moeten zijn voor allebei de ouders!

Over het algemeen begint iemand uit nieuwsgierigheid met een verslavende middel, gezellig relaxen met de vrienden. Een enkele keer kan het starten met een verslavende middel begonnen zijn door onrustige gedachten te vermijden en problemen te vergeten.

Woedeaanvallen van je zoon zijn (meestal) een teken van onmacht. Pure onmacht. Ik durf niet te zeggen dat de onmacht door het gebruik van cannabis is, of dat hij een algeheel gevoel van onmacht heeft over zijn leven.

Diana, wil je hem echt helpen? Echt helpen? Ik ben zelf ook een moeder en ik weet hoe moeilijk het is, maar als je hem echt wil helpen moet hij gaan afkicken. Red hem nu voordat het echt te laat is! Daar is heel veel kracht en geduld voor nodig en een zeer daadkrachtige moeder die vastbesloten is haar zoon te laten afkicken. Is je zoon verzekerd? Basispakket is al voldoende! Ik zal je een paar links doorgeven voor meer advies.

Verder, juist omdat je een alleenstaande moeder bent, en ook maar een mens bent, zal je veel heftige emoties tegenkomen tijdens het proces van het afkicken van je zoon. Doe het niet alleen, zorg dat je zelf ook hulp krijgt. Ga langs bij je huisarts, geef aan wat je bedoelingen zijn en vraag hem/haar om hulp. Plaatselijk zullen er hulpgroepen zijn voor ouders met verslaafde jongeren, praat met elkaar en steun elkaar. Dat heb je echt nodig!

Hier enkele links:
http://www.jellinekminnesota.nl/Voor_wie/
http://www.e-hulp.nl/nieuws/Wiet-verslaafden_kicken_online_af/224
http://www.thehomeclinic.nl/cannabisverslaving/

Beste Diana, ik wil zowel jou als je zoon zo ongelooflijk veel succes en sterkte toewensen!

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 4
Schrijf mee!