InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wiet, wat doet het met je?

Wiet, wat doet het met je?

Veel mensen hebben in hun jeugd wel eens een jointje gerookt. Onschuldig als het bij een enkele blijft. Maar wat als het daar niet bij blijft? Wat als wiet een verslaving wordt? En wat kan je daar dan aan doen? Vaak is er meer hulp voorhanden dan men weet. In dit artikel gaan we in op de gevolgen van cannabisgebruik en over hulp bij het afkicken.

Wat doet het met je?

Als je wiet rookt, word je "high". Afhankelijk van je stemming word je dan blij, vrolijk, melig maar je kan ook angstig, lui en sober worden. Dat komt omdat cannabis je stemming op dat moment versterkt. Als je "stoned" wordt betekent dat dat je de effecten van het wietgebruik lichamelijk voelt. Je benen worden zwaar, het kost je moeite je in te spannen. Je voelt je vaak heel erg ontspannen, zonder besef van tijd en dingen worden anders ervaren. In cannabis zit de stof "thc" (tetrahydrocannabinol). De thc is eigenlijk de daadwerkelijke stof waardoor je high of stoned wordt. Hoe lang de effecten van één joint blijven aanhouden is ook afhankelijk van het percentage aan thc. De stof thc breekt suiker af in je bloed waardoor je honger of trek krijgt. Dit zijn de alom bekende "vreetkicks". Niet iedereen krijgt een vreetkick, hoe je reageert op cannabis is bij iedereen anders.

Gevolgen

Er zijn een aantal gevolgen te onderscheiden. De gevolgen bij kortdurig gebruik en bij langdurig gebruik. De gevolgen bij kortdurig gebruik zijn te onderscheiden in fysiologische verschijnselen, cognitieve verschijnselen en psychische verschijnselen en vinden plaats direct na gebruik van cannabis. Hieronder volgt een opsomming.

Fysiologische verschijnselen

  • Ataxie
  • Droge mond
  • Wazig zicht
  • Verhoogde hartslag
  • Verhoogde eetlust
  • Slappe spieren

Cognitieve verschijnselen

  • Geen tijdsgevoel
  • Geen gevoel voor ruimte
  • Minder alert
  • Vertraagde reactietijd
  • Moeite met wiskundige vragen

Psychische verschijnselen

  • Euforisch gevoelens
  • Ontspannen
  • Depersonalisatie
  • Het zien van illusies of waanbeelden
  • Paniekaanvallen

Gevolgen bij langdurig gebruik

Bij jongeren kan regelmatig cannabisgebruik ernstige concentratieproblemen opleveren. Op den duur kan men zelfs afhankelijk worden van de werkzame stof thc. En men kan serieuze schade aan de longen krijgen, maar er zijn weinig tot geen gevallen bekend van psychologische of neurologische afwijkingen op lange duur. Uit de praktijk blijkt echter dat een veelvuldig cannabisgebruiker wel de volgende effecten verwachten;
  • Concentratie, reactievermogen en geheugen kunnen verminderen
  • Psychische problemen kunnen ontstaan
  • De kans op depressie wordt groter
  • Men kan paniekaanvallen krijgen
  • Men kan in een sociaal isolement raken

Afkicken

Afkicken van wiet is moeilijk, maar niet onmogelijk zonder hulp. Vaak ervaart een ex- cannabis gebruiker rusteloosheid en gebrek aan eetlust als afkickverschijnsel. Daarnaast horen ook slecht slapen en snel geïrriteerd zijn bij die verschijnselen. Zelfstandig afkicken is mogelijk maar vereist een sterke wilskracht en zelfdiscipline. Het afkicken gebeurt vaak in stappen en in sommige gevallen met hulp van een psycholoog. Wil je hulp bij het afkicken dan zou je met je zorgverzekeraar kunnen bellen. In sommige gevallen wordt een behandeling vergoed en kan er doorverwezen worden. Daarnaast is hulp bij eigen huisarts zoeken ook een goede optie. Men kan dan in overleg kijken wat de beste methode is om af te kicken. Het is ook mogelijk om via internet hulp te krijgen. Er zijn bepaalde programma's waar een deelnemer aan mee kan doen, bijvoorbeeld op de site Cannabis onder controle. Ook is er is veel informatie beschikbaar over diverse afkick-klinieken.
© 2012 - 2019 Cath2504, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blowen en de effectenBlowen en de effectenIn de grote steden zoals Amsterdam en Den-Haag kom je veel mensen tegen die blowen. Het is een verslaving waar mensen zi…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
Gedoogbeleid: coffeeshops in NederlandIn Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederland…

Reageer op het artikel "Wiet, wat doet het met je?"

Reacties

Helder, 01-05-2015 15:16 #4
Het zou inmiddels een verademing zijn wanneer er een gedegen voorlichting in Nederland op gang komt over cannabis.
Ik raad iedereen aan artikelen, ervaringen en studies van buiten onze landgrenzen te lezen.
De focus ligt te vaak op het stereotype "luie stoner die videospelletjes" speelt terwijl de oorzaak hiervan bij dieper onderzoek in de achtergrond en opvoeding van de persoon ligt en niet
het middel wat hij/zij gebruikt om daar mee om te gaan.
De invloed op elk individueel persoon is verschillend en er is inmiddels een zeer grote variatie aan soorten die NIET met elkaar vergelken kunnen worden.
Er zijn een aanzienlijk groter aantal personen die dagelijks cannabis gebruiken en daarbij een normaal leven leiden, zelfs buiten het aantal mensen die dankzij deze plant weer een beter vooruitzicht op leven hebben gekregen door medische aandoeningen die hier behandeld worden met uiterst schadelijke medicatie.
Denk hierbij aan reuma, lyme, MS, kanker maar ook zeker aan een scala van psychische en autistische "aandoeningen".
Baat bij fysieke klachten is er met name door de werking van CBD maar de psychotische werking van THC kan bij de laatste 2 juist een verheldering zijn indien de juiste soort en dosis gebruikt word.
Een overdosis is onmogelijk en de geaccepteerde medicatie die hiervoor gebuikt wordt heeft vaak een averechts gevolg, zeker wanneer behandeling gestopt word.
De Amerikaanse media heeft inmiddels al enige tijd terug publiekelijk zijn excuses gemaakt voor de jarenlange misleidende propaganda en het zou de Nederlandse sieren het zelfde te doen nu wij zelfs achterlopen op de ons omringende landen in Europa.
Mijn verhaal is bewust beknopt omdat ik niemand wil overtuigen met mijn woord maar ik spoor u hartelijk aan uw eigen research te doen in deze tijd waarin dat mogelijk is en nu niet afhankelijk hoeft te zijn van kanalen die nieuws brengen met een motief of het klakkeloos kopieren.
Google is uw vriend, succes!

Ramon, 11-11-2013 12:16 #3
Ik zou graag zien dat het verschil tussen mensen die het wel en mensen die het niet gebruiken om problemen te vergeten in dit artikel wordt opgenomen. Zelf gebruik ik al vrij lang regelmatig wiet, maar nooit om mijn problemen te vergeten. Sterker nog, als ik ergens mee zit en ik rook een joint, denk ik er alleen maar meer over na.
Ook zou ik graag willen zien dat dit lijstje enigszins wordt bijgewerkt:

- Psychische problemen kunnen ontstaan
- De kans op depressie wordt groter
- Men kan paniekaanvallen krijgen
- Men kan in een sociaal isolement raken

Dit hele rijtje, geldt voor mensen die er in eerste instantie al gevoelig voor zijn, mensen die op jonge leeftijd al met psychologische problemen te maken hebben gehad. Iemand die mentaal sterk in zijn schoenen staat, zal deze problemen niet krijgen.

Het gedeelte van een verminderd geheugen is helaas wel waar.

Jan, 16-10-2013 12:28 #2
Drinken en roken is net zo slecht als je er te veel van neemt…

Cindy, 10-10-2013 09:58 #1
Ik heb een man die zelf verslaafd is aan wiet en hasj hij rookt voornamelijk hasj ik heb er een pest hekel aan. ik merk aan zijn gedrag dat hij er agresiever door geworden is. afhankelijk van het blowen. eet weinig. en dan af en toe weer vreet buien. allemaal psygische klachten. waar ik verder niks mee kan doen. als hij er zelf niet mee instemt. onze relatie word er ook niet beter van. als hij geen hulp zoekt raakt hij alles kwijt! hij heeft notebene 2 kinderen hij moet een goed voorbeeld aan ze geven. ik zie aan zijn zoon dat het een kopie van zijn vader wordt is zo slecht voor die jongen, hij beseft echt niet wat hij iedereeen aandoet omdat ie dan weer vlucht in het blowen om zijn problemen te vergeten. maar hij vergeet 1 ding hij is het probleem zelf, hij beschuldigt iedereen wat niet fair is. en daardoor raakt hij zelf gefrustreerd van want hij heeft er elke x spijt van hoe hij doet. maar vervalt toch altijd weer in hetzelfde patroon. ik denk dat ik een afkick kliniek ga inschakelen. en hopen dat ie eraan meewerkt. want verslaafde mensen ontkennen dat ze verslaafd zijn.

Infoteur: Cath2504
Gepubliceerd: 16-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 4
Schrijf mee!