InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft organiseren: De bruidstaart uitzoeken

Bruiloft organiseren: De bruidstaart uitzoeken

Bruiloft organiseren: De bruidstaart uitzoeken Een bruiloft organiseren. De datum plannen is misschien nog wel het gemakkelijkst. Want daarna gaat het grote georganiseer pas echt beginnen. Of het nu een groot spetterend feest wordt, of een intiem samenzijn met een klein clubje familie en vrienden, een bruidstaart kan natuurlijk niet ontbreken. Een bruidstaart vormt altijd een speciaal hoogtepunt van een bruiloft. Het moment waarop het kersverse bruidspaar de bruidstaart aansnijdt doet menig fototoestel klikken. U kunt de taart zo persoonlijk maken als u maar wilt. Met fotoafdrukken, echte bloemen, uw lievelingskleuren. Met de vele gespecialiseerde bedrijven kunt u alle kanten op en uw persoonlijke wensen vertalen in een spectaculaire bruidstaart.
Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay

De traditie van de bruidstaart

De bruidstaart en het ritueel rond het aansnijden van de bruidstaart is een Westerse traditie. Een traditie die tot op heden nog helemaal in stand wordt gehouden. Als afsluiting van het diner, volgt een dessert in de vorm van een bruidstaart. Deze bijzondere taart stond dan symbool voor geluk en vruchtbaarheid. Traditiegetrouw werd de taart gezamenlijk aangesneden door het kersverse bruidspaar. Een moment waar door alle bruiloftsgasten naar uit gekeken werd. Dit bijzondere moment, van het door het bruidspaar gezamenlijk aansnijden van de bruidstaart bestaat nog steeds. Alleen wordt het moment waarop veel losser en vrijer benaderd. Er is een bruiloft en een bruidstaart, maar het bruidspaar bepaalt het moment waarop de bruidstaart wordt aangesneden. De traditie is er dus zeker nog, alleen wordt het wat persoonlijker ingevuld.

Gespecialiseerde bedrijven voor de bruidstaart

De meeste banketbakkers zijn nog steeds de vertrouwde adressen voor het vervaardigen van een mooie bruidstaart. Over het algemeen is er een kaartenboek of soort van catalogus aanwezig waarin foto's en voorbeelden van bruidstaarten zijn opgenomen. Daar kan desgewenst een keuze uit worden gemaakt en vaak is het ook nog mogelijk om er eigen wensen en ideeën aan toe te voegen. Zoals met alles, is er ook voor de bruidstaarten veel meer mogelijk dan het traditionele verhaal. Wie gaat zoeken op het internet zal al snel ontdekken dat er veel bedrijven of bedrijfjes zijn, die zich er op gericht hebben om de mooiste bruidstaarten te maken. Door de creativiteit van de makers is bijna alles mogelijk. Met als resultaat een persoonlijke bruidstaart die aan alle eisen en wensen voldoet.

Wat is een persoonlijke bruidstaart?

Dat er veel mogelijk is op het gebied van bruidstaarten is inmiddels duidelijk. Het allerleukste is nog wel om te kiezen voor een bijzondere en heel persoonlijke bruidstaart. In een gesprek met de potentiële maker van de bruidstaart, komen vast allerlei persoonlijke verhalen naar boven. Veel hedendaagse bruidstaarten-makers halen hun inspiratie voor de te maken taart uit deze gesprekken. Zo ontstaan de meest persoonlijke en unieke creaties. Een gezamenlijke hobby, de eerste ontmoeting of een gemeenschappelijke toekomstdroom kan dan zomaar resulteren in een heel bijzondere en unieke bruidstaart.

Hoe ziet de ideale bruidstaart eruit?

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay
Een bruidstaart met echte bloemen
Dat is natuurlijk helemaal bijzonder, een bruidstaart waarop echte bloemen zijn verwerkt. Traditiegetrouw is een bruidstaart al getooid met heel veel bloemen. Over het algemeen gaat het dan om bloemen die gemaakt zijn van marsepein. Maar het is natuurlijk veel leuker en bijzonderder als dit echte bloemen zijn. Dit is geen enkel probleem, want er zijn namelijk verschillende eetbare bloemen. Denk dan aan de bloemen van het viooltje of de Oost-Indische Kers. De prachtige natuurlijke en felle kleuren van de echte bloemen zorgen ervoor dat het effect van die echte bloemen extra bijzonder is.

Bruidstaart in de vorm van cup cakes

Het lijkt wel of de traditionele bruidstaart steeds meer plaats moet gaan maken voor de cup cakes. Cup cakes zijn in elke kleur of met elk thema te maken, kunnen op een heel leuke manier worden gepresenteerd en zijn helemaal van deze tijd. Daarbij is het misschien ook niet onbelangrijk, dat de cup cakes al snel een stuk goedkoper zijn dan een bruidstaart. Cup cakes zijn gemakkelijk te presenteren en te consumeren. Wel jammer is dat het ceremonieel van het aansnijden van de taart hierbij dan helemaal ontbreekt.

Spectaculaire thema bruidstaarten

Bron: Germain, PixabayBron: Germain, Pixabay
Elkaar ontmoet op een wereldreis? Laat een bruidstaart maken in de vorm van een wereldbol. Hebben jullie samen een eigen bedrijf? Maak het bedrijfslogo na als thema voor jullie bruidstaart. Of bedenk iets wat refereert aan jullie hobby's of bijzondere eigenschappen. Wees creatief en laat de maker van de taart ook creatief meedenken. Op die manier krijgen jullie de taart waar nog heel lang over nagepraat zal gaan worden.

Bruidstaart in alle mogelijke smaken

Alle kleuren, vormen en smaken zijn tegenwoordig mogelijk. Denk hierbij aan chocoladetaart, slagroomtaart, walnotentaart, vanillecake of wat men maar wilt. Zelfs truffel-, citroen, peer- of kaneelcake kan gemaakt worden. En wat te denken van een bijzondere notentaart. Verras de bruiloftsgasten met een bijzondere en unieke smaak. Het is altijd verstandig om de uitgekozen vooraf te proeven. Het is niet meer dan normaal dat je weet wat je gasten voorgeschoteld zullen krijgen. Zeker bij bijzondere smaken is het een redelijke vraag aan de maker om een proefversie in mini vorm te maken. Ook krijgen jullie dan alvast een indruk van het uiterlijk van de taart.

Spectaculaire entree van de bruidstaart

Natuurlijk kan de taart al in de zaal aanwezig zijn, op het moment dat de gasten arriveren. Maar het is ook mogelijk dat hij op het moment suprême wordt binnen gereden. Dan is het natuurlijk helemaal leuk als er tegelijkertijd bijzondere en toepasselijke muziek wordt gespeeld. En wat te denken van spetterend vuurwerk! Denk er eens over na en bespreek het met de betrokkenen. Er is vaak veel meer mogelijk dan men op het eerste gezicht denkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruidstaart, traditie & cakeBruidstaart, traditie & cakeHét hoogtepunt van ieder bruiloftsfeest, de BRUIDSTAART. Vol van symboliek hoort een enorme glimmende bruidstaart bij ee…
Een thema aan je bruiloft gevenJe bruiloft is een van de mooiste dagen uit je leven. Een zorgvuldige planning gaat aan de grote dag vooraf, zodat alles…
Een thema voor je bruiloft kiezenEen thema voor je bruiloft kiezenEen bruiloft is voor veel mensen één van de mooiste dagen van hun leven. Alles moet dan ook perfect zijn en een goede vo…
Trouwen op eigen wijzeTrouwen op eigen wijzeEen standaard bruiloft zit vaak vol tradities en gebruiken. Het vergt veel voorbereiding, het kost vaak duizenden euro’s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Germain, Pixabay

Reageer op het artikel "Bruiloft organiseren: De bruidstaart uitzoeken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 25-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft organiseren
Schrijf mee!