InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De heer Knigge over etiquette

De heer Knigge over etiquette

Een man leefde in de 18e eeuw en schreef een boek met de titel: Over de omgang met mensen. Daarin stonden zaken als: je fatsoenlijk gedragen. Dat boek maakte de schrijver Adolph Franz Friedrich Ludwig Knigge beroemd, tot deze dagen toe. Nu nog verschijnen boeken over het onderwerp etiquette, met de nieuwste trends in goede manieren. Ken jij ze ook?

Gezondheid!

Bij niezen is het niet meer de gewoonte om de veroorzaker door de ruimte heen hard roepend gezondheid te wensen. Beter is het te negeren. Hetzelfde geldt wanneer glazen per ongeluk omgestoten worden of als iemand een verkeerde, niet passende opmerking maakt. Wie er nl. op ingaat, brengt de aandacht op hetgeen gebeurd is en dat brengt de persoon die het gedaan heeft, nog meer in verlegenheid.

Onbeleefd is het ook, als je de deur voor iemands neus (man of vrouw, dat maakt niet uit) dicht laat vallen. Dat geldt ook voor autodeuren. En ook zal bijv. je oma het heel fijn vinden als je haar helpt bij het in- en uitstappen. En natuurlijk maken de heren een goede indruk als ze het portier voor de dames openhouden.

Aangenaam!

Als je aan vreemde mensen voorgesteld wordt: de oudere geeft een hand, de dame geeft de heer een hand. Wanneer geen van beiden aanstalten maakt dit te doen, is handen schudden niet persé nodig. Lach vriendelijk, maar steek niet je handen in je zakken!

Mensen van dezelfde leeftijdscategorie kunnen rustig 'je' en 'jij' tegen elkaar zeggen. Maar als je van verschillende leeftijd bent en je elkaar nog niet goed kent, wacht je met tutoyeren totdat de oudere dit aanbiedt.

Ridderlijk: Bij het trap oplopen gaat de heer na de dame, bij het trap aflopen gaat hij voor haar. Als er dan iets fout gaat, kan hij haar opvangen.
Bij het betreden van een restaurant gaat de man eerst, of hij moet de dame voorlaten. Op straat loopt de vrouw aan de rechterkant, de man aan de linkerkant. Dat stamt nog uit de tijd dat de ridders zwaarden droegen en zij hun prinses verdedigen wilden.

Ellebogen van tafel!

Bij het eten zijn geluiden als smakken, slurpen en boeren uit den boze. Ook belangrijk: rechtop zitten. De handen bevinden zich tot de pols op tafel, de ellebogen dus niet!

Wie tijdens het eten een korte eetpauze maakt, kruist het bestek op het bord. Dat betekent: ik ben nog niet klaar. Heeft men genoeg gehad, dan wordt het bestek parallel aan elkaar op het bord gelegd. Het servet wordt overigens op de schoot uitgevouwen neergelegd en alleen tussendoor voor het schoonmaken van de mondhoeken gebruikt. En als je bijv. niet weet, hoe je vis eet: kijk het dan af van een volwassene.

De mobiele telefoon

Het is niet netjes om tijdens een gesprek een SMS te lezen of te schrijven. Is het echter wel belangrijk, wijs daar dan op en verontschuldig je. Aan tafel geldt: het geluid van je telefoon uitzetten en niet naast je bord leggen. Als je toch dringend telefoneren moet, verlaat je de ruimte.

Wil je het uitmaken met je vriend of vriendin, maar je weet niet hoe? In ieder geval niet per SMS of email. Dat is niet alleen onpersoonlijk en kwetsend, je geeft diegene daarmee ook geen kans op een verklaring. Een gesprek onder vier ogen is weliswaar niet makkelijk, maar het laat wel zien dat je karakter hebt, ook bij andere onenigheden.
Gerelateerde artikelen
Etiquette, goede manieren, hoe hoort het eigenlijk?Etiquette, goede manieren, hoe hoort het eigenlijk?Waar is ons gevoel voor goede manieren gebleven? Weten Nederlanders niet meer hoe het hoort? Is het zo moeilijk om bij d…
Etiquette Gelegenheidskleding - DresscodeEtiquette Gelegenheidskleding - DresscodeVan gelegenheidskleding, etiquette of een dresscode kan sprake zijn bij officiële gelegenheden, zoals een gala, ceremoni…
Niezen, uitleg wat het is en hoe het kan ontstaanIedereen niest wel eens, alleen de een meer dan de ander. Waardoor dat komt? Raar maar waar, het kan door eten, (zon-) l…
Zakendoen in Japan: Culturele OmgangsvormenZakendoen in Japan: Culturele OmgangsvormenVoor veel zakenlieden heeft zakendoen met Japan iets afschrikwekkends. Het land wekt de indruk afgesloten en moeilijk te…
Netmeeting en etiquette: vergaderen over het netNetmeeting en etiquette: vergaderen over het netIn veel bedrijven gebeurt het al, vergaderen over het net. Dit bespaart kosten en maakt het voor thuiswerkende collega's…

Reageer op het artikel "De heer Knigge over etiquette"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!