InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft organiseren: De trouwlocatie uitzoeken

Bruiloft organiseren: De trouwlocatie uitzoeken

Bruiloft organiseren: De trouwlocatie uitzoeken De trouwlocatie uitzoeken lijkt bepaald niet het moeilijkste onderdeel van het organiseren van een bruiloft. Maar vergis je daar niet in! Ga niet klakkeloos naar het gemeentehuis van de gemeente waar je woont. Doe eens een onderzoek naar de trouwtarieven per gemeente. Daar kan namelijk een groot verschil in zitten. Maar kijk eens verder dan het gemeentehuis. Nederland kent heel veel bijzonder en officiële trouwlocaties. En als daar niets tussen zit wat bij jullie past, dan kan trouwen in het buitenland ook nog!

Trouwlocatie bepalen

Bron: Onbekend, PixabayBron: Onbekend, Pixabay
Trouwen op het gemeentehuis
De meest voor de hand liggende trouwlocatie is het gemeentehuis in de eigen woonplaats. In verreweg de meeste gevallen wordt er verder niet bij stilgestaan en gewoon in de eigen gemeente getrouwd. Dat is natuurlijk geen enkel probleem en misschien voor de meeste bruiloftsgasten ook wel een handige en gemakkelijk bereikbare bestemming. Maar trouwen doe je maar één keer. Het is daarom dan ook wel zo leuk om eruit te halen wat er in zit. Met een kleine extra inspanning heb je misschien binnen de kortste keren een veel leukere en uniekere trouwlocatie gevonden.

Trouwtarieven per gemeente verschillend

Bron: Natuurfan1978, PixabayBron: Natuurfan1978, Pixabay
Lijkt het je de normaalste zaak van de wereld om in je eigen gemeente te trouwen? Misschien moet je toch eens even rondkijken welke trouwtarieven er gerekend worden in de verschillende gemeentes in jullie (directe) omgeving. Het kan zomaar zijn, dat jullie, door te trouwen in een buurgemeente, opeens heel wat kosten uit kunnen sparen. Of dat opweegt tegen het feit dat je niet trouwt in je eigen gemeente (dit blijft ook altijd als trouwlocatie in jullie trouwboekje staan) is uiteraard een heel persoonlijke keuze. De duurste gemeente van Nederland vraagt meer dan 550, de goedkoopste gemeente trouwt je al voor 72. Dit is uitvergroot en gelijk het grootst denkbare verschil op dit moment in Nederland, maar dat even vergelijken loont, dat blijkt daar zeker wel uit. Vaak maakt het ook nog uit op welke dag in de week de bruiloft plaats gaat vinden. Een doordeweekse dag is goedkoper dan de vrijdag en de (peperdure) zaterdag. In sommige gemeentes kan je op maandag zelfs gratis trouwen. Het lijkt allemaal wat berekenend en niet passend bij het romantische karakter van de bruiloft. Maar er komen al zoveel kostenposten op je af, dat het helemaal niet gek is om overal eens kritisch naar te kijken. In principe maakt het niet uit waar je voor de burgerlijke stand trouwt. Je mag als aanstaand bruidspaar overal trouwen, mits het een officiële trouwlocatie betreft.

Gemeentehuis of toch een bijzondere trouwlocatie?

Wordt het toch één van de Nederlandse gemeentehuizen of gaat de voorkeur uit naar een intiemere en persoonlijkere locatie? Vroeger was men gebonden aan het trouwen op het gemeentehuis. Tegenwoordig zijn veel meer plekken aangewezen als officiële trouwlocatie. Want dat is wel een vereiste, anders kun je er niet voor de wet (lees: burgerlijke stand) trouwen. Naast gemeentehuizen zijn ook veel kerken, musea, speciale hotels, kastelen en landgoederen aangewezen als officiële trouwlocatie.

Trouwen op een kasteel of landgoed

Ga maar eens op zoek en jullie zullen al snel ontdekken dat er verspreid over het hele land kastelen en landgoederen staan waar getrouwd kan worden. En een dergelijke oude en soms ook historische plek geeft aan een trouwdag toch een extra bijzonder tintje. Enkele kastelen en landgoederen waar getrouwd kan worden:
Bron: S.J. de Waard, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Bron: S.J. de Waard, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Kasteel Duyvenvoorde
  • Kasteel van Rhoon
  • Kasteel Oud Wassenaar
  • Kasteel de Wittenburg
  • Muiderslot
  • Slot Zeist
  • Slot Zuylen

Trouwen in een museum, dierentuin of buitenlocatie

Trouwen in een museum

Ook diverse musea zijn aangewezen als officiële niet-gemeentelijke trouwlocatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Van Abbemuseum
  • Groningermuseum
  • Panorama Mesdag

Trouwen in een dierentuin

Ouwehands Dierenpark in Rhenen is ook een goedgekeurde trouwlocatie! Dat is toch een wel heel bijzondere plek om elkaar het jawoord te geven! Ook voor de gasten is dit een bijzondere plaats om naar toe te komen voor het vieren van een bruiloft!

Trouwen op een buitenlocatie

Het blijft een risico houden in ons klimaat, maar wie niet waagt wie niet wint. Zoek een unieke trouwlocatie in de open lucht en denk daarbij aan één van de volgende mogelijkheden:
  • Tuinarchitectuurpark Makeblijde in Houten
  • De Waterlely in Lelystad

Trouwen op bijzondere locaties

De lijst met bijzondere locaties is bijna oneindig. Wie op zoek gaat zal steeds meer mogelijkheden ontdekken. Trouwen op een schip, in een strandpaviljoen of in een attractiepark? Ja echt, het kan allemaal! Wie wil kan elkaar ook in de Efteling officieel het jawoord geven.

Trouwen in het buitenland

Buitenlandse trouwlocatie zoeken

Wie echt een aparte trouwlocatie zoekt, moet misschien uitwijken naar het buitenland. Maar dan wordt het tegelijkertijd wel allemaal een heel ander verhaal. Er valt veel meer te regelen, vaak ook zaken waar je als aanstaand bruidspaar amper weet van hebt. En uiteraard hangt hier ook een prijskaartje aan. Wie overweegt om in het buitenland te trouwen moet misschien toch denken aan het inschakelen van een gespecialiseerd bedrijf of een weddingplanner met ervaring op het gebied van buitenlandse bruiloften. Een trouwdag kan maar één keer georganiseerd worden en het is belangrijk dat alles goed verloopt. Overdoen is geen optie. Laat een bruiloft in het buitenland daarom maar aan specialisten over.

Populaire trouwlocaties buiten Nederland

  • Afrika - Seychellen
  • Afrika - Mauritius
  • Afrika - Zuid-Afrika
  • Amerika - Florida
  • Amerika - Hawaii
  • Azië - Indonesië (Bali)
  • Caribbean
  • Europa - Cyprus
  • Europa - Italië
  • Europa - Griekenland
  • Europa - Malta

Wie van plan is op één van de bovenstaande locaties te trouwen, hoeft eigenlijk niet meer na te denken over een bijzondere bestemming voor de huwelijksreis!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De mooiste trouwlocaties van Noord-HollandWoon je in Noord-Holland en ben je op zoek naar een bijzondere en romantische trouwlocatie om jullie huwelijk te vieren.…
De mooiste trouwlocaties van Zuid-HollandBen je op zoek naar een romantische locatie in Zuid-Holland voor jullie bruiloft? Wat dacht je van een sprookjesachtig k…
De mooiste trouwlocaties in de provincie UtrechtDe mooiste trouwlocaties in de provincie UtrechtWoon je in of vlakbij de provincie Utrecht en ben je op zoek naar een bijzondere trouwlocatie? Een mooi kasteel bijvoorb…
Het zoeken naar een trouwlocatieHet zoeken naar een trouwlocatieVoor een bruiloft moet een hoop geregeld worden. Zo zult u ver van te voren op zoek moeten naar een geschikte trouwlocat…
De kosten van een bruiloftHet is in zicht: de mooiste dag van je leven. De dag waarop je elkaar het ja-woord geeft. Nu moet je van alles regelen:…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bruiloft organiseren: De trouwlocatie uitzoeken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 20-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Bruiloft organiseren
Schrijf mee!