InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Leven in de gevangenis

Leven in de gevangenis

Veel mensen denken dat het leven in de Nederlandse gevangenis vergelijkbaar is met het verblijf in het hotel. Toch is hier absoluut niets van waar. Zo word je vrijheid hier echt van je ontnomen. Je wordt 24 uur per dag in de gaten gehouden en je kunt niets doen, zonder dat er iemand met je meekijkt. Overal zijn camera’s aanwezig.

Penitentiaire inrichting

Een gevangenis wordt ook wel een penitentiaire inrichting genoemd. Als je bent veroordeeld en je moet zitten, dan word je op de dag van je aankomst gecontroleerd. Dit betekent dat je uit de kleren moet. Je kleding wordt goed onderzocht op bezittingen. Ook wordt je urine gecontroleerd. In Nederland gebeurt dit op een humane wijze. Daarna krijg je een intakegesprek en word je door een medewerker naar je cel gebracht. De mannen en vrouwen zitten gescheiden. Je wordt dus naar een afdeling gebracht die uitsluitend voor mannen of voor vrouwen is.

Medewerkers in de gevangenis

In de gevangenis werken Penitentiair Inrichtingswerkers (PIW’s ers) en Bewaarders (Bewa’s). De PIW’ers zijn het aanspreekpunt voor de gedetineerden. Zij zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse zorg en begeleiding van de gedetineerden. Ook kijken zij er strikt op toe dat de regels worden nageleefd en treden ze op bij agressief gedrag en crisissituaties. De Bewa’s zijn weer verantwoordelijk voor de bewaking en de beveiliging. Zij voeren de bagagechecks en de toegangscontroles uit, beheren communicatiemiddelen en sleutels en volgen de bewegingen binnen de gevangenis met een cameracircuit.

Voorbereiden op terugkeer

Gedetineerden worden zo goed mogelijk voorbereid op een terugkeer in de maatschappij. Zo wordt er van ze verwacht dat ze meedoen aan een dagprogramma. Dit bestaat uit een aantal verplichte onderdelen als recreatie, bezoek, sport, luchten, werken, het gebruik van de bibliotheek en het recht op medische en geestelijke verzorging. De tijd dat gedetineerden vrij zijn worden vaak in de cel doorgebracht. Veel gedetineerden hebben nog nooit een opleiding gevolgd of een diploma gehaald. Om ervoor te zorgen dat ze, na hun terugkeer in de maatschappij, niet nog een keer de fout ingaan, kunnen ze onder bepaalde voorwaarden een beroepsopleiding volgen. Het is wel zo, dat de gevangene dan voldoende gemotiveerd moet zijn en de opleiding moet kunnen afmaken binnen de tijd van de gevangenisstraf. Door het behalen van een diploma is de kans op werk een stuk groter.

Recht op arbeid

Een gedetineerde heeft recht op arbeid. Hiermee verdienen ze een klein bedrag waarmee ze een televisie of koelkast kunnen huren of rookwaren kunnen kopen. Het werken zorgt ook voor een juist dagritme en structuur. Ook dit draagt weer bij aan een succesvolle re-integratie in de maatschappij nadat de gevangenisperiode voorbij is. Verder kan je als gedetineerde ook weer wat werkervaring opdoen.

Diverse werkzaamheden

Vanuit de gevangenis kunnen er diverse soorten werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals lopende bandwerk tot aan vakarbeid. Dit kan bijvoorbeeld in werkplaatsen voor hout- en metaalbewerking en voor recyclewerkzaamheden, in callcenters, naaiateliers, groentekwekerijen en betonfabrieken. Ook zijn er in Nederland veel penitentiaire inrichtingen met een eigen productiebedrijf.

Goede nazorg

Veel gedetineerde komen na een korte of lange tijd weer vrij. Om herhaling te voorkomen is een goede nazorg heel belangrijk. De gemeente waar de ex-gedetineerde gaat wonen is hier verantwoordelijk voor. Deze zorgt voor opvang en begeleiding. Het is heel belangrijk voor de ex-gedetineerde dat de volgende zaken zijn geregeld: identiteitspapieren, schuldhulpverlening, inkomen, huisvesting en zorg. Om de re-integratie zo goed mogelijk te laten verlopen, wordt een gedetineerde in de gevangenis al voorbereid op de terugkeer in de maatschappij. Zo krijgen sommige gevangenen arbeidstoeleiding of trainingen, zoals agressietraining. De nazorg wordt vaak verzorgd door een medewerker van de maatschappelijke dienstverlening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Brug
  • Write a prisoner

Reageer op het artikel "Leven in de gevangenis"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 20-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!