InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Top 3 gevaarlijkste gevangenissen van de wereld

Top 3 gevaarlijkste gevangenissen van de wereld

Elke gevangenis is een verschrikking, binnen de muren van een gevangenis houdt criminaliteit bijna altijd stand. Met name in Amerika is duidelijk te zien hoe er in de gevangenis bendes ontstaan, hoe er dag in dag uit mensen worden vermoord en met name worden verkracht. En hoe kan het ook anders, wanneer je de grootste criminelen van de wereld bij elkaar stopt. Velen zullen de buitenwereld nooit meer terugzien, tonen geen emotie meer en draaien hun hand dan ook niet om voor een goed gevecht.

Een woordje vooraf

Sommigen zijn bang voor wat er in de Nederlandse gevangenis gebeurd, en alle recht hebben ze daar toe, maar als je het vergelijkt met Amerika’s meest gevaarlijke gevangenissen zullen velen er al snel anders over denken. Elke gevangenis die voorkomt in de onderstaande top 3 is vergelijkbaar met de hel. Het leven in zulke gevangenissen is elke dag het zelfde, vaak zijn de cellen zwaar geïsoleerd om contact tussen gevangenen en bewakers te voorkomen. Een perfecte tactiek om onrust te voorkomen, maar de gevangenen worden er vaak niet beter van. Wanneer gevangen na lange dagen cel eindelijk eens het recreatieterrein op mogen zijn ze zo wild als een beest. Elke kans op een beetje spanning wordt aangegrepen en elk moment biedt mogelijkheden voor een gevecht. Wanneer je leeft in een van de gevangenissen aangegeven op de onderstaande lijst is je leven je nooit zeker.

In dit artikel geef ik een top 3 van de gevaarlijkste gevangenissen van de wereld. De top 3 is samengesteld door de professionals van 'America's Hardest Prison'. Lees en geniet.

Top 3 gevaarlijkste gevangenissen

  • Carandiru Penitentiary
  • Administrative Maximum Unit Prison (ADX)
  • La Sante prison

Carandiru Penitentiary

Een van de meest gevaarlijke, maar ook meest bekende 'prisons' is de Carandiru Penitentiary Prison in Zuid Amerika. De gevangenis is met name bekend omdat het wordt gebruikt voor de serie 'Prison Break.' Carandiru Penitentiary Prison is werkelijk de hel op aarde, wanneer je hier terecht komt heb je nog maar één lot. Je zult opgenomen worden in een groep en uiteindelijk sterven bij een ganggevecht, of je sterft direct.

Administrative Maximum Unit Prison

Ook de Administrative Maximum Unit Prison licht in de VS, hier komen met name de zwaardere criminelen terecht. Moordenaars, kinderverkrachters en overvallers kun je hier niet ontlopen. Net als in de eerder genoemde situaties wordt hier veel gevochten en gemoord, alhoewel er alles wordt geprobeerd om dit tegen te gaan lukt het de top criminelen vaak toch een ander of hen zelf te pijnigen.

La Sante prison

La Sante Prison, aan de naam kun je het al horen. Deze gevangenis is te vinden in ons 'bijna' buurtland Frankrijk, in Parijs. De gevangenis wordt vaker ook wel 'The Prison of Health' genoemd, dit omdat de gevangenis aan een lange straat ligt, welke weer aan een ziekenhuis gelegen is. Echt 'healthy' kun je de gevangenis echter niet noemen, het enorme gebouw is zelfs opgedeeld in verscheidene secties om rassenhaat en bende gevechten te voorkomen. Want ja, ook hier gebeurd het.

Extra

Hij hoort dan misschien niet in deze top thuis, maar bekend is de gevangenis wel! Ik heb het hier over Alcatraz. Er zijn veel spectaculaire films gemaakt over deze gevangenis, hij is zo bijzonder omdat er al direct een verschrikkelijk streng regime heerste, en omdat de gevangenis op een afgelegen eiland is gevestigd.
© 2008 - 2019 Jorisdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Robert Maudsley – de ware Hannibal LecterVan de pers kreeg hij de bijnaam ‘Hannibal de Kannibaal’, maar of hij echt een kannibaal is weet men niet. Andere bijnam…
Uitje voor het hele gezin in Utrecht: Prison IslandUitje voor het hele gezin in Utrecht: Prison IslandPrison Island in Utrecht is een soort combinatie tussen Escape Room en Fort Boyard. Spreken deze spellen je aan dan is P…
Amerikaanse gevangenissenIn Amerika gaat het er in de gevangenissen heel anders aan toe dan in Nederland. De bewakers zijn daar vele malen streng…
Top 5 gevaarlijkste vliegveldenTop 5 gevaarlijkste vliegveldenWereldwijd zijn er vele gevaarlijke vliegvelden; te korte landingsbanen of gevaarlijke ligging. De 5 gevaarlijkste zijn…
Het Stanford Prison ExperimentIk ga het in mijn spreekbeurt hebben over mogelijke verklaringen voor het vertoonde gedrag tijdens het Stanford Prison E…
Bronnen en referenties
  • America's hardest Prisons

Reageer op het artikel "Top 3 gevaarlijkste gevangenissen van de wereld"

Reacties

Ron, 10-11-2016 13:36 #2
Venezuela heeft en dat zal niemand verwonderen, de meest gevaarlijke gevangenissen in hun ¨Hemisfeer¨

Per dag 1 moord in de gevangenissen verspreid over het land. Cijfers moorden vanaf 1999 (3.644 moorden) tot heden en 366 per jaar

¨Humberto Prado, del Observatorio Venezolano de Prisiones, mostró a los jueces datos desde 1999 al presente, destacando un registro de 3.644 muertes, unas 366 cada año, que “representan el equivalente de casi cinco penales”.

De gevangenissen zijn overbevolkt en ze geven cijfers.

Voor de niet Spaanssprekende de cijfers geven aan in procenten de overpopulatie.

También expuso que el hacinamiento persiste pues en la cárcel La Pica la sobrepoblación ronda el 34%, en la cárcel Yare es de 46%, en la de Uribana el 71% y en el penal El Rodeo I y II, supera el 115%.

Het rapport geeft ook aan dat deze cijfers meetbaar zijn en andere niet. Zo is het niet meetbaar het aantal gevallen waar geen dodelijk geweld is toegepast, afpersingen, verkrachtingen etc. etc. we kunnen ons wel een beeld voor ogen houden dat als het rapport al praat over de meest gewelddadige in de hemisfeer dat het aantal andere ¨delicten¨ enorm moet wezen.

Ook zijn er enorm veel opstanden van de gevangenen en niet voor niets. Je hoeft maar een google te doen en er komen dubbele pagina´s te voorschijn met opstanden in de Venezolaanse gevangenissen.

Vaak is er geen medicatie, eten of water. Veel gevangenen zitten of ze het nu leuk vinden of niet, per jaar een paar dagen in een opgelegde hongerstaking. En vergeet de overbevolking niet, dat geeft niet alleen problemen voor de gevangenen, maar ook voor het personeel.

Het is dus niet verbeterd en Venezuela heeft er nummer 1 plaats bij gekregen.

Hemisphere map!

Ralph, 18-05-2012 18:14 #1
Het schrijven over Alcatraz in de tegenwoordige tijd is misleidend, Alcatraz is al 49 dicht en het diende maar 29 jaren als gevangenis. Trouwens, de tweede foto, naast de tekst over Administrative Maximum Unit Prison, is juist Alcatraz.

Infoteur: Jorisdejager
Laatste update: 06-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!