InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ongeluksgetal dertien en vrijdag de dertiende

Ongeluksgetal dertien en vrijdag de dertiende

Ongeluksgetal dertien en vrijdag de dertiende Wij Nederlanders en mensen van andere landen denken toch even na bij het getal dertien of bij vrijdag de dertiende. In China is vier echter een ongeluksgetal omdat de klank bij het uitspreken van het getal vier hetzelfde klinkt als het woord dood. Het ongeluk wat er bij een nummer hoort is wel voornamelijk een bijgeloof. In dit artikel leest u meer over het ongeluksgetal en de ongeluksdag.

Het ontstaan

Het getal twaalf is het zogenaamde perfecte getal, het getal is dan ook deelbaar door een, twee, drie, vier en zes. Nummer dertien daarentegen is het ongeluksgetal, mede omdat het een getal na twaalf is en omdat het niet deelbaar is. In het Nieuwe Testament is er sprake van twaalf apostelen en Jezus. Judas was de laatste die erbij kwam, dit maakte hem automatisch de dertiende van de groep. Judas was ook de verrader van Jezus waardoor hij uiteindelijk werd gekruisigd. De Egyptische kalender had ook twaalf gewone maanden, dan bleven er vijf dagen over die de dertiende maand vormden. Op elk van deze van de vijf dagen was er een god jarig. Dit betekende geen groot feest, maar juist dat men zich moest beheersen om de goden niet boos te maken. Er is echter geen bewijs dat vrijdag de dertiende in de middeleeuwen al een ongeluksdag was er werd voor het eerst een melding over gedaan in de zeventiende eeuw.

Nummer dertien in gebruik

Niet in alle landen is dit hetzelfde maar bij verschillende landen wordt nummer dertien waar het mogelijk is overgeslagen, zo vind men onder andere geen nummer dertien:
  • als perron op het station
  • als verdieping in hoge gebouwen
  • in de formule 1 start niemand met nummer dertien
  • als operatiekamer in het ziekenhuis
  • als rij in het vliegtuig
  • als huisnummer
  • als gate op het vliegveld

Er gaat zelfs een verhaal rond dat iemand van een hoog gebouw wilde bungeejumpen, maar dat de berekening verkeerd was. Hij ging er vanuit dat de dertiende verdieping er wel was waardoor zijn touw niet de juiste lengte had.

Vrijdag de dertiende

Vrijdag wordt beschouwd als ongeluksdag, toch is hier geen vaste verklaring voor. Wel was het ook vrijdag de dertiende toen Jezus werd gekruisigd en werden vroeger op vrijdagen vaak de doodvonnissen uitgesproken. Toch is het ongeluksgetal en het ongeluk op vrijdag de dertiende vooral een bijgeloof. Als er toevallig iets gebeurt op vrijdag de dertiende wordt het wel vaak aan deze datum verweten. Heeft u liever geluk? Een ander bijgeloof is onder andere ,dat hoefijzers en klavertjes vier geluk brengen, het geluksgetal is meestal zeven maar dit verandert regelmatig.

Triskaidekafobie

Dit is een fobie waarbij men echt angst heeft voor het getal dertien. Om het een fobie te mogen noemen, moet men er wel dagelijks behoorlijk veel hinder van ondervinden. Paraskevidekatriafobie is de fobie specifiek voor vrijdag de dertiende en werd als eerst omschreven door therapeut Donald Dossey zo'n honderd jaar geleden. Mensen die hier last van hebben durven hun huis meestal op vrijdag de dertiende niet te verlaten. Arnold (Franz Walter) Schönberg een componist afkomstig uit Wenen had onder andere een angst voor het getal dertien, helaas is hij ook nog eens overleden op 13 juli 1951, zou het toeval zijn of?

Gebeurtenissen op vrijdag de dertiende

  • 13 september 1918 Bij een treinramp in Weesp kwamen er 41 mensen om het leven, de ramp werd mede veroorzaakt door de brugconstructie die het begaf.
  • 13 oktober 1972 Op deze dag gebeurde er twee vliegtuigrampen, de Andesvliegramp waarbij 18 mensen om het leven kwamen. De 27 slachtoffers die de ramp overleefde moesten vervolgens nog 72 dagen in een ijskoud gebied zonder beplanting en/of dieren zien uit te houden. Ze hadden weinig keus en bleven in leven door mensenvlees te eten van de overleden passagiers. De andere vliegtuigramp was het vliegtuig Aeroflot Ilyushin-62, dit vliegtuig vertrok van Moskou naar Cuba maar één van de motoren vloog onderweg in brand, slechts twee mensen overleefden de ramp[komma] helaas overleden 71 andere mensen waarvan er één op de grond was.
  • 13 januari 2012 Het cruiseschip Costa Concordia vaarde tegen een rots waardoor dankzij een scheur het schip horizontaal kwam te liggen, de schatting inclusief de vermiste personen vertelt ons dat er gemiddeld 32 doden zijn gevallen.

Buiten deze rampen om zijn er ook nog kleinere vermeldingen bijvoorbeeld over een atleet die in 2007 per ongeluk een speer wierp in een verspringer.

Friday the 13th

In 1980 kwam de eerste film 'Friday the 13th' uit. Deze film is een horror film waarin een man met een ijshockeymasker constant moorden pleegt op vrijdag de dertiende. Inmiddels zijn er al twaalf vervolg films gemaakt waarvan de laatste werd uitgebracht in 2009.
Gerelateerde artikelen
Waarom brengt vrijdag de 13e ongeluk?Waarom brengt vrijdag de 13e ongeluk?De angst voor vrijdag de dertiende en de angst voor het getal dertien. Dertien wordt gezien als het ongeluksgetal en sam…
Vrijdag de 13e de ongeluksdag?Voor vele mensen een dag waar ze toch wel even bij stilstaan. Zou er wellicht iets goed fout gaan vandaag ? Waar komt di…
Ongeluksdag vrijdag de 13eVrijdag de dertiende staat bekent als een ongeluksdag. Maar wist je dat er uit onderzoek blijkt dat er op vrijdag de der…
Vrijdag de dertiende: geschiedenis, oorsprong en traditiesIeder jaar is het minstens een keer vrijdag de dertiende, maximaal komt de combinatie zelfs drie keer in een jaar voor.…
Vrijdag de 13e in het verkeerVrijdag de 13e in het verkeerOp vrijdag de 13e gaan veel bijgelovige mensen weer met knikkende knieën de deur uit. Wat het verkeer betreft, is die an…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zdenet, Pixabay

Reageer op het artikel "Ongeluksgetal dertien en vrijdag de dertiende"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!