InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Is nachtstroom wel zo voordelig?

Is nachtstroom wel zo voordelig?

Is nachtstroom wel zo voordelig? Uit onderzoek van de prijsvergelijker Easyswitch blijkt dat dubbeltarief (dagstroom en nachtstroom) niet altijd voordeliger is dan enkeltarief. In de jaren vijftig is het dubbeltarief geïntroduceerd. Om het verbruik van stroom beter te verdelen is het aantrekkelijker gemaakt om in de avonduren, in het weekend en in de nacht stroom te verbruiken in plaats van overdag (buiten het weekend). Consumenten werden gestimuleerd om bijvoorbeeld de wasmachine juist in de avonduren of in de nacht aan te zetten. Door een betere verspreiding van het verbruik kon voorkomen worden dat in de nacht geproduceerde stroom verloren ging. Daarnaast kon voorkomen worden dat de vraag naar energie overdag te groot werd.

Uit het onderzoek blijkt dat indien u meer dan 3500 kilowattuur aan stroom verbruikt en het grootste deel verbruikt u overdag, dan kunt u met het dubbeltarief duurder uit zijn. Het verbruik van stroom neemt de laatste jaren steeds verder toe overdag. Een gezin met kinderen heeft meerdere televisies en computers en daarnaast moeten de telefoons en de tablets ook opgeladen worden aan het stroom. Gezien de verdere digitalisering van onze samenleving zal het verbruik van energie in de toekomst alleen nog maar gaan toenemen. Dit toenemende verbruik zal voornamelijk overdag plaatsvinden.

Hoe werkt het dubbeltarief?

Gezinnen met een dubbele meter hebben een splitsing tussen het verbruik van dagstroom en van nachtstroom. Het gehele weekend wordt toegerekend aan het nachtstroom. Het tarief voor het nachtstroom is lager dan voor het dagstroom. Gezinnen met een enkele meter hebben een vast tarief, ongeacht wanneer het stroom wordt verbruikt. Gezinnen met een dubbeltarief, betalen in de nacht en in het weekend minder in vergelijking met de gezinnen met een enkele meter. Echter de gezinnen met een enkele meter zijn voordeliger uit bij het verbruiken van stroom overdag buiten het weekend om.

Wanneer kan het dubbeltarief niet meer uit?

In het geval de verhouding ongeveer 50/50 is tussen dag stroom en nachtstroom, kan het dubbeltarief vaak nog uit. Zodra de verhoudingen verslechteren ten nadele van het nachtstroom, is het voordeliger om een enkeltarief in rekening gebracht te krijgen. Wanneer het niet meer uit kan is afhankelijk van de tarieven die u in rekening worden gebracht. De verhoudingen wanneer het niet meer uit kan om dubbeltarief te hanteren verschillen hierdoor ook.

Waardoor is nachtstroom minder aantrekkelijk geworden?

Nachtstroom was aantrekkelijk omdat het voordeliger was om in de nacht energie te produceren. Dit is inmiddels in mindere mate het geval. De verschillen in de kosten tussen het produceren van dagstroom en nachtstroom zijn kleiner geworden. De in de nacht geproduceerde stroom is namelijk duurder geworden.

Kiezen voor dubbeltarief of enkeltarief?

Dit is een vraag die u alleen kunt laten beantwoorden door uw energiebedrijf in combinatie met uw verbruik en het moment dat u het stroom verbruikt. Aan de hand van uw verbruik en de tarieven die uw energiebedrijf in rekening brengt, kunt u de goedkoopste optie kiezen. Een dergelijke vergelijking zult u regelmatig moeten uitvoeren, omdat de tarieven en ook uw verbruik kunnen veranderen. U kunt er niet meer zondermeer vanuit gaan dat het voordeliger is om dag en nachtstroom te hanteren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/11457926/__Nachtstroom_niet_langer_voordeliger__.html
  • Easyswitch

Reageer op het artikel "Is nachtstroom wel zo voordelig?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!