InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Planning van ceremoniemeester

Planning van ceremoniemeester

Ceremoniemeester, een belangrijke taak tijdens de huwelijksdag van een naaste. Dat ceremoniemeester zijn veel werk is, is niet geheel onbekend, maar wat deze taak precies inhoud en in welke periode wat wordt uitgevoerd is niet altijd bekend. Dit artikel gaat globaal in op de taken van de ceremoniemeester in de periode voor de bruiloft.

4 maanden of eerder

Het regelen van het vrijgezellenfeest. Start op tijd met het inventariseren van de data en regelen van activiteiten.

3 tot 2 maanden van te voren; Gastenboek / brief ceremoniemeester

Veel stellen vragen de ceremoniemeester het gastenboek te verzorgen. Op internet staan vele ideeën, indien je iets gaat doen wat veel voorbereiding betreft (zoals het betrekken van gasten met iets creatiefs maken) is een periode van 2 maanden geschikt. Om het voor de gasten overzichtelijk te houden is het aan te raden het idee of de vraag richting de gasten mee te sturen met de brief ‘van de ceremoniemeester’. Deze brief bevat naast het eventuele idee voor het gastenboek veel praktische informatie (hoe laat waar zijn, wat wenst het bruidspaar wel / niet).

Idee; schrijf de brief van de ceremoniemeester in de stijl van de uitnodiging van het bruidspaar.

Idee: Liefde is kaarten voor gastenboek. Door het afdrukken van ansichtkaarten van liefde is kunnen gasten hun eigen wensboodschap voor het bruidspaar maken. Deze worden terug ingeleverd bij de ceremoniemeester en deze stuurt ze iedere week retour naar het bruidspaar. Op deze manier wordt het bruidspaar iedere week nog herinnerd aan hun mooie dag. Een andere mooie bijkomstigheid is dat ook afmelders voor de bruiloft een gelukswens kunnen schrijven voor het gastenboek.

1 maand: Voorbereiding feestdag

Op de feestdag zelf coördineert de ceremoniemeester de gehele dag. Met het draaiboek onder de arm zorg je ervoor dat iedereen op tijd aanwezig is en dat de dag verloopt volgens de wensen van het bruidspaar. Over het algemeen wordt het gewaardeerd als de ceremoniemeester zelf ook iets leuks bedenkt voor de dag als verassing. Een maand van te voren organiseren van de juiste benodigdheden is hierbij handig, dit geeft voldoende tijd om eventuele ideeën te testen of te realiseren.

Ook het bekijken van de trouwlocatie samen met het bruidspaar komt vaak in de laatste maand voor de bruiloft (nogmaals) voor.

Idee: Een leuk idee voor de avond is het oplaten van ballonnen met sterretjes aan het einde van de avond (let op het oplaten van wensballonnen is verboden in Nederland). De gasten en het bruidspaar doen een wens bij het oplaten. Let hierbij op de locatie (bomen e.d.) en wees bewust van de houdbaarheid van helium. Het beste is om de ballonnen twee uur voor het op laten pas op te blazen. Twee (normale grootte, 9 inch) ballonnen zijn nodig voor 1 sterretje. Zorg daarnaast voor voldoende aanstekers om alles tegelijk aan te kunnen steken en dat het lintje lang genoeg is (1 meter) zodat het vuur de ballon niet raakt.

2 weken voor de bruiloft

Contact met de DJ / feestband voor het indelen van de avond. Het eventueel inplannen van stukjes van gasten en eventuele muziekopbouw bespreken. Ook het nogmaals doornemen van het draaiboek met het bruidspaar.

1 week voor de bruiloft: puntjes op de ‘i’

In de laatste week kunnen de dag gasten worden herinnerd worden hoe laat ze uiterlijk aanwezig dienen te zijn. Ook het maken van een tasje voor de bruid is handig. Hierin kun je praktische dingen doen voor de bruid, zoals pepermuntjes, natte zakdoekjes voor de klamme handen, pleisters en zakdoeken.

De dag

De trouwdag staat geheel in het teken van het bruidspaar. Als de voorbereiding goed is kan weinig mis gaan. Je staat gasten te woord met vragen, zorgt dat alles klaar staat (bijvoorbeeld de bedankjes op de feestavond) en houdt het tijdschema in de gaten. Vergeet niet te genieten! Het is een eer om ceremoniemeester te zijn!
Gerelateerde artikelen
Belangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterBelangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterEen bruiloft is voor veel mensen spannend, en zeker ook voor de ceremoniemeester. Wat wordt er nu precies verwacht van j…
De functies bij een bruiloftDe functies bij een bruiloftEen trouwdag is een dag die u in principe maar een keer zal meemaken in uw leven. U wilt dan ook dat alles goed geregeld…
Trouwen: Gebruik maken van een WeddingplannerTrouwen met behulp van een weddingplanner. Tot op enkele jaren geleden maakte niemand nog gebruik van een weddingplanner…
Bruiloft: ideeën voor de ceremoniemeesterBruiloft: ideeën voor de ceremoniemeesterBen je gevraagd als ceremoniemeester? Dan weet je misschien niet wat je allemaal moet regelen of doen. In de meeste geva…
Bruiloft plannenHet plannen van een bruiloft kan beangstigend zijn. Het is de dag grootste dag van je leven en je wilt dan ook niets lie…

Reageer op het artikel "Planning van ceremoniemeester"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!