InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Informatie over huilen om verdriet

Informatie over huilen om verdriet

Informatie over huilen om verdriet In principe huilt elk mens wel eens in zijn leven, dit is dan ook niet ongezond. Traanvocht heeft men altijd om onder andere de ogen te beschermen, als men gaat huilen stromen de traanbuisjes over en biggelen de tranen over de wangen. In dit artikel leest u van alles over huilen om verdriet.

Wie huilt er?

Er is geen enkel dier dan huilt zoals de mens dat doet, om emotionele redenen. Zoals veel mensen al verwachten is ook uit onderzoek gebleken dat vrouwen vaker huilen dan mannen. Hoewel men ook zal denken dat men in arme landen meer redenen zijn om te huilen gebeurt dit toch vaker in de rijkere landen. Een baby huilt nog het meest, door te huilen kan de baby namelijk ook naar ons communiceren, hij of zij geeft bijvoorbeeld aan iets nodig te hebben zoals drinken. Wolven huilen ook echter lijkt dit niet op het huilen van de mens, een wolf die huilt neemt bepaalde toonhoogtes aan om zo contact te leggen met andere wolven.

Hoe gebeurt huilen

Op het moment dat men zich verdrietig voelt ontvangen de hersenen als het ware een signaal, dit signaal gaat door naar het emotionele brein en die zorgt er voor dat er tranen rollen vanuit de grote traanklier. Bij pijn zorgt de prikkeling van de zenuwen voor een seintje naar de hersenen, het huilen van de pijn is voor mensen als het ware een manier om duidelijk te maken dat men hulp nodig heeft. De grote traanklier bevindt zich in het bovenooglid, tranen worden deels opgevangen door traanbuisjes die in verbinding staan met de neus, vandaar dat men vaak begint te snotteren tijdens het huilen.

Is huilen gezond?

Huilen is in ieder geval als het niet constant nodig is niet ongezond. Vaak zeggen mensen dat huilen oplucht toch blijkt het onderzoeken dat meer dan de helft van de mensen zich niet opgeluchter voelt na het huilen. Toch heeft nooit huilen mogelijk wel invloed op de toekomst, als men nooit huilt dan kan het heel goed zo zijn dat men gevoelens heel erg op kropt wat voor een depressie of lichamelijke klachten kan zorgen.

Wat te doen tijdens het huilen?

Probeer zo rustig mogelijk te blijven ademen, als men onrustig gaat ademen kan het voor komen dat men last krijgt van hyperventilatie. Probeer om recht op te gaan staan of te gaan liggen, dit zorgt voor meer ontspanning in het lichaam. Vaak knijpt men de ogen dicht tijdens het huilen, dit terwijl het beter is de ogen open te laten op deze manier blijft men in het hier en nu.

Mensen die u steunen

Soms wordt u sneller rustiger als u kunt huilen waar iemand anders bij is, huilen bij andere in ook niet erg het schept vaak extra vertrouwen. Iemand die huilt voelt zich meestal ook gelijk alleen, het verdriet kunnen delen met iemand scheelt weer een zorg. Alhoewel mensen kunnen communiceren en op latere leeftijd kunnen praten over problemen blijft het huilen als het ware een hulproep van de mens. Schaam u dus niet en kijk of u samen met iemand kunt huilen.

Als u even niet wilt huilen of wilt stoppen met huilen

  • loop even naar buiten
  • laat u afleiden door bijvoorbeeld een grappige film
  • probeer dingen te relativeren en schrijf het van u af
  • vermijd emotionele muziek, boeken of films
  • één van de beste tips is toch om even uit te huilen, geef het even de tijd anders zult u er beslist na afleiding weer aan denken en weer moeten huilen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over huilen om verdriet"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 06-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!