InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een jaartje naar het buitenland goed voor carrière

Een jaartje naar het buitenland goed voor carrière

Een jaartje naar het buitenland goed voor carrière Na afronding van de opleiding, kiezen jongeren er vaak voor om niet direct aan het werk te gaan in hun vakgebied in Nederland. Door ervoor te kiezen om er een jaartje tussenuit te gaan, kan de carrière toch op gang worden geholpen. Dit geldt zeker als u ervoor kiest om daar werkzaamheden te verrichten in uw vakgebied.

Zodra de studie is afgerond, kunt u gelijk een baan gaan zoeken. Zodra er een huis wordt gekocht en een gezin is gesticht, is het praktisch niet meer mogelijk om er een jaartje tussenuit te gaan. Dit wordt ook lastig gemaakt, doordat er een baan voor opgezegd moet worden. Door bijvoorbeeld tussen twee opleidingen in een “gap year” te nemen, grijpt u de kans zolang deze er nog is.

Wat is een gap year?

De letterlijke betekenis is een tussenjaar. Dit is de periode die studenten kunnen gebruiken tussen twee studies in om te ontdekken waar hun interesse ligt. Een gap year kan ook worden opgenomen na afronding van de studie, voordat de echte carrière gaat beginnen. Het kan gaan om een lange reis, maar bijvoorbeeld ook een werkstage. Naast werkervaring kunt u ook levenservaring opdoen, die u niet in Nederland in de vertrouwde omgeving kunt opdoen. Het lijkt een verloren jaar, maar het kan in de toekomst voordelen bieden. Ook staat een werkstage in het buitenland goed op de cv.

Wat kost een jaartje naar het buitenland vertrekken?

De kosten hangen af van uw reisbestemming en van uw doel van de reis. Indien u gaat meehelpen in projecten, kunnen de kosten laag gehouden worden. U kunt onderdak krijgen bij gastgezinnen, waar u ook dagelijks eet. U moet echter ook kosten maken aan vliegtickets, verzekeringen, vervoer in het land zelf, en andere dagelijkse kosten. Op de website projects-abroad.nl, kunt u nadere informatie krijgen over de kosten indien u gaat meewerken in projecten in het buitenland. Voor drie maanden moet u uitgaan van € 2.100 tot € 5.000.

Voordelen voor uw carrière

Door een paar maanden tot een jaar werkstages te verrichten in het buitenland, laat u een zekere vorm van inzet en flexibiliteit zien. In het geval u ook nog ervaring hebt opgedaan in uw eigen vakgebied, hebt u zeker een streepje voor op andere kandidaten in een sollicitatieprocedure. Een arts die eerst ervaring gaat opdoen in een ontwikkelingsland, laat zien dat hij of zij betrokken is. Aan de andere kant is er ook ervaring opgedaan in de basis van de medische zorg. Dit soort ervaringen kan nog vaak van pas komen in de rest van de loopbaan.

Op latere leeftijd een sabbatical nemen

Indien u al actief bent in het bedrijfsleven, is het minder eenvoudig om er een paar maanden tot een jaar tussenuit te gaan. Ten eerste zijn er vaak al hoge vaste lasten aangegaan, waardoor het kostbaarder gaat worden. Ten tweede is het niet altijd mogelijk om een paar maanden tot een jaar vrijaf te krijgen. Het voordeel is wel dat u vooraf een deel van het loon kunt reserveren om uw project uit te kunnen voeren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Projects-abroad.nl

Reageer op het artikel "Een jaartje naar het buitenland goed voor carrière"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!