InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Resomeren, hoe werkt het?

Resomeren, hoe werkt het?

Resomeren, hoe werkt het? Resomeren kan al in diverse landen. Resomeren lijkt veel op cremeren, maar is toch net even anders. Bij resomeren wordt een vloeistof gebruikt, bij cremeren vuur. Ook is resomeren minder belastend voor het milieu omdat het resomatie proces minder energie kost. Na resomeren blijft er een soortgelijk poeder over als bij cremeren. Ook duurt het resomatie proces ongeveer even lang als het crematie proces. Wel zijn de kosten van resomeren lager dan bij cremeren.

Soorten uitvaart

Als je te maken krijgt met het overlijden van een dierbare dan kun je op verschillende manieren afscheid nemen van het lichaam. In Nederland kun je kiezen uit vier verschillende soorten uitvaart:
  • een begrafenis
  • een crematie
  • een zeemansgraf
  • het ter beschikking stellen aan de wetenschap

Resomeren is nog niet toegestaan in Nederland. In landen als de Verenigde Staten en Canada mag deze vorm van uitvaart wel.

Resomeren, wat is het?

In het Grieks bestaat het woord voor een wedergeboorte. Dit woord is ‘Resoma’. Resomeren komt van ‘Resoma’. De schot Sandy Sullivan heeft het resomeren uitgevonden en geïntroduceerd in verschillende landen. Resomeren wordt ook gezien als bio-crematie. In feite is het een soort crematie, maar dan minder milieu belastend. Bij resomeren komen bijvoorbeeld geen verbrandingsgassen vrij waarin schadelijke stoffen kunnen zitten als dioxines. Ook de vloeistof die overblijft, is steriel en kan in de natuur worden opgenomen. Resomeren wordt veel toegepast bij het verwerken van kadavers en dierlijke resten evenals bij anatomische resten.

Hoe werkt resomeren?

Resomeren is eigenlijk het tegenovergestelde van cremeren. Bij cremeren wordt vuur gebruikt om het lichaam te verwerken, bij resomeren wordt echter een vloeistof gebruikt. Resomeren wordt ook wel een ‘verwateringproces’ genoemd. Resomeren gebeurt in een resomator. Dit is een groot apparaat waarin het lichaam wordt geplaatst. Daarna wordt er een vloeistof toegevoegd waarin alkali en water is gemengd. De vloeistof heeft een temperatuur van tussen de 150 en 180 graden Celsius. Het lichaam lost als het ware op in de vloeistof. Alleen het skelet blijft daarna nog over. De beenderen, die erg broos zijn geworden door de vloeistof, worden vermalen in een speciale vermaler, zodat er nog enkel wat wit poeder overblijft.

Wat blijft er na resomeren over?

Na het resomatie proces blijft er iets over. Als eerste blijft er een bepaalde hoeveelheid vloeistof over. Deze vloeistof kan worden weggespoeld in het riool omdat het volledig steriel is. Er zitten geen zichtbare menselijke resten in, al het weefsel is opgelost. Naast de vloeistof blijft er een hoopje as of poeder over. Dit zijn de beenderen die tot as zijn verbrand, of tot poeder zijn vermalen. Deze reststof kan in een urn worden geplaatst of worden uitgestrooid.

Wat is het verschil met crematie?

Resomeren en crematie zijn verschillende processen. Er bestaan enkele grote verschillen tussen beide manieren van uitvaart. Het grootste verschil is terug te vinden in het energie verbruik. Cremeren gaat bij zeer hoge temperaturen. De temperatuur bij cremeren kan wel oplopen tot 1100 graden Celsius, terwijl bij resomeren niet meer dan 180 graden Celsius nodig is. Daarnaast wordt bij resomeren een waterachtige vloeistof gebruikt en bij cremeren vuur. Deze verschillen zijn niet zichtbaar voor de familie en vrienden van een overledene. Het proces van afscheid nemen is dezelfde als bij een crematie.

Alleen de verwerking van het lichaam van een overledene is anders dan bij een crematie. Dit gebeurt achter de schermen. De tijdsduur van resomeren is nagenoeg gelijk aan cremeren. Het blijft daarom bij resomeren mogelijk om op dezelfde tijd te beschikken over de as van de overledene als bij cremeren.

De kosten van een crematie liggen gemiddeld rond de € 950. De kosten bij resomeren liggen iets lager, omdat er minder energie nodig is voor een resomatie. Echter, houdt wel rekening met alle bijkomende kosten voor de gehele uitvaart.
Gerelateerde artikelen
Resomeren: een vorm van cremerenResomeren: een vorm van cremerenUitvaart, begraven, cremeren, resomeren. Het resomeren is een concept dat aan het rijtje behorende bij uitvaart kan word…
Uitvaartsparen of uitvaartverzekering afsluitenUitvaartsparen of uitvaartverzekering afsluitenVoor een goede en betaalbare uitvaart kunt in 2018 fiscaal slim sparen of kiezen voor verzekeren bij een uitvaartverzeke…
Uitvaart, goed zaken vast te leggenNiemand ontkomt er aan, maar we zijn er ook liever niet mee bezig. Toch is het van belang dat we ons realiseren dat het…
PaardencrematoriaElke dierenbezitter weet het; de kans dat jij je dier overleeft is toch wel erg groot. Nadat het dier overleden is, kan…
Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenUitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenOok al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch ka…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Resomeren, hoe werkt het?"

Reacties

E. Timmermans, 14-09-2015 00:21 #2
Ik heb mij ook afgevraagd of de bewering dat resomeren minder energie zou vragen dan bij de klassieke crematie. Als het totale energieverbruik van respectievelijk de crematie en de resomatie bekend is dan zou ik dit graag van jullie willen ontvangen.

F. Deleyn, 14-10-2014 18:34 #1
Beste,
Ik heb vragen bij de bewering dat resomeren minder energie zou vragen dan bij de klassieke crematie. Enerzijds is er de verwarming van de loog in de resomator, anderszijds vraagt de productie van de loog (NaOH of KOH) eveneens energie.
Indien het totale energieverbruik van respectievelijk de crematie en de resomatie bekend is dan zou ik dit graag van jullie willen ontvangen. Wat gebeurt er met de vloeistof zijnde het opgeloste lichaam? Hoe wordt dit verwerkt? Met dank bij voorbaat.
Vriendelijke groeten,

F. Deleyn

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 10-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!