InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Aanpassingen in het huis voor fysiek gehandicapten

Aanpassingen in het huis voor fysiek gehandicapten

Voor mensen met een fysieke handicap zijn er aanpassingen nodig zodat je in je eigen huis kan blijven wonen. Veel aanpassingen zijn erop gericht om het lichaam niet teveel te belasten. Het is via de verzekering mogelijk om de aanpassingen vergoed te krijgen. Hiervoor moet een speciale arts langs komen om een indicatie te geven. De huisarts kent je weliswaar beter en is op de hoogte van de situatie van de patiënt maar hij ontbeert de bevoegdheid om aanpassingen voor gehandicapten te indiceren.

Inhoud:

Drempels

In huis zijn vele drempels. Deze kunnen met de rolstoel of rollator wel genomen worden maar het is handiger als je niet tig keer per dag over de drempels moet rijden. De drempels kunnen allemaal worden weggenomen. De buitendrempels zijn het hoogst. Deuren naar buiten toe hebben vaak een extra hoge drempel zodat de gehandicapte veel moeite heeft erover heen te komen. Hiertoe worden er speciale oploopjes gemaakt van metaal. Het is ook mogelijk om de buitenkant op te hogen zodat het verschil met de drempel minimaal wordt.

Elektrische buitendeur

De voordeur is zwaar en lastig te openen voor mensen met een fysieke handicap. Om dit op te vangen is er een elektrische deur. Je drukt op een knop en de deur gaat open. Ook van de buitenkant kan de deur worden geopend met een afstandsbediening. Dat scheelt veel handelingen zoals het zoeken naar de sleutels, deur openen, deur openhouden, met de rolstoel er langs bewegen en vervolgens de deur weer sluiten. De elektrische deuropener zorgt ervoor dat gehandicapten gemakkelijker naar buiten kunnen in rolstoel of scootmobiel.

Video-deurbel

Als er iemand aanbelt kun je zien wie er voor de deur staat met een videoverbinding. Zulke aanpassingen worden steeds vaker standaard in huizen aangebracht. Tot voor kort was het gebruikelijk in flats en appartementcomplexen om via een geluidsverbinding te vragen wie er voor de deur staat. De videoverbinding is daar het vervolg op. Voor een fysiek gehandicapte is het niet alleen handig maar een noodzakelijkheid om niet uit de stoel te hoeven opstaan om de deur te openen. De videoverbinding werkt samen met een knop of afstandsbediening om de deur te openen.

Keuken

In de keuken zijn er veel dingen die je kunt aanpassen als fysiek gehandicapte. Zo is er de ondiepe gootsteen waardoor je vanuit de rolstoel alles kan bereiken met je handen. De gootsteen zelf kan ook relatief eenvoudig worden verlaagd om zittend in de keuken te werken. Allerlei keukenkastjes kunnen van extra smalle deurtjes worden voorzien. Brede deuren hangen namelijk vervelend in de weg als je aan het opruimen bent. De kraan in de keuken kan aangepast zijn. Al naar gelang de handicap kan er een draaikraan of een hendelkraan op worden geplaatst. Sommige kranen gaan vanzelf aan door je handen eronder te bewegen. De laatste soort werkt met een bewegingssensor.

Slaapkamer

In de slaapkamer kan het bed extra verhoogd worden zodat het makkelijker is om in bed te gaan liggen en eruit te komen. Wanneer je gewoon in je eigen bed wilt blijven slapen bestaat er de mogelijkheid om stalen verhogingen onder de bedpoten aan te laten brengen. Er zijn tegenwoordig veel typen bedden met elektrische verhoging. Het elektrische bed kan apart aan het voeteneind, middenstuk en hoofdeind worden gelift. Zo kun je voor jezelf de ideale houding vinden om in en uit het bed te stappen. Voor mensen die last hebben van hun rug is het mogelijk zo een betere houding te vinden.

Elektrisch verstelbare stoel

In de huiskamer kunnen elektrisch verstelbare stoelen worden neer gezet. Doordat de zitting omhoog kan komen is het makkelijker om in de stoel te gaan zitten en eruit op te staan. Elektrische stoelen hebben vaak een extra voetensteun. Dat maakt een los voetenbankje overbodig.

Noodhulpalarm

Mensen die niet goed kunnen opstaan kunnen een alarminstallatie in huis nemen. Het is de bedoeling dat de betrokkene een bel om zijn nek draagt. Wanneer hij of zij is gevallen dan kan hij een hulpdienst inschakelen door op de rode knop te drukken. Er wordt dan via een luidspreker in de huiskamer gevraagd wat er aan de hand is. Zo nodig wordt er direct iemand gestuurd om de hulp te bieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kopen van een rollatorKopen van een rollatorEr zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator koopt. Een rollator is bedoeld voor (…
Scootmobiel: drie, vier, of vijf wielen?Er zijn steeds meer mensen die van een scootmobiel afhankelijk zijn om zich binnen- en buitenshuis te kunnen verplaatsen…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018Aftrekbare specifieke zorgkosten 2018De aftrekbare specifieke zorgkosten, reiskosten bij ziekenbezoek en aftrekbare ziektekosten bestaan in 2018 gelukkig nog…
Aftrekbare specifieke zorgkosten 2011 en 2012Aftrekbare specifieke zorgkosten 2011 en 2012Let bij uw belastingaangifte 2012 en de voorlopige aanslag 2012 of 2013 vooral ook goed op de aftrekbare specifieke ziek…
Modellen en uitvoeringen van scootmobielsZoveel gebruikers, zoveel wensen, zoveel modellen en uitvoeringen scootmobiels. U kunt het bijna zo gek niet bedenken of…
Bronnen en referenties
  • http://www.meerkosten.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=139

Reageer op het artikel "Aanpassingen in het huis voor fysiek gehandicapten"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!