De X en Y theorie van McGregor

McGregor heeft twee theorieën beschreven. De zogenaamde X-en Y-theorie. De X-theorie gaat uit van het slechte van de mens, terwijl de Y-theorie juist uitgaat van het goede van de mens. Deze theorie wordt vooral in het bedrijfsleven gebruikt bij de perceptie van een werkgever tegenover een werknemer. Of de werkgever de X- of de Y-theorie aanhangt bepaalt hoe hij zijn ondergeschikten zal aansturen.

X-theorie

Deze theorie veronderstelt dat de werknemer een afkeer van werken heeft en dus gedwongen moet worden tot het leveren van prestaties. Het leiderschap is dan ook autoriteit en autocratisch van karakter. De stijl wordt gekenmerkt door eenrichtingsverkeer, ondergeschiktheid, dwang, controle en straf. Eigen inbreng wordt niet gevraagd. Werknemers die door een autoritaire leider op deze manier worden behandeld gaan dit gedrag ook vertonen, tenzij dit X-beeld wordt vervangen door een Y-beeld

Y-theorie

Deze theorie veronderstelt dat de werknemer verantwoordelijkheid wil dragen, creatief wil zijn en dat geld niet de enige prikken lis. de stijl is participatief of democratisch en kenmerkt zich door inspraak,zeggenschap,ontplooiing, aanmoediging en beloning. Men noemt deze stijl wel de participatieve of democratische leiderschapsstijl.
© 2006 - 2025 Hendrik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Sales mangement, Gb.Rustenberg, R.van Hoften en A.J. Steenbeek.