De X en Y theorie van McGregor
McGregor heeft twee theorieën beschreven. De zogenaamde X-en Y-theorie. De X-theorie gaat uit van het slechte van de mens, terwijl de Y-theorie juist uitgaat van het goede van de mens. Deze theorie wordt vooral in het bedrijfsleven gebruikt bij de perceptie van een werkgever tegenover een werknemer. Of de werkgever de X- of de Y-theorie aanhangt bepaalt hoe hij zijn ondergeschikten zal aansturen.
X-theorie
Deze theorie veronderstelt dat de werknemer een afkeer van werken heeft en dus gedwongen moet worden tot het leveren van prestaties. Het leiderschap is dan ook autoriteit en autocratisch van karakter. De stijl wordt gekenmerkt door eenrichtingsverkeer, ondergeschiktheid, dwang, controle en straf. Eigen inbreng wordt niet gevraagd. Werknemers die door een autoritaire leider op deze manier worden behandeld gaan dit gedrag ook vertonen, tenzij dit X-beeld wordt vervangen door een Y-beeld
Y-theorie
Deze theorie veronderstelt dat de werknemer verantwoordelijkheid wil dragen, creatief wil zijn en dat geld niet de enige prikken lis. de stijl is participatief of democratisch en kenmerkt zich door inspraak,zeggenschap,ontplooiing, aanmoediging en beloning. Men noemt deze stijl wel de participatieve of democratische leiderschapsstijl.
© 2006 - 2024 Hendrik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Positieve psychologieGeluk? Wanneer ben je nu precies gelukkig? Komt dit door wat je meemaakt, wat je voelt, hoe je denkt of wat je bezit? Di…
Een adviesprocesAls je ergens advies over wilt hebben, of dat nou is over je schoolkeuze, of je wel of niet bij een bepaalde sportvereni…
Bronnen en referenties
- Sales mangement, Gb.Rustenberg, R.van Hoften en A.J. Steenbeek.