Een adviesproces
Als je ergens advies over wilt hebben, of dat nou is over je schoolkeuze, of je wel of niet bij een bepaalde sportvereniging zult gaan of over je gezondheid, er speelt zich altijd een soort proces af, waarbij adviesvrager (jij dus) en adviseur (degene aan wie je advies vraagt) met elkaar in gesprek gaan. En als het goed is komt daar dan een advies uit waar je wat mee kunt.
De 6 fases van een adviesproces
Het krijgen van een
advies is een proces. Een ideaal
adviesproces bestaat uit de volgende 6 fases:
1. Voorbereiding,
2. Intakegesprek,
3. Onderzoek,
4. Advisering,
5. Actieplanning,
6. Evaluatie.
1. Voorbereiding
De adviseur oriënteert zich op wat hij kan verwachten dat de adviesvrager gaat vragen.
2. Intakegesprek
De adviesvrager schetst zijn probleem en geeft aan wat zijn verwachtingen zijn van de adviseur. Hij geeft ook aan wat hij eventueel met het advies gaat doen.
3. Onderzoek
De adviseur verzamelt gegevens over de adviesvrager door vragen te stellen, door te vragen en samen te vatten.
4. Advisering
De adviseur doet een eerste mogelijkheid voor een advies en bespreekt met de adviesvrager in welke richting dit advies eventueel nog bijgesteld moet worden.
5. Actieplanning
Het advies wordt verder uitgewerkt en er wordt gekeken naar wat er allemaal gedaan moet worden en door wie.
6. Evaluatie
De adviseur bespreekt met de adviesvrager of het gewenste eindresultaat bereikt is of dat er nog wat aan gedaan moet worden voor het advies helemaal goed is.
Afstemmen van het plan van aanpak
Een plan van aanpak, dat valt onder het stukje actieplanning, is natuurlijk per adviesvraag verschillend en hangt van een aantal punten af;
- Het type probleem,
- De (gewenste) rol van de adviseur (zakelijk of als vriend),
- De verwachtingen van de adviesvrager.
Verschillende vraagstukken
Er zijn 3 verschillende soorten vraagstukken, waar bij ieder vraagstuk andere eisen aan het advies gesteld worden.
Ka – vraagstukken
De kwaliteit (K) van het advies is erg belangrijk, verder zal het snel geaccepteerd (a) worden, ongeacht van hoeveel moeite de adviesvrager er voor moet doen.
Ak – vraagstukken
Het advies zal minder snel geaccepteerd (A) worden, de lat hiervoor ligt hoger. De kwaliteit (K) is van minder belang.
KA – vraagstukken
Zowel de kwaliteit (K) als alles er om heen is belangrijk, het zal geaccepteerd (A) moeten worden. Hier ligt de lat heel erg hoog.