InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een adviesproces

Een adviesproces

Als je ergens advies over wilt hebben, of dat nou is over je schoolkeuze, of je wel of niet bij een bepaalde sportvereniging zult gaan of over je gezondheid, er speelt zich altijd een soort proces af, waarbij adviesvrager (jij dus) en adviseur (degene aan wie je advies vraagt) met elkaar in gesprek gaan. En als het goed is komt daar dan een advies uit waar je wat mee kunt.

De 6 fases van een adviesproces

Het krijgen van een advies is een proces. Een ideaal adviesproces bestaat uit de volgende 6 fases:
1. Voorbereiding,
2. Intakegesprek,
3. Onderzoek,
4. Advisering,
5. Actieplanning,
6. Evaluatie.

1. Voorbereiding

De adviseur oriënteert zich op wat hij kan verwachten dat de adviesvrager gaat vragen.

2. Intakegesprek

De adviesvrager schetst zijn probleem en geeft aan wat zijn verwachtingen zijn van de adviseur. Hij geeft ook aan wat hij eventueel met het advies gaat doen.

3. Onderzoek

De adviseur verzamelt gegevens over de adviesvrager door vragen te stellen, door te vragen en samen te vatten.

4. Advisering

De adviseur doet een eerste mogelijkheid voor een advies en bespreekt met de adviesvrager in welke richting dit advies eventueel nog bijgesteld moet worden.

5. Actieplanning

Het advies wordt verder uitgewerkt en er wordt gekeken naar wat er allemaal gedaan moet worden en door wie.

6. Evaluatie

De adviseur bespreekt met de adviesvrager of het gewenste eindresultaat bereikt is of dat er nog wat aan gedaan moet worden voor het advies helemaal goed is.

Afstemmen van het plan van aanpak

Een plan van aanpak, dat valt onder het stukje actieplanning, is natuurlijk per adviesvraag verschillend en hangt van een aantal punten af;
  • Het type probleem,
  • De (gewenste) rol van de adviseur (zakelijk of als vriend),
  • De verwachtingen van de adviesvrager.

Verschillende vraagstukken

Er zijn 3 verschillende soorten vraagstukken, waar bij ieder vraagstuk andere eisen aan het advies gesteld worden.

Ka vraagstukken

De kwaliteit (K) van het advies is erg belangrijk, verder zal het snel geaccepteerd (a) worden, ongeacht van hoeveel moeite de adviesvrager er voor moet doen.

Ak vraagstukken

Het advies zal minder snel geaccepteerd (A) worden, de lat hiervoor ligt hoger. De kwaliteit (K) is van minder belang.

KA vraagstukken

Zowel de kwaliteit (K) als alles er om heen is belangrijk, het zal geaccepteerd (A) moeten worden. Hier ligt de lat heel erg hoog.
Gerelateerde artikelen
Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?Voor het afsluiten van een hypotheek kunt u uw eigen bank inschakelen, maar u kunt ook bij meerdere banken en adviseurs…
Hypotheekadvies  banken verkopen, bemiddelaars adviserenHypotheekadvies banken verkopen, bemiddelaars adviserenUit onderzoek van Independer.nl blijkt dat banken goedkoper adviseren in vergelijking met een onafhankelijke bemiddelaar…
Wat is execution only?Wat is execution only?Financiële producten vergen een degelijk advies. In het geval er geen advies kan worden gegeven of de klant wenst geen a…
Hypotheek afsluiten, maar niet bij de bankHypotheek afsluiten, maar niet bij de bankSinds 1 januari 2013 is het niet meer toegestaan om provisie te verrekenen in het product. De advies- en bemiddelingskos…
Het beste financiële adviesHet beste financiële adviesVoor financieel advies kunt u kiezen tussen verschillende soorten adviseurs. Kiest u voor een onafhankelijk tussenpersoo…

Reageer op het artikel "Een adviesproces"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 14-01-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!