InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vakanties voor mensen met een licht verstandelijke beperking

Vakanties voor mensen met een licht verstandelijke beperking

U heeft vast wel eens gedacht, kon ik maar op vakantie. Kon mijn kind maar op vakantie. Konden we zelf maar eens een keer rustig op vakantie. Ja, het leven met autisme of een lichtverstandelijke beperking is niet altijd even gemakkelijk. En op vakantie gaan hoort daar ook bij. Er zijn natuurlijk ook kinderen en volwassenen met een beperking die prima op vakantie kunnen, maar ook zij kunnen wel eens begeleid op vakantie willen vanwege het sociale contact en het contact met lotgenoten.

Manier van reizen

Er zijn verschillende reizen mogelijk voor mensen met een licht verstandelijke beperking of autisme. Maar wat houdt zo'n reis nou precies in? Vaak zijn deze reizen wat meer zelfstandig gericht op de mensen dan reizen voor mensen met een wat zwaardere beperking. De kinderen en of volwassenen worden wat vrijer gelaten in hun doen. Het is erg belangrijk voor iemand met een beperking dat hij of zij in zijn waarde wordt gelaten en dat wordt hij ook totaal op zo'n vakantie. Ook een voordeel is dat hij of zij contact heeft met lotgenoten, wat vaak erg fijn is. Het kind of de volwassene heeft begeleiding op zo'n vakantie en moet daar dan ook altijd bij terecht kunnen. Wat vooral heel belangrijk is op zo'n reis is dat er ook vaak veel sociaal contact in de groep is.

Reisorganisaties

Er zijn verschillende reisorganisaties die reizen aanbieden, maar ook instanties die thuisbegeleiding aanbieden, bieden vaak reizen aan. Zo is er een breed scala aan reizen mogelijk. Elke organisatie zit anders in elkaar en heeft zijn eigen regels en afspraken. Zo mag je bij de ene reisorganisatie wel zelfstandig op pad als dit is aangegeven in een van te voren ingevuld formulier, en bij de andere reisorganisatie moet de groep altijd samen blijven. Vaak hangt dit ook nog af van de reis zelf.

Soorten reizen

Er zijn verschillende soorten reizen mogelijk. Zo heb je strandvakanties, vakanties in ons eigen Nederland, wereldreizen en ga zo maar door. De prijzen verschillen nogal bij dit soort reizen, dit ligt aan het soort vakantie en aan of er met vrijwilligers wordt gewerkt. Er zijn reizen waarbij de leiding uit vrijwilligers bestaat, maar ook reizen waarbij de begeleiders een salaris ontvangen.

Begeleiding

De begeleiding op deze vakanties is vaak erg goed getraind en krijgt verschillende cursussen. De reisorganisatie moet er zeker van zijn dat hun begeleiders prima kunnen omgaan met de deelnemers van de reis. Zo worden zij getraind op het omgaan met geweld, ruzies maar ook op het omgaan met praktische zaken zoals wat hij of zij moet doen als er brand uitbreekt.

Betaling

De betaling van elke reis is verschillend per organisatie. Zo kun je deels, volledig of niet met PGB betalen, in termijnen betalen enzovoorts.

Verschillende organisaties

  • Flowreizen
  • Dolfijnreizen
  • Buitenhof reizen
© 2010 - 2017 Xnadia12, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.flowreizen.nl www.dolfijnreizen.nl www.buitenhof.nl

Reageer op het artikel "Vakanties voor mensen met een licht verstandelijke beperking"

Infoteur: Xnadia12
Gepubliceerd: 31-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!