InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Huwelijk in gemeenschap van goederen omzetten

Huwelijk in gemeenschap van goederen omzetten

Een huwelijk in gemeenschap van goederen kunt u tijdens het huwelijk omzetten naar een huwelijk op huwelijkse voorwaarden. Dit kan noodzakelijk zijn in verband met het runnen van een eigen zaak. In sommige gevallen kan het verstandig zijn om niet in gemeenschap van goederen gehuwd te zijn. Dit doet zich bijvoorbeeld voor als één van de partners een eigen onderneming start, waarbij de eigenaar van de onderneming persoonlijk aan te spreken is door schuldeisers. In geval van betalingsproblemen van de onderneming, kunnen de schuldeisers het tegoed ook verrekenen met de persoonlijke bezittingen van de ondernemer. Een huis waarin een overwaarde is opgebouwd kan verkocht worden. Iemand met een eenmanszaak kan zelf ook failliet raken door een faillissement van de onderneming. Door te huwen op huwelijkse voorwaarden kan de niet ondernemende partner het huwelijksvermogen en bezittingen op naam krijgen.

Gehuwd in gemeenschap van goederen

Bij het sluiten van een huwelijk is er normaal gesproken sprake van een huwelijk in gemeenschap van goederen. Om huwelijkse voorwaarden op te stellen moet er nog een afspraak met een notaris worden gemaakt voordat het huwelijk gesloten is. Hierin kunnen de partners condities vastleggen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een van de twee partners de eigenaar blijft van een groot vermogen bij het verbreken van het huwelijk. Met huwelijkse voorwaarden kan het vermogen ook van elkaar gescheiden worden gehouden uit voorzorg.

Na het sluiten van een huwelijk in gemeenschap van goederen, kunt u niet meer eenvoudig huwelijkse voorwaarden opstellen. Dit had moeten gebeuren voordat het huwelijk gesloten werd. Toch is het mogelijk om een gesloten huwelijk om te zetten. Hiervoor is het noodzakelijk dat beide partners ermee instemmen en de rechtbank moet daar toestemming voor geven na onderzoek. Hiervoor moet een verzoek worden opgesteld en ingediend bij de rechtbank. Aan het verzoek worden wel eisen gesteld en moet over het algemeen worden opgesteld door een advocaat.

Benadelen van derden

Indien uit het onderzoek van de rechtbank blijkt dat derden nadeel ondervinden door de omzetting zal het verzoek niet worden gehonoreerd. Dit is bijvoorbeeld het geval als de onderneming van één van de partners betalingsproblemen heeft. Bij een omzetting van het huwelijk kunnen de schuldeisers het geld vaak niet meer verhalen op het gehele huwelijksvermogen. Daarnaast mogen de nieuwe voorwaarden niet in strijd zijn met wettelijke bepalingen of gebruikelijke of algemene gewoontes.

Verzoek indienen bij de rechtbank

In eerste instantie moeten de partners zorgen dat de nieuwe voorwaarden worden vastgelegd in een akte bij de notaris. De akte moet vervolgens door de rechtbank worden goedgekeurd en daarna binnen drie maanden bij de notaris worden ondertekend. Op het moment van ondertekening bij de notaris gaan de huwelijkse voorwaarden pas in. Schuldeisers die een claim hebben die betrekking heeft op de periode voor het definitief worden van de huwelijkse voorwaarden, kan de schuld nog verhalen op het huwelijksvermogen.

Schulden en gehuwd in gemeenschap van goederen

Na het sluiten van het huwelijk zonder tussenkomst van een notaris, zijn ook schulden een gemeenschappelijk bezit van beide. Na het sluiten van het huwelijk is het vervolgens niet mogelijk om alsnog huwelijkse voorwaarden op te stellen. Hierdoor zullen de schuldeisers nadeel ondervinden en zal de rechtbank een omzetting niet goedkeuren.
Gerelateerde artikelen
Gemeenschap van goederen omzettenGemeenschap van goederen omzettenIn bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn om een gesloten huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar ee…
Trouwen onder huwelijkse voorwaardenTrouwen onder huwelijkse voorwaarden kan een keuze zijn die je maakt omdat je zekerheden wilt hebben wanneer er per onge…
Trouwen in gemeenschap van goederen soms onverstandigNa het sluiten van een huwelijk in gemeenschap van goederen is uw bezit, ook het bezit van uw huwelijkspartner. In de me…
Niet alles valt onder gemeenschap van goederenNiet alles valt onder gemeenschap van goederenEen huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen, tenzij de partners voor het sluiten van het huwelijk, huwelijks…
Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?In bepaalde situaties is het verstandig om de premiebetaling voor een overlijdensrisicoverzekering te laten betalen door…

Reageer op het artikel "Huwelijk in gemeenschap van goederen omzetten"

Reacties

Ded Rie, 24-10-2013 13:25 #12
Mijn man heeft samen met een compagnon en vof. de zaken gaan goed en ook de relaties zijn goed maar zelf zit ik wel met de vraag of het toch niet verstandig is om ons huwelijk om te zetten naar huwelijkse voorwaarden. Stel dat het zakelijk minder gaat zijn zelfs de kinderen hun spaarpotje kwijt en ik wil dit niet riskeren. Ook de vof naar een bv opzetten zou kunnen, wat is verstandig en makkelijker/goedkoper te realiseren? Reactie infoteur, 25-10-2013
U kunt het beste een afspraak maken met een notaris om uw situatie door te spreken. Aan een dergelijke beslissing moet u advies inwinnen.

Iris, 17-09-2013 16:31 #11
Mijn partner en ik zijn 7 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij overwegen een echtscheiding. Dit betekent echter voor ons beiden dat wij elk met een behoorlijke hypotheekschuld en lening van onze ouders blijven zitten.

Mijn echtgenoot heeft de financiële middelen om het huis alleen te kunnen betalen, mits ik bijvoorbeeld geen partneralimentatie eis. Hij wil mij echter niet "uitkopen".

Is het een optie om ons huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden? Zodat alle bezittingen (materiële zaken, bezittingen, spaarrekeningen etc.), maar ook de hypotheekschuld en de lening van onze ouders op zijn naam komen te staan? Reactie infoteur, 18-09-2013
Iris, dat is niet zo eenvoudig te realiseren. Jullie kunnen het beste een bezoekje afleggen aan de notaris. Het huwelijk omzetten is te omslachtig. Er zijn via de notaris betere wegen te bewandelen.

Greet, 21-05-2013 12:48 #10
Mijn vader en stiefmoeder zijn getrouwd in gemeenschap goederen als mijn vader overlijd. mijn vader heeft 2 huizen. kan mijn stiefmoeder recht hebben op 1 huis of heeft de dochter recht op 2 huizen als dit beschreven is bij de notaris?

Fran, 30-04-2013 12:46 #9
Wij zijn 8 jaar geleden getrouwd met gemeenschap van goederen. Maar er zijn scheuren in het huwelijk. Als ik met mijn partner verder wil zou ik graag in samenspraak weliswaar willen overgaan naar scheiding van goederen. En het huis overkopen en op mijn naam laten zetten. Dit om niet steeds bang te moeten zijn over de materiële dingen. Is dit mogelijk? Reactie infoteur, 30-04-2013
Een afspraak inplannen met een notaris lijkt mij verstandig. Er zitten meer haken en ogen aan dan dat u in eerste instantie zou vermoeden.

C. A. W. Slager, 18-03-2013 17:48 #8
Mijn man en ik zijn sinds 1971 gettrouwd.Mijn man is Duitser ik Nederlandse.
Sinds 19 77 wonen we gescheiden; ik in Nederland en mijn man in Duitsland.Wij zijn nog steeds volgens het Duitse recht in gemeenschap van goederen getrouwd.
Sinds kort heeft mijn man een lening op genomen, voor het huis dat hij samen met zijn zus gerfd heeft, te verbouwen.
Kan ik de huwlijksvoorwaarde in gemeenschap van goederen omzetten, zodat ik na zijn overleiden niet met schulden kom te staan. Reactie infoteur, 19-03-2013
Uw vraag heeft betrekking op het Duitse recht. Hier durf ik u geen antwoord op te geven.

Tammie, 06-03-2013 14:34 #7
Mijn man en ik zijn snel gaan trouwen toen we een kleintje hadden en we een huis wilde kopen. Alleen nu zijn wij erachter dat ik een notering op mijn naam heb staan waardoor we nu geen huis meer kunnen kopen. 3 maanden geleden nog wel. Dus als we een maand later getrouwd waren hadden we nu een huis gehad. Nu hebben ze ons geadviseerd om ons huwelijk om te zetten in huwelijkse voorwaarden en als we het huis hebben het weer terug te zetten in gemeenschap van goederen. Kan dit zomaar?

H. Huisman-Meijer, 06-12-2012 09:44 #6
Wij willen ons huwelijk laten omzetten in huwelijkse voorwaarden, omdat ik (de vrouw) een winkel heb en dit pand graag wil kopen op de naam van de zaak, dit is moeilijker als je bent getrouwd in gemeenschap van goederen. Wat zijn hier mijn mogelijkheden?

Eva, 25-06-2012 12:12 #5
Ik kom er na 5 jaar achter dat mijn man erg veel schulden heeft. En blijft maar komen. Deze schulden zijn gemaakt VOOR mijn tijd (om het zo even te zeggen). Klopt het als ik ga scheiden, ik ook voor de schulden op draai? Kan ik mijn "gemeenschap van goederen" omzetten naar "huwelijkse voorwaarden"? Vriendelijke groet Reactie infoteur, 25-06-2012
De schulden zijn gezamenlijke schulden geworden. Het huwelijk nu nog omzetten heeft helaas geen zin meer.

W. Visscher, 20-06-2012 14:06 #4
Ik zou graag willen weten of ik het nog kan omzetten. De reden hiervoor is, ik en mijn huidige man zijn pas getrouwd niet stilstaande bij het feit dat de boedelscheiding in dit geval de koopwoning van mijn man en zijn ex nog niet rond was. Waar ik nu bang voor ben is dat ik ook alles kan kwijtraken mocht het zover komen. Dus mijn vraag, kan ik in zo'n geval nu nog huwelijkse voorwaarden "regelen "?
Bij voorbaat dank voor antwoord.

mvgr. W. Daan- Visscher

Marloes, 13-03-2012 15:58 #3
"Hiervoor is het noodzakelijk dat beide partners ermee instemmen en de rechtbank moet daar toestemming voor geven na onderzoek. Hiervoor moet een verzoek worden opgesteld en ingediend bij de rechtbank. Aan het verzoek worden wel eisen gesteld en moet over het algemeen worden opgesteld door een advocaat."

Per 1 januari 2012 is het niet meer nodig om voor wijziging huwelijkse voorwaarden naar een rechter te gaan. Dit kan vanaf nu rechtstreeks bij een notaris geregeld worden.

Jota, 07-04-2011 12:40 #2
Ik ben met mijn (turkse) man getrouwd in Turkije. Hij heeft 10 jaar samen met mij hier in Nederland gewoont maar kan geen werk vinden. Hij wil daarom binnenkort weer terug naar Turkije om te proberen een nieuw (werkzaam) leven op te bouwen (dus dat wordt een LAT relatie op verre afstand). We willen daarom financieel onafhankelijk van elkaar zijn. Wat is de beste maniet hiervoor?

Linda, 18-10-2010 16:47 #1
Ik zit binnen kort in het schulddienstverlening traject van 3 jaar. en ik ben bijna 3 jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. en me man heeft schulden ik kwam erachter in me huwelijk kan ik omzetten naar huwelijks voorwaarden? zoja hoe moet ik dat doen? me man moet 2 jaar wachten voordat hij in wsnp terecht komt. omdat hij de voorwaarde niet heeft voldaan. ben ik bang dat zijn schulden naar mij komt als ik in de traject zit?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 12
Schrijf mee!