InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Niet alles valt onder gemeenschap van goederen

Niet alles valt onder gemeenschap van goederen

Niet alles valt onder gemeenschap van goederen Een huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen, tenzij de partners voor het sluiten van het huwelijk, huwelijkse voorwaarden hebben laten opmaken. Echter niet alle goederen vallen binnen de gemeenschap. Bij het sluiten van een huwelijk onder de condities gemeenschap van goederen, worden de bezittingen en de schulden van de huwelijkspartners samengevoegd. Over het algemeen is te stellen dat hun goederen gezamenlijk eigendom zijn vanaf het moment van het sluiten van het huwelijk. Bij een scheiding, moeten de gemeenschappelijke bezittingen weer verdeeld worden.

Huwelijksgemeenschap bij huwelijkse voorwaarden

Bij het opstellen van huwelijkse voorwaarden kunnen de partners zelf bepalen wat er wel of niet in de gemeenschapschap gaat vallen. Het kan zelfs zover gaan dat de vermogens volledig gescheiden blijven, zelfs bij overlijden. Er kunnen ook huwelijkse voorwaarden worden opgesteld, die nauwelijks afwijken van de gemeenschap van goederen. Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen geldt het huwelijksgemeenschap, zoals dat in de wet is vastgelegd.

Wat is niet gemeenschap bij gemeenschap van goederen?

Een aantal zaken vallen niet in de gemeenschap. Het gaat hierbij om verknochte goederen en bezittingen die zijn verkregen onder een uitsluitingsclausule.

Buiten de gemeenschap via een uitsluitingsclausule

Een uitsluitingsclausule kan betrekking hebben op een schenking en op een erfenis. Door deze clausule valt het geschonken bedrag of de uit een nalatenschap verkregen bedrag, niet in de gemeenschap van goederen bij de verkrijger van de goederen. Het vormt als het ware een apart vermogen van de verkrijger. Een uitsluitingsclausule wordt vaak opgenomen in een testament of in een notariële akte waarin de schenking wordt vastgelegd. Deze clausule moet voorkomen dat de verkrijging verdeeld moet gaan worden indien de verkrijger gaat scheiden. Zonder deze clausule moet de verkrijging vaak meegenomen worden in de verdeling van de gemeenschap.

Bezittingen uit uitsluitingclausule separaat houden

In de praktijk blijkt vaak dat bezittingen waarop een uitsluitingsclausule rust, vaak vermengd raken met het gemeenschappelijk vermogen. Dit zal vooral gebeuren als het geld betreft. In de loop der jaren wordt het geld uitgegeven, en is vaak niet meer te achterhalen waar het geld aan uitgegeven is. In principe geldt voor dit vermogen, dat er sprake kan zijn van zaakvervanging. In het geval het vermogen gebruikt gaat worden om een auto aan te kopen, heeft de uitsluitingsclausule vervolgens betrekking op de gekochte auto.

Verknochte goederen vallen buiten de gemeenschap

Het gaat hierbij om bezittingen die op een bijzondere wijze aan één van de beide partners is verbonden. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan zaken die niet door de andere partner gebruikt kan worden. Een goed voorbeeld hiervan is kleding, kunstgebit en een rolstoel. Er zijn verschillende gradaties in de verknochtheid te benoemen. Er zijn ook bezittingen die in zekere zin verknocht zijn aan één van de partners, maar in mindere mate dan bij bijvoorbeeld een kunstgebit. In dat geval heeft de andere partner wel recht over verrekening van de waarde van het verknochte goed.

Boedelvermenging alleen te voorkomen door huwelijkse voorwaarden op te stellen

Door een huwelijk in gemeenschap van goederen ontstaat een boedelvermenging. Het geheel wordt namelijk gemeenschappelijk bezit. Buiten de uitgesloten goederen om, is vermenging alleen te voorkomen door huwelijkse voorwaarden op te stellen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Burgerlijk Wetboek 1

Reageer op het artikel "Niet alles valt onder gemeenschap van goederen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!