InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Gemeenschap van goederen omzetten

Gemeenschap van goederen omzetten

Gemeenschap van goederen omzetten In bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn om een gesloten huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar een huwelijk op huwelijkse voorwaarden. Dit is bijvoorbeeld het geval indien één van de partners een eigen bedrijf start. Om een huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar een huwelijk op huwelijkse voorwaarden, is het niet nodig om te scheiden. U kunt met medewerking van een advocaat, de rechtbank en een notaris huwelijkse voorwaarden tussentijds op laten maken.

Wat houdt een huwelijk in gemeenschap van goederen in?

Een regulier huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen. Indien dit niet de bedoeling is moeten de partners vóór het sluiten van het huwelijk de voorwaarden opstellen bij een notaris. Bij gemeenschap van goederen zijn de bezittingen en schulden na het geven van het ja-woord, gemeenschappelijk. Op het moment dat de partners niet meer gezamenlijk door het leven willen, heeft ieder recht op de helft.

Wat houdt een huwelijk op huwelijkse voorwaarden in?

Bij een dergelijk huwelijk hebben de partners bij de notaris condities opgemaakt waaronder het huwelijk gesloten is. De inhoud van deze condities wordt bepaald door de partners. In overleg met de notaris worden deze voorwaarden opgesteld. Huwelijkse voorwaarden kunnen bijvoorbeeld opgemaakt worden in het geval de ene partner een groot vermogen bezit, om dit te beschermen tegen een eventuele echtscheiding.

Daarnaast is het ook verstandig om voorwaarden op te stellen om een duidelijke vermogensscheiding aan te brengen, indien één van de twee ondernemer is. Door de vermogens te scheiden kunnen de zakelijke schuldeisers niet aankloppen bij de partner. Een tweede voordeel is dat er bij een echtscheiding de partner geen recht heeft op de helft van de waarde van de eigen onderneming. Dit kan namelijk het einde betekenen van de onderneming.

Hoe gemeenschap van goederen omzetten?

Voor het wijzigen van het huwelijksregime, hebt u toestemming nodig van de rechtbank. Hiervoor kan een advocaat een verzoek opstellen. Het verzoek moet een aan aantal voorwaarden voldoen, namelijk:
  • De nieuwe voorwaarden moeten zijn opgesteld door een notaris;
  • De nieuwe voorwaarden mogen de belangen van de huidige schuldeisers niet schaden;
  • De nieuwe voorwaarden mogen niet in strijd zijn met wettelijke regels of gewoonten.

De goedgekeurde akte moet vervolgens nog getekend worden bij de notaris. Dit moet binnen drie maanden na goedkeuring gebeuren.

Rechten van schuldeisers

Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen, kunnen de schuldeisers beide personen aanspreken om het schuldbedrag terug te betalen. Bij gescheiden vermogen bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden, kan de schuldeiser van de ene partner niet bij de andere partner aankloppen. Dit ligt anders in het geval beide partner hebben getekend voor bijvoorbeeld een lening. In dat geval zijn beide personen voor de volledige schuld aan te spreken.

Bij het starten van een onderneming voorwaarden opstellen

Vanaf het moment dat de onderneming in een moeilijke financiële positie komt, is het niet meer mogelijk om huwelijkse voorwaarden op te stellen. Deze voorwaarden gaan namelijk pas in één dag na de ondertekening bij de notaris. Tot dat moment vallen ontstane schulden nog in de gemeenschap van goederen, met alle gevolgen van dien. Op het moment dat u een onderneming start, moet u dus al maatregelen nemen.
Gerelateerde artikelen
Niet alles valt onder gemeenschap van goederenNiet alles valt onder gemeenschap van goederenEen huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen, tenzij de partners voor het sluiten van het huwelijk, huwelijks…
Trouwen onder huwelijkse voorwaardenTrouwen onder huwelijkse voorwaarden kan een keuze zijn die je maakt omdat je zekerheden wilt hebben wanneer er per onge…
Trouwen in gemeenschap van goederen soms onverstandigNa het sluiten van een huwelijk in gemeenschap van goederen is uw bezit, ook het bezit van uw huwelijkspartner. In de me…
Huwelijkse voorwaardenHuwelijkse voorwaardenDoor het opmaken van huwelijkse voorwaarden houden beide echtgenoten in geval van trouwen ieder hun eigen vermogen. Dit…

Reageer op het artikel "Gemeenschap van goederen omzetten"

Reactie

Serap, 07-12-2010 11:56 #1
Ik ben sinds 3 jaar getrouwd met hem. en hij heeft voor ons huwelijk zelf een krediet geleend van de bank ongeveer 25.000 euro voor zijn eige prive. Nu dat ik dus met gemeenschap van goederen getrouwd ben met hem en wij zijn momenteel aan het scheiden wilt hij en geen alimentatie betalen plus helft van de schuld mij aansprakelijk stellen. We hebben nooit een gezamelijke rekening gehad. Wat kunt u mij advisieren, hoe kan ik mij zelf niet aansprakelijk stellen voor zijn schulden die hij voor mij heeft gedaan. Ik heb niks getekend of wat.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!