InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Trouwen in gemeenschap van goederen soms onverstandig

Trouwen in gemeenschap van goederen soms onverstandig

Na het sluiten van een huwelijk in gemeenschap van goederen is uw bezit, ook het bezit van uw huwelijkspartner. In de meeste gevallen zal dit geen problemen opleveren, maar in sommige gevallen zijn de financiële consequenties groot. Een huwelijk sluiten is een beslissing die een groot invloed zal hebben op de levens van de betrokkenen. Dat geldt zeker ook in financieel opzicht. Het is een samenvoeging van bezittingen, maar ook van schulden. Indien na het sluiten van het huwelijk één van de partners er achter komt dat de ander schulden heeft, is de partner nu ook belast met de schulden. Hetzelfde geldt voor verbintenissen die zijn aangegaan door één van de partners. Ze hebben een gezamenlijk vermogen, dus de partner kan ook geconfronteerd worden met de verplichtingen uit de verbintenis.

Eigen vermogen binnen een huwelijk van gemeenschap van goederen

Toch is het mogelijk dat één van de partners beschikt over een vermogen, die niet toebehoort aan de partner. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan doordat één van de partners een erfenis heeft ontvangen waarvoor een uitsluitingsbeding geldt. In vrijwel alle andere gevallen zijn bezittingen een gezamenlijk bezit.

Schulden door uw partner

Een partner die schulden maakt, maakt ook schulden voor de huwelijkspartner bij een huwelijk in gemeenschap van goederen. De schuldeiser kan beide partners aanspreken om terugbetaling te eisen. Het maakt hierbij niet uit of de partner mede het contract heeft ondertekend of niet. Het gaat zelf zover dat schulden die zijn aangegaan vóór het sluiten van het huwelijk, toe te rekenen zijn aan de huwelijkspartner. Op het moment dat het huwelijk wordt ontbonden, worden deze schulden ook meegenomen in de verdeling.

Aparte bankrekeningen

Het geld dat u bezit op het moment dat het huwelijk wordt gesloten, wordt de partner mede-eigenaar van. Het maakt hierbij niet of u een aparte rekening aanhoudt waar uw eigen geld op staat. Bij het ontbinden van het huwelijk moet het geld toch worden meegenomen in de verdeling.

Eén van de partner ontvangt een groot bedrag

Als één van de partners gedurende het huwelijk een groot bedrag ontvangt uit een erfenis (waarbij geen uitsluitingsbeding van toepassing is), komt dit bedrag ook toe aan de partner. In het geval één van de partners een groot bedrag wint in een loterij, komt dit bedrag ook aan de partner ten goede.

Wanneer eindigt gemeenschap van goederen?

Het huwelijk in gemeenschap van goederen blijft doorlopen tot het eindigt door één van onderstaande gebeurtenissen of acties:
  • overlijden van één van de partners;
  • na scheiding van tafel en bed;
  • na echtscheiding;
  • ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed;
  • na het omzetten naar van huwelijkse voorwaarden.

Huwelijk omzetten naar een huwelijk op huwelijkse voorwaarden

Voor het wijzigen van de condities naar huwelijkse voorwaarden, moet u eerst goedkeuring hebben van de rechtbank. Dit om te voorkomen dat schuldeisers benadeeld worden. Om de condities om te zetten is de tussenkomst van een notaris noodzakelijk. De kosten van het omzetten zijn afhankelijk van het tarief dat de notaris hiervoor in rekening brengt. tarieven van notarissen zijn vrij en kunnen onderling sterk verschillen.
Gerelateerde artikelen
Gemeenschap van goederen omzettenGemeenschap van goederen omzettenIn bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn om een gesloten huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar ee…
Trouwen onder huwelijkse voorwaardenTrouwen onder huwelijkse voorwaarden kan een keuze zijn die je maakt omdat je zekerheden wilt hebben wanneer er per onge…
Niet alles valt onder gemeenschap van goederenNiet alles valt onder gemeenschap van goederenEen huwelijk wordt gesloten in gemeenschap van goederen, tenzij de partners voor het sluiten van het huwelijk, huwelijks…
Huwelijkse voorwaarden bespreekbaar makenVoordat u gaat trouwen, moet u goed nadenken over de consequenties. Een huwelijk wordt aangegaan in gemeenschap van goed…
Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?Wanneer heeft kruislingse premiebetaling zin?In bepaalde situaties is het verstandig om de premiebetaling voor een overlijdensrisicoverzekering te laten betalen door…

Reageer op het artikel "Trouwen in gemeenschap van goederen soms onverstandig"

Reactie

Ineke, 26-04-2013 14:15 #1
Trouwen in gemeenschap van goederen is altijd gevaarlijk. Ik heb het aan den lijve ondervonden. Mijn partner heeft schulden gemaakt.
Mijn advies: zeker voor vrouwen: blijf financieel onafhankelijk en trouw onder huwelijkse voorwaarden.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!