Diversiteit binnen een bedrijf
Diversiteit komt voor in allerlei soorten en maten. Diversiteit wordt veroorzaakt door verschillen tussen mensen. Het samenwerken en de communicatie tussen mensen met grote verschillen kan mogelijk stroever lopen dan tussen mensen die weinig verschillen van elkaar. Toch heeft diversiteit ook pluspunten zo kunnen mensen die verschillen van elkaar ook aanvulling geven op elkaar.
Wat is diversiteit?
De definitie van diversiteit is "het hele scala aan fysieke en culturele verschillen die het spectrum van verschillen tussen mensen vormen". Daarbij kun je denken aan mensen die een functie in een bedrijf vervullen maar verschillend zijn op het gebied van nationaliteit of etniciteit. Bij diversiteit gaat het niet alleen over allochtonen, maar ook andere verschillen tussen mensen veroorzaken diversiteit. Denk daarbij aan leeftijd en geslacht. U kunt dus spreken van diversiteit binnen een bedrijf als er mensen staan geregistreerd in het personeelsbestand met dit soort verschillen.
De gevolgen en effecten van diversiteit voor de interne communicatie.
Diversiteit betekent niet automatisch dat er sprake is van ruis wanneer er gecommuniceerd wordt tussen werknemers die verschillen op bepaalde punten. Integendeel, diversiteit motiveert en houdt het werken met collega's op de werkvloer interessant.
Voorbeelden omtrent diversiteit
- Cultuur
- Mentale / fysieke vermogen
- Leeftijd
- Sekse
- Seksuele geaardheid
- Nationaliteit
- Etniciteit
- Religie
Wanneer er mensen worden aangenomen van een andere cultuur dan de dominante cultuur binnen het bedrijf kunnen er mogelijke problemen ontstaan. Deze problemen zijn te voorkomen met integratie, dit kan betekenen dat het nieuwe personeel zich aanpast aan de dominante cultuur of de rest van het personeel kan zich aanpassen aan de nieuwe cultuur.
Een verschil in de sekse kan een negatief effect hebben op de communicatie. Dit komt onder andere dat mannen en vrouwen anders met elkaar communiceren. Voor een bedrijf waar voornamelijk mannen werken is het moeilijk voor hen om te accepteren dat een vrouw hetzelfde doet als zij. Het kan ook problemen opleveren wanneer een jonge werknemer van 20 jaar samen moet werken met een oudere werknemer van 55 jaar. Dit kan voor onduidelijkheden zorgen. Conflicten kunnen ontstaan als de mannen bevelen moeten opvolgen van een vrouw of de oudere (ervarene) werknemer moet luisteren naar de jongere (onervaren) werknemer. Diversiteit kan conflicten tussen medewerkers veroorzaken en ruis in de communicatie. Daarnaast kunnen de verschillende invalshoeken en visies elkaar weer opvullen waardoor er effectiever gewerkt word.
Positieve effecten van diversiteit: houdt werknemers gemotiveerd, het werk interessant en werknemers vullen elkaar aan.
Negatieve effecten van diversiteit: Ruis in de communicatie en conflicten tussen werknemers.