InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vrouwenmishandeling, vrouwen mishandeld door geweld

Vrouwenmishandeling, vrouwen mishandeld door geweld

Geweld tegen vrouwen komt vaak voor. Te vaak. Vrouwenmishandeling wordt pas sinds kort echt serieus genomen. Politie onderzoek in Utrecht heeft schokkende resultaten als uitslag. Wat is vrouwenmishandeling eigenlijk? Welke verschillende vromen van geweld tegen vrouwen zijn er? Op welke symptomen en kenmerken moet je letten om te weten dat een vrouw mishandeld wordt? Hoe is het om te moeten leven in angst dat ook je kinderen mishandeld kunnen gaan worden? Vrouwenmishandeling: een overzicht:

Wat is vrouwenmishandeling?

Vrouwenmishandeling is geweld tegen vrouwen, zowel geestelijk als lichamelijk, eenzijdig gepleegd door de partner of echtgenoot van de vrouw. Vrouwenmishandeling komt heel veel voor: ongeveer een of de vijf vrouwen krijgt in haar leven te maken met een of andere vorm van geweld of mishandeling, gepleegd door haar partner of echtgenoot. Vrouwenmishandeling komt voor in alle lagen van de bevolking en onder alle leeftijden. Als gevolg van het geweld tegen vrouwen sterven in Nederland jaarlijks 50 a 60 vrouwen.

Verschillende vormen van geweld en vrouwenmishandeling

Lichamelijk geweld:

  • Brandwonden,
  • Slaan,
  • Schoppen,
  • Haren uit het hoofd trekken,
  • Van de trap af duwen.

Geestelijk geweld:

  • Uitschelden,
  • Kleineren,
  • Vernederen,
  • Geen eigen leven mogen leiden,
  • Machtsmisbruik,
  • Dagelijks krijg je te horen dat je een nul bent,
  • Je partner of echtgenoot geeft je dagelijks het gevoel dat je waardeloos bent.

Seksueel geweld:

  • Gedwongen seksueel gemeenschap,
  • Gedwongen seksuele handelingen te moeten ondergaan,
  • Verkracht worden door de partner of echtgenoot.

Combinatie van al het geweld tegen vrouwen:

Een combinatie van zowel: Geestelijk geweld en mishandeling, Lichamelijk geweld en mishandeling als wel seksueel geweld en mishandeling.

Signalen, symptomen en kenmerken van geweld tegen vrouwen:

Mishandelde vrouwen verbergen uit schaamte hun verwondingen en andere gevolgen van het geweld voor de buitenwereld. Als een vrouw iets te vaak met een blauw oog rondloopt, iets te vaak “rare” onverklaarbare ongelukjes in huis heeft en je nooit meer in de ogen aankijkt, mag je er oprecht van uit gaan dat er iets heel erg mis is met deze vrouw!

Lichamelijke signalen van vrouwenmishandeling:

Waar moet je op letten bij vrouwenmishandeling? Welke kenmerken zijn typerend voor vrouwenmishandeling?
  • Brandwonden,
  • Bijtwonden,
  • Sigaretafdrukken op het lichaam,
  • Blauwe plekken,
  • Blauwe striemen om de hals (in de zomer rondlopen met een sjaal!),
  • Blauw oog (Op bewolkte dagen rondlopen met een zonnebril),
  • Hoofdwonden,
  • Gebroken tanden,
  • Gescheurde lip,
  • Bloedneus,
  • Gebroken arm of hand.

Depressieve klachten als gevolg van vrouwenmishandeling en geweld tegen vrouwen:

  • De mishandelde vrouw trekt zich terug, letterlijk en figuurlijk,
  • De mishandelde vrouw schaamt zich enorm,
  • De mishandelde vrouw loopt over van verschillende vormen van angst,
  • De mishandelde vrouw trilt en beeft,
  • De mishandelde vrouw heeft constant last van hoofdpijn,
  • De mishandelde vrouw is vreselijk vermoeid.

Gedragingen van de mishandelde vrouw:

  • Een mishandelde vrouw neemt een onderdanige houding aan,
  • Een mishandelde vrouw heeft geen eigen geld (vaak),
  • Een mishandelde vrouw heeft enorme moeite met oogcontact,
  • Een mishandelde vrouw kan tijdens zomerhitte dikke lagen kleding aan hebben om alle verwondingen te verbergen,
  • Een mishandelde vrouw kan tijdens bewolkte dagen of binnenshuis met een zonnebril op lopen,
  • Een mishandelde vrouw heeft de meest vreemde smoesjes.

Vrouwenmishandeling, waarom verlaat het slachtoffer de dader niet?

Uit pure angst en vaak ook uit schaamte, maar ook uit praktische overwegingen zoals het gebrek aan een inkomen of een veilig heenkomen (blijf van mijn lijf huizen zitten vaak vol) blijven de mishandelde vrouwen uit pure ellende bij hun gewelddadige man of partner.

Mishandelde vrouwen zoeken hulp na drie jaar

Schokkend om te weten dat pas na gemiddeld drie jaar mishandelde vrouwen aan de bel trekken. Tijdens een onderzoek bij de Utrechtse politie kwam naar voren dat vrouwen pas aan de bel trekken als de mishandeling thuis zo erg werd, dat de mishandelde vrouwen moesten gaan vrezen voor hun eigen leven.

Mishandelde vrouwen: angst dat de kinderen mishandeld worden

Vrouwen laten zich jarenlang mishandelen voordat ze hulp gaan zoeken. Ze realiseren zich pas dat ze hun thuissituatie drastisch moet gaan veranderen als:
  • Ze vrezen voor hun eigen leven,
  • De politie aan te pas moet komen,
  • Ze vrezen dat hun kinderen ook slachtoffer van de mishandeling kunnen gaan worden.

Vrouwenmishandeling sinds kort serieus genomen

Vrouwenmishandeling is lang gezien als een tijdelijk iets, als een golf dat voorbij zou trekken en niet meer zou voorkomen. Het is pas echt sinds de laatste jaren dat vrouwenmishandeling door huisartsen en politie serieus genomen wordt. Het is pas echt sinds een paar jaar dat de ernst van vrouwenmishandeling ingezien gaat worden.

Partnergeweld en de huisarts als vertrouwenspersoon

Veel mishandelde vrouwen nemen zich heilig voor om de huisarts over de mishandeling te vertellen, maar doen dat uiteindelijk niet tot nauwelijks.Praten met de huisarts over het geweld thuis is echter wel de eerste stap naar hulp en verandering. Mishandelde vrouwen (ruim 50%) die de huisarts hebben verteld over de mishandeling, voelden zich sterker om de thuissituatie voorgoed te doen veranderen. Huisartsen zouden hun rol als vertrouwenspersoon meer moeten onderkennen en door moeten vragen als ze vermoeden dat vrouwen mishandeld zijn door hun partner.

Vrouwenmishandeling: moeilijke positie voor de huisarts

In de praktijk blijkt dat de huisartsen in behoorlijk moeilijke situaties terecht kunnen komen als ze vrouwenmishandeling constateren. De huisarts heeft namelijk behalve de vrouw, ook de man en eventuele kinderen in zijn praktijk.

Bewijs van vrouwen mishandeling: behandeling door een arts

Voor vrouwen die de mishandeling willen bewijzen moeten zich laten behandelen door een arts. In de toekomst zou het mogelijk moeten gaan worden voor de mishandelde vrouwen dat aangifte doen bij de politie genoeg bewijs is. Dit laatste geldt vooral voor buitenlandse vrouwen die mishandeld worden door hun echtgenoten en die afhankelijk zijn van hun man voor hun verblijfsvergunning.

Cursus voor mishandelde vrouwen

Provincies en gemeenten bieden cursussen aan voor mishandelde vrouwen met als doel:
  • Begin maken verwerking van al het geweld en mishandelingen,
  • De vrouwen leren zich te beschermen tegen eventueel toekomstig geweld,
  • De vrouwen leren een nieuw leven op te bouwen, een geweldloos leven.

Training voor mishandelde vrouwen

Voor geestelijk mishandelde vrouwen en lichamelijk mishandelde vrouwen zijn er door diverse zorggroepen (afdeling algemeen maatschappelijk werk) in het land (gratis) praatgroepen en trainingen georganiseerd met als doel:
  • Herhaling van het huiselijk geweld te voorkomen,
  • Mishandelingen te verwerken,
  • Assertiviteit van de mishandelde vrouwen te verbeteren.

Liefde doet geen pijn

Iedere vrouw die geregeld met geweld of mishandelingen te maken krijgt binnen haar huwelijk of relatie, moet weten dat: liefde geen pijn doet. Vaak uit pure schaamte vertelt de vrouw niets over het geweld of de mishandelingen. Juist om WEL over de mishandelingen te praten, maak je een eerste stap naar verandering. Je moet kenbaar maken aan de buitenwereld dat je hulp nodig hebt, dat jij en je kinderen weg moeten. Niet morgen, niet vandaag, maar het liefst gister! Probeer de huisarts te contacteren als het je verboden is om contact te zoeken met familie en vrienden. Zoek voor de veiligheid van je eigen leven asjeblieft hulp!
Gerelateerde artikelen
Huiselijk geweld bij mannen - nog steeds een taboeHuiselijk geweld bij mannen - nog steeds een taboe40% van de naar schatting 200.000 slachtoffers van huiselijk geweld is man. En toch weet maar een klein gedeelte hulp te…
One Billion Rising – V-Day, verzet tegen vrouwenmishandelingOne Billion Rising – V-Day, verzet tegen vrouwenmishandelingEén op de drie vrouwen op de wereld krijgt gedurende haar leven te maken met mishandeling of verkrachting. Dit betekent…
Partnergeweld; de verschillende vormen van vernederingPartnergeweld is een vorm van geweld die vaak voorkomt in alle sociale milieus binnen de samenleving. Praten over partne…
Het huisverbod; de oplossing tegen huiselijk geweld?Het huisverbod is een juridisch beleidsinstrument dat kan worden ingezet om huiselijk geweld tegen te gaan of te voorkom…
De hulpverlening bij huiselijk geweldHulpverlening is bij huiselijk geweld en kindermishandeling een belangrijk aspect om de slachtoffers en daders te helpen…
Bronnen en referenties
  • http://www.henw.org/archief/id2233-mishandelde-vrouwen-over-onthulling-aan-de-huisarts-praten-helpt-echt.html
  • http://www.loketgezondleven.nl/i-database/interventies/v/8021/
  • http://www.nrc.nl/binnenland/article1944789.ece/Verblijfsvergunning_makkelijker_voor_mishandelde_vrouwen
  • http://www.rivas.nl/%7Be0434c7e-3a31-4819-b2e3-d4427fff75c9%7D
  • http://www.blijfzeeland.nl/wat_is_mishandeling.html
  • http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article717270.ece/Mishandeling_van_vrouwen_moet_veel_grondiger_worden_aangepakt
  • http://www.mishandeling.info/info/mishandeling_faq.html
  • http://www.mishandeling.info/info/mishandeling.html
  • http://www.vrouwenopvangoverijssel.nl/docs/iemand.htm
  • http://www.stophuiselijkgeweld.nl/
  • http://www.s-hg.nl/

Reageer op het artikel "Vrouwenmishandeling, vrouwen mishandeld door geweld"

Reacties

Schaamte, 22-05-2014 15:58 #3
Ik ben ook mishandeld. althans, volgens hem is het geen mishandeling omdat hij me niet letterlijk slaat, maar ik denk dat het toch wel degelijk mishandeling is als je armen gekneusd zijn omdat hij je polsen zo strak vasthoud omdat hij je door elkaar wilt schudden. een arm heeft een bloeduitstorting en de andere is gekneusd. krijg ik de schuld dat het aan mijn huid ligt. ik heb helemaal geen bijzondere huid of wat dan ook maar hij verliest af en toe gewoon zijn zelfcontrole en geeft mij daar de schuld van.

ik doe mijn best om hem zo veel mogelijk te vermijden en niet te spreken, maar soms verlang ik er toch nog naar om in zijn armen te liggen om me eventjes niet druk te moeten maken bij welke vrouw hij nu is. wat denken jullie, hulp zoeken of er vanuit gaan dat als ik hem lang genoeg op afstand houd, mijn gevoelens (hoe raar het ook klinkt) vanzelf zullen verdwijnen?

Saartje Rood, 07-09-2012 11:32 #2
Beste Karin,

Wat jammer dat je dochter zoiets gruwelijks mee heeft gemaakt of misschien nog steeds meemaakt (ik hoop natuurlijk niet meer). En natuurlijk ook heel erg voor jou als moeder.

Helaas lees ik jouw verhaal nu pas, ik hoop dat je iets aan het onderstaande hebt. En hopelijk help ik jou en je dochter een beetje met de onderstaande informatie.

Al weet ik natuurlijk niet wat jouw dochter met haar huisarts heeft besproken, maar uit eigen ervaring kan ik met 100% zekerheid zeggen dat de huisarts wel degelijk kan helpen met advies, informatie en hulpverlening. In ieder geval informatie en/of doorverwijzing. Het belangrijkste is dat je dochter daadwerkelijk iets met de informatie durft te doen. Het kan natuurlijk zijn dat je dochter zo bang is voor de partner die haar mishandelt, dat zij geen hulp durft te zoeken… Toch hoop ik dat ze tijdig hulp durft te zoeken, voordat het te laat is. Niemand verdient het om zo behandeld te worden.

Hieronder tref je de contactgegevens van de stichting ArosA. Arosa is een professionele HKZ-gecertificeerde organisatie, gericht op het opvangen en begeleiden van vrouwen en mannen en hun kinderen die hulp nodig hebben bij problemen rondom huiselijk geweld, uitbuiting, bedreiging of een opeenstapeling van problemen waar zij op eigen kracht niet meer uit kunnen komen. Arosa staat niet alleen voor opvang en begeleiding, maar heeft ook een adviserende functie.

Deze stichting is gevestigd in Rotterdam, maar zij hebben ongetwijfeld fantastische collega's in de regio Haaglanden (Den Haag/Zoetermeer) die je dochter wel kunnen helpen.

Er is zelfs een telefoonnummer dat vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar is. Het nummer is: 010 443 84 44.
Dit telefoonnummer is van het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG) – Regio Rotterdam.

Verder staat het volgende op de website van stichting ArosA: Voor opvang, informatie en advies: Tel. 010 - 476 90 44.
- Voor wie niet direct aan opvang denkt, maar wel vragen heeft over mishandeling, advies wil of gewoon een (anoniem) luisterend oor zoekt: Tel. 010 - 443 84 44.

Misschien overbodige informatie, maar toch even kort mijn eigen achtergrond. Zelf heb ik de afgelopen jaren het e.e.a. heeft meegemaakt en ik werd ook ernstig mishandeld door een vervelende, nare, agressieve en jaloerse ex. Op een gegeven moment heb ik de stap genomen om professionele hulp te zoeken bij zowel de politie als ArosA, welke overigens gelukkig goed samenwerken en samen geweldig werk leveren. Als ik geen hulp had gezocht, dan werd ik waarschijnlijk nog steeds door hem mishandeld of misschien erger. Maar gelukkig kon ik bij zowel de politie als bij ArosA terecht en daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor.

Karin, veel sterkte toegewenst aan jou en je dochter. Hopelijk komen jullie uit deze moeilijke, pijnlijke situatie. Ik weet dat je hart breekt en dat je je dochter graag wilt helpen, maar je dochter zal zelf de eerste stap moeten nemen met het durven vragen om hulp. Hopelijk heeft je dochter deze hulp ondertussen al gehad/ergens anders al gevonden, zo niet, ik weet zeker dat ArosA jullie in veel dingen zeker kan en GRAAG WIL HELPEN.

Ze bieden natuurlijk ook alleen een luisterend oor als dat het enige is wat nodig is :-) Misschien een idee voor jou als moeder die even haar ei (of meer) kwijt wil.

Ik hoop dat jij en je dochter kracht en steun uit elkaar kunnen putten in deze moeilijke tijd, maar hopelijk kunnen jullie in de toekomst van en het belangrijkste, met elkaar van het leven genieten. Er zullen waarschijnlijk zelfs na alle ellende nog de nodige ups en downs zijn, maar dames geef nooit op! Probeer ook tijdens de moeilijkste momenten er voor elkaar te zijn. Samen komen jullie er wel dames, echt!

Veel liefs en sterkte!

Xxx

PS: Dit is trouwens de website van de stichting ArosA:

http://www.vrouwenopvangrotterdam.nl/home/

Karin, 23-06-2012 18:07 #1
Mijn dochter is zeer ernstig mishandeld, maar hulp vinden? ho maar…
Op deze site zie ik dat er cursussen bestaan voor mishandelde vrouwen en dat er een training bestaat. Niemand heeft mijn dochter hierover geïnformeerd. Bestaan die cursussen en trainingen ook in de regio Den Haag of Zoetermeer? Wij zijn ze nog nergens tegengekomen. Mijn dochter zoekt al ruim 2, 5 jaar vergeefs hulp, zelfs met 'hulp' van de huisarts lukt het nog niet…

Infoteur: Roberta
Laatste update: 27-04-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!